A vetítést követő kerekasztal-beszélgetésen Kabay Barna rendező-producer elmondta: a film személyes vállalásuk, és igazi értelme az emlékezés.
Felidézte: a történelem traumáit még az 1980-as években kezdték feldolgozni Gyöngyössy Imre Balázs Béla-díjas magyar filmrendezővel és Petényi Katalinnal.
A főleg német tévécsatornáknak készült dokumentumfilmjeik révén ismerték meg a Gulag világát, szerveződését, szörnyűségeit, ami azért is fontos volt, mert a magyar munkatáborokat szovjet mintára hozták létre.
Szólt arról is, hogy amíg azt érzik, „a félelem még mindig a csontjainkban van”, addig folytatniuk kell a munkát.
A mű jelentős része Nagykőrössel foglalkozik, hiszen csak a Pest megyei városban több mint 900 családot hurcoltak meg. Kabay hozzátette: nagyon sokat segített, hogy a városban találtak olyanokat, akik hajlandóak voltak megnyílni, és megosztani velük gondolataikat, emlékeiket.
Arra a kérdésre, hogy megpróbálták-e felvenni a kapcsolatot az egykori elkövetőkkel, közölte: korábban többször is próbálkoztak már ezzel, a Hitvallók és ügynökök című sorozatuk esetében nem sikerült kamera elé állítani őket.
A Szigorúan ellenőrzött életek című filmjükben megszólaló ügynök pedig a bemutató előtt vonta vissza hozzájárulását, így újra kellett vágni az egész produkciót. − Nem nyilatkoznak, elbújnak, hazudoznak − fogalmazott.
Petényi Katalin arról beszélt, hogy alkotásuk egyszerre szembesül és szembesít a múlttal. Hangsúlyozta: bár a film két év alatt készült el, mondanivalója már évtizedek óta érlelődik, formálódik bennük.
Élménynek nevezte, hogy a forgatás során rátaláltak a film szomorú képi világára, és olyan emberekkel találkozhattak, akikkel képesek voltak azonosulni és közösen újra átélni ezeket az időket.
Kitért arra: kizárólag a fájdalom megnyilvánulásait tapasztalta, bosszúvágyat sohasem érzett a megszólaltatott emberekben.
Tóth Judit történész szerint sokan máig nincsenek tisztában azzal, hogy kiket, mikor és miért bélyegeztek kuláknak, ezért fontos ennek az időszaknak a pontosabb megismerése.