Fehér Isten és vadnyugati kalandorok

A héten a mozikba kerül Mundruczó Kornél cannes-i győztes filmje, valamint a Ted rendezőjének új vígjátéka.

kgy
2014. 06. 12. 15:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fehér Isten (16)

És íme, megérkezett a magyar mozikba is a cannes-i győző, Mundruczó Kornél Fehér Isten című drámája. A dráma Un Certain Regard versenyszekcióban elnyert fődíját kezeljük a helyén, nyugodtan hívjuk világsikernek, s nevezzük bátran áttörésnek, mivel Cannes-ban évek óta nem sikerült ehhez fogható rangot szereznie a magyar filmnek. Szerepeltek többen (Mundruczó többször is) a versenyprogramban, nyert a Delta és a Pál Adrienn is nemzetközi kritikusok FIPRESCI-díját, de a világ legrangosabb seregszemléjén zsűritől elnyerni a legnagyobb elismerést kikezdhetetlen érdem. Sokszor leírtam az elmúlt hetekben, ám valóban így van: miközben a magyar közönségfilm óvatlan lépésekkel tanul meg ismét járni, és a nagycsoportos hollywoodiak között sokkal nehezebb a helyzete, a kis nézettségű, fesztiválsikereket elérő szerzői filmek egymás után aratják a babérokat, és két Ezüst Medve, meg egy Kristály Glóbusz után 2014-ben is van egy nagy, A kategóriás skalpunk, végleg megkoronázva az ezredfordulón elindult magyar filmes újhullámot. A Fehér Isten túllép fiatal filmeseink fiatalos, kortárs problémafelvetésén, Mundruczó kétségtelenül elmozdult fogyaszthatóbb irányba, egyúttal a jövőbe. Utópiája ettől még nem egy vegytiszta kutyás thriller hollywoodi módra, de Mundruczó nem is akarta önmagát meghazudtolni. Tiszteletreméltó ugyanakkor az erőfeszítés, és még inkább a beismerése annak, hogy a rendező érezte, elfáradt az a tematika, amellyel éveken át sikert sikerre halmozott. A Fehér Istenben – főleg a film első felében – megmaradtak a szerzői elemek, majd a kutyák „öntudatra ébredésével” egy véres, és az ezzel járó erőszakos jeleneteket soroló műfaji fordulat következik be. Addig leginkább egy kutyatulajdonos kislány családi kálváriáját, a társadalmi szabályok között megbukó lázadási kísérleteit szemlélhetjük kisrealista közegben. Aztán a kutyaviadalokra trenírozott eb elszabadul, és egy ad hoc menhelyi falka vezéreként mindenkin bosszút áll, akik addig bántották, kínozták. Apropó kutya: Hagen alkalmasint „lejátssza” a színészeket a vászonról, és sokkal érdekesebbek azok a jelenetek, amelyek az ő történetét mesélik, mint a családi konfliktusok.

Hogyan rohanj a veszTEDbe (16)

A harsány tedimackós sikerfilm és a Family Guy kiötlőjének vadnyugatra helyezett komédiája arról, hogy nem is volt olyan vidám hely a vadnyugat, és milliónyi mód volt a másodperc törtrésze alatt meghalni. Seth MacFarlane új rendezésében magára osztotta a főszerepet is ebben az abszurditásban és morbiditásban nem szűkölködő moziban, amelyben azért igazi sztárparádé vendégszerepel: a vágy tárgya Charlize Theron, Liam Neeson gonosz, Amanda Seyfried szexi. A Tedhez ugyanakkor semmi köze sincs a filmnek (sem az eredeti címnek), amit a magyar forgalmazó próbált indexálni.

Ítélet Magyarországon (16)

Filmtörténetet tanító emberként nem tudom nem azzal kezdeni, hogy az Ítélet Magyarországon meglehetősen ambiciózus címet választott, akaratlanul is a filmben jártasabb néző eszébe juttatva az Ítélet Nürnbergben című, 1961-es Stanley Kramer filmet, amely a náci háborús bűnösök 1948-as peréről szólt. Ilyen összefüggést talán túlzás vállalni az áthallásos címmel. Az Ítélet Magyarországon állami támogatás nélkül készült dokumentumfilm, amelynek rendezője, Hajdú Eszter kamerával végigkövette a romák elleni gyilkosságsorozat tárgyalását 2011. március 25-től a 2013. augusztus 6-i ítéletkihirdetésig. A rendező összesen 167 napot ült végig a bíróságon, s ahogy a filmből is kiderül, volt, hogy nagy magányában. A nagy nemzetközi visszhangot is kiváltó tragédia jogi procedúrája angol felirattal kerül a mozikba.

Mesterséges mennyországok (18)

Két éve Brazíliában a toplista negyedik helyén nyitott a Mesterséges mennyországok, amely Franciaország után most hazánkban is mozikba kerül (a premier hetében a fővárosi Művész moziban és a hévízi Fontanában legalábbis, valamint nyomokban a  budapesti Urániában) a brazil mozi, amelynek főszereplője egy dögös DJ lány és egy pasi. Ők találkoznak egy brazil tengerparti rave-partin (látványos a buli), ám szerelmük beteljesülése és a gondtalan happy end helyett az események inkább rosszra fordulnak. Marcos Prado játékfilmes bemutatkozása, producere pedig az a José Padilha, aki a Robotzsaru remake-jét is rendezte, korábban pedig az Elit halálosztók rendezőjeként lett nemzetközileg is híres és elismert.

Vivian Maier nyomában (12)

Rendhagyó bemutató a Magyar Hangya és a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház együttműködésében. A Vivian Maier nyomában megdöbbentően izgalmas dokumentumfilm egy srácról, aki teljesen véletlenül hozzájut egy aukción a 20. század egyik legjobb, de teljesen ismeretlen utcafényképészének anyagához. Nyomozását követően megismerjük Vivan Maier dadus életét, akiről életében senki nem tudta, hogy istenáldotta tehetsége van a fotózáshoz. Posztumusz került be a legelismertebb fotóművészek táborába. Palm Springsben és Miamiben díjazott amerikai doku nem kevés meglepetéssel és kordokumentummal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.