Ettől a kiállítástól az üvegestót is hanyatt esne

Ki volt a drótostót és a teknőscigány, hogyan kerül rézfolt a műanyag lavórra? Válaszok a Néprajziban.

Szathmáry István Pál
2014. 06. 25. 12:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drótostót. Különös kifejezés a gyerekkorom mélyéről, amit félelmetessé és titokzatossá növesztetett a tudatlanságom. Hasonlóképpen misztikus alak volt Borcsacigány, akit tanyán élő nagyanyám gyakran emlegetett, felidézve, hogy a nagy hatalmú roma családanya és utódai régen hogyan bukkantak fel időről időre és rendezték be főhadiszállásukat a falu szélén közvetlenül nekik szánt épületben. De drótostótok és a hozzájuk hasonló vándormesterségek művelői, az ablakostól kezdve a köszörűsön át az üstfoltozóig, nemcsak faluhelyen vagy a tanyavilágban bukkantak fel annak idején, ugyanúgy részei voltak a nagyvárosi folklórnak is.

Egy olyan, a vérbő kapitalizmus hajnala előtti korszak képviselői voltak, mely nem a szeméttermelésre épült, hanem addig igyekezett a tárgyakat használni, ameddig csak lehetséges. A drótostót szakma is ekként jött létre, miután a 18. században élelmes munkanélküliek, feltehetően a Trencsén megyei favágók között valaki rájött, hogy egy darabka drót segítségével kiválóan össze lehet fogni mondjuk a repedt tejesköcsögöt. Vagyis jól érzékelhető piaci réseket tömtek be a kiállításon bemutatott szakmák képviselői, ugyanakkor a megrendelői réteg – elsősorban a módosabb parasztok, parasztpolgárok – alapvetően lenézéssel közelítettek feléjük, ugyanakkor részévé váltak a többségi társadalom kultúrájának is, alakjuk felbukkan a népi játékokban és a szüreti mulatságokon előadott tréfás jelenetekben is.

A kiállításon például látható jó pár újévi üdvözlőlap a tizenkilencedik századból, amiken már ott szerepel a kéményseprő alakja a máig emblematikusnak számító munkaeszközeivel. A kiállítás igyekszik arra is rávilágítani, milyen módon hatott az adott – esetenként etnikailag is körülírható – csoportra a választott mesterség megítélése és sikeressége. A kiállításon megismerhetünk több tanulságos családtörténetet ezzel kapcsolatban. A drótostótok esetében – akiket azt követően is így hívtak, hogy a foglalkozást már zömében romák űzték – sikeres, az országhatárokat is átlépő vállalkozásokról is lehetett beszélni és a szlovák nemzeti öntudat formálásban is szerepet kapott, míg cigány vándoriparosság hasonló sikereket nem könyvelhetett el.

Ennek ellenére a roma képzőművészetben meghatározó témává vált a mesterséget űző cigányok megörökítése, ennek több példája is megtalálható a kiállításon. Külön érdekessége a tárlatnak az a sarok, ahol a „drótozás” átmegy művészeti gegbe, és a látogató megcsodálhatja, ahogy ügyes kezek állatokat, emberi alakokat, vagy éppen kétfedelű repülőgépet hajtogatnak ebből a meglehetősen hétköznapi anyagból. És hogy ez a hagyomány élő maradjon, arról a zsolnai Drótosfesztivál gondoskodik hosszú évek óta, ahol a „drótművészek” összemérhetik tudásukat.

(Megvetés és önbecsülés. Igaz történet Üstfoltozóról, Drótostótról, Teknőscigányról. Néprajzi Múzeum. Megtekinthető 2015. január 4-ig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.