Búcsú Polgár Rózsától

Temetési istentisztelet keretében kedd délután búcsúztak Polgár Rózsa Kossuth-díjas kárpitművésztől.

P. Szabó Ernő
2014. 06. 17. 13:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bejárattal szemben terített asztal fogadta a látogatókat Polgár Rózsa emlékezetes műcsarnoki kiállításán. A sötét padlódeszkák perspektivikusan távolba futó vonalai elvesztek a földig lógó asztalterítő alatt, irányukat az asztal lapján mutatták-ismételték a textília hajtáséleinek egymáshoz közeledő csíkjai, amelyek szilárd, ha úgy tetszik, fegyelmező raszterrendszert képeztek a magasból alászálló felhők számára. Az élek találkozási pontjánál maga az abrosz hirtelen megcsavarodott, s mintegy maga is felhővé válva szállt-lebegett föl a magasba.

Oda, ahonnan immár Polgár Rózsa, a kortárs magyar kárpitművészet meghatározó jelentőségű képviselője szemléli a világot, a művészetet, a szakmai vitákat a kortárs magyar textil különböző műfajairól. Tőle a vita távol állt, a szüntelen munka embere volt. Az egyike volt azoknak, akiknek köszönhetően a hatvanas-hetvenes évek újításai beépültek a közfelfogás szerint a tradicionális műfajok közé sorolt kárpitművészetbe, olyannyira, hogy bizonyos pontokon maga a kárpit is a művészi kísérletezés terepévé vált. Művészete a kilencvenes években éppen a benne felvetődő művészi-morális problémák mélysége-összetettsége miatt került a figyelem középpontjába, azért, mert elszakíthatatlanul eggyé vált műveiben a művészet belső, anyaghasználattal, kompozíciós megoldásokkal, az alapformákkal kapcsolatos problémáinak kutatása és az ezredforduló emberének alap-, illetve sorskérdéseire adható feleletek keresése. Ahogyan az ég és a föld, a testtelen és a megfogható ért össze a Terítés című alkotásnál, úgy érzékelhető ez az állapot az 1992-ben készült Szövött metafora című Polgár-mű szemlélése közben. E munkán a szövött kendő vetülékszálai az eget és a vizek világát kapcsolják össze, s az egymáshoz hasonló két árnyalat összeolvadásából létrejövő harmadik árnyalatok gazdagsága azt jelzi: a hagyományosan a dekoratív műfajok közé sorolt szövött kárpit világában minden lehetséges.

Polgár Rózsának köszönhetően a kárpit, ez a látszólag az egyéni sors fordulataitól távol álló műfaj meglehetősen személyes jellegűvé vált. Egyrészt abban az értelemben, hogy munkáin keresztül egyéni élete, a családi és a tágabb értelemben vett közösség sorsa szempontjából döntő jelentőségű mozzanatokkal szembesülhetünk, másrészt abban az értelemben, hogy a hűvös tárgyiasság számos művénél társul a vallomásos jelleggel, lírai tartalommal, mégpedig oly módon, hogy a mű érzelmi telítettsége és tárgyszerű megjelenése között mindig az anyag, az anyag megmunkálásának törvényszerűségei közvetítenek. Egyszerre fedezett föl párhuzamos utakat, miközben a textília formálásának, az anyagban rejlő lehetőségek kibontásának módjait kutatta, egyre mélyebben hatolt a dantei értelemben vett „emberélet” útját övező rengetegben is.

Művei egyszerre mutatják meg az anyag, a szövött kárpit immanens szépségeit, s a legáltalánosabb érvénnyel fogalmazák meg mindazt, amit az alkotó ember és művészet, egyén és közösség, nép és táj kapcsolatáról elmondani lehetséges. A kettő között megoldások széles, ám a kiindulópontot, alapjellemzőket illetően mindig azonos hangfekvésben maradó skálája. Művészetének lényegét talán a Tisztelet Ferenczy Noéminek című 1990-es alkotással jellemezhetjük a legjobban. Mégpedig azért, mert ebben úgy idéződik meg a szövött kárpit magyar művészetének legnagyobb egyénisége, hogy a portrészerű hűségen túl művészetének lényegét, az anyag szépségének legtömörebb módon való, legadekvátabb eszközökkel való megmutatását is érezteti a mű. A látszólag visszafogott színvilág a tónusok igen gazdag együtteséből épül, s formálja meg a háttérrel, a készülő kárpittal tökéletesen eggyé váló alkotó alakját.

Ez az a gazdagság, amely a Fontos kis kendő (1985) csomóra kötött nemzetiszínű sarkában éppen úgy benne van, mint Polgár egyik legkorábbi sikerének nevezhető Katonatakaróban (1980), amelynek golyó sértette durva felületében egy egész sorsdráma rejlik. A Szabadság (1999) attételesen, de félre nem érthetően megidézi az 1956-os forradalom drámáját s azt az igen összetett viszonyrendszert, amelyet a határok megnyílása a szabadság értékeivel szemben addig birtokolt értékek elvesztésével okozott. A szellemi szabadság minden körülmények között elérhető állapota, az irodalmi élmény inspiráló hatása jelenik meg a Psyché (1981) és a Reszket a bokor (1999) című munkáknál, amelyek Polgár Rózsa preformált képi világ, betű, szövegkép, illetve ezeknek képépítő elemként való szerepeltetése iránti érdeklődését is jelzik.

Az 1996-os Himnusz és a 2000-ben Balatonfüredre készített Oltárkép esetében is döntő jelentőségű az irodalmi ihletés, illetve a műbe épített, tartalmi és kompozíciós elemként egyaránt hangsúlyozott szövegkép. A mű azonban egyik esetben sem vált irodalmiassá, mert a verbális elemek nem applikációként, hanem az alkotás szerves részeként jelennek meg. A Himnuszon, amely 1996-ban a Sándor-palotában a Szövött himnuszok című csoportos kiállításon került először közönség elé, a Terítésen is szereplő, terítővel letakart asztal foglalja el az előteret. Itt azonban nem a terítő bomlik ki felhővé az égen, hanem a Kárpát-medencei táj vetül rá a terítőre, míg az asztal mögötti táj s a benne megjelenő magányos emberek a létezésnek azt az állapotát vizionálják, amelynek feloldására, megszünetésére kér a Himnuszból idézett sor: „Szánd meg Isten a magyart”. Az előtérben lévő asztal mintegy az áldozás, úrvacsora aktusát asszociálva ígéri a megtisztulást, ahogyan a kereszt is, amelynek függőleges szára mintegy kettéosztja a kárpitot, a vízszintes pedig a horizont vonalát fedi le. A kárpit jobb fölső sarkában diadalkapu-motívum, a másikban a felületbe szőtt selyem, aranyszálak ragyogásából kialakuló fény jelzi, hogy a kérés meghallgatásra talál.

Hasonlóan ragyogó, a földi világ fölé az Úr békéjét teríti az a fény, amely a 2000-ben készült triptichonon, a Balatonfüreden elhelyezett Oltárképen megjelenik. A 136. zsoltárból idézett sorok szerint az Úr örökké tartó szeretetét jelképezi ez a fény, ugyanakkor nagyon is valódi sugárzás, hiszen az oltárkép körüli helyszín, a Balaton víztükre fölött jelenik meg, ahogyan a keresztény hit egyetemes jelképe, a kereszt is. A szintén 2000-es Tisztelet Magyarországnak című kárpiton a szelíd pannon táj terül ki a néző előtt, tábla és domboldal, a kettő között fehérre meszelt parasztházakkal. Nagyszabású panoráma mindarról, ami egyszerre személyes és közösségi, a leginkább anyaghoz kötött és a legtágabban értelmezhető, ami a legkevesebb és a legtöbb, ami a legtermészetesebb és a legnehezebben megtartható. Az a furcsa valami, amit szavakkal szinte lehetetlen körülírni, amire, ha mégis nevezni akarjuk valahogyan, azt mondjuk: emberi állapot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.