Hobo költészet és zene között kötéltáncol

Hobót elkeseríti a gyűlölködés, ezért fordult Ady Endre költészetéhez. Közélet, költészet, színház.

Ficsor Benedek
2014. 06. 07. 10:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A költői estek végigkísérik a pályafutását, ám Ady Endre eddig hiányzott a repertoárból. Miért fordult most Adyhoz?
– Külső és belső okai is vannak, kezdjük ez utóbbival. Hatvankilenc éves vagyok, és ebben a korban az ember néha helyzetelemzést is végez. Boldogan élek, gyönyörű családom, remek barátaim vannak, a Nemzeti Színházban játszom, van egy nagyszerű zenekarom, a Hobo és Bandája, szeretek ebben az országban élni, tehát már-már gyanúsan jól érzem magam. Csodálatos ajándékokat kaptam a pályámon, amelyeket kötelességem továbbadni. Ugyanakkor a gyűlölködés és mocskolódás, ami körülöttünk zajlik, megdöbbent és elkeserít. Nem reagálok a támadásokra, sokkal fontosabb, hogy beszéd helyett cselekedjen az ember. Ady Endre költészetén keresztül sokkal jobban ki tudom fejezni magam, mint a saját szavaimmal. Ezen a csodálatos nyelven beszélek a hazaszeretetről, a magyarságról, a szerelemről és annak elmúlásáról, az élet szeretetéről.

– József Attila, Francois Villon, Allen Ginsberg, Pilinszky János és most Ady Endre. Szerepeket játszik el, vagy mindannyiukból van valami önben?
– Ezek nem szerepek. Csak olyan költőket mondok, akiket a magaménak érzek. Vannak jelek, amik megérintik az embert, amik a részévé válnak. Francois Villon, Allen Ginsberg csavargó költők voltak. Ahogy a nevem is mutatja, magam is mindig ilyesféle voltam, ez örökké az életem része marad, még akkor is, ha most van hova hazatérnem. Másfelől a magyar kultúrának, költészetnek mint szövegíró rengeteget köszönhetek. Arany János, Ady Endre és József Attila nélkül nem tudtam volna megírni a dalaimat. A költészetben rejtőző sistergő energia számomra olyan volt, mint az anyatej. Mindig találtam benne valamit, amiben magamra ismertem. Ugyanígy vagyok a zenével is: a Rolling Stones, a Doors, a néger blueszenék, Jimi Hendrix: számtalan dologra leltem bennük az évek során.

 

– Hogyan állt össze a lemez anyaga?
– Vidnyánszky Attilával közösen találtuk ki, hogy a Nemzeti Színházban csinálunk egy Ady-estet. Erre készülve gyűjtöttünk öszsze 90 verset, ebből lett az a 35, illetve 31, ami az előadásban, illetve a lemezen hallható. Jó részüket én magam választottam ki, de ebben segítségemre volt Jász Attila költő, valamint Vidnyánszky Attila is. A lemez ívét a haza, a szerelem, a számvetés és az elmúlás jelölték ki, ezeknek megfelelően vannak énekelt versek, zenei aláfestéssel elmondott versek és vannak zene nélkül szavalt költemények. A dalokat Fekete-Kovács Kornél szerezte.

– Hogy érzi magát a Nemzeti Színház társulati tagjaként?
– Számomra még mindig felfoghatatlan, hogy odakerültem. Vidnyánszky Attilával tizennégy éve dolgozom együtt: a Villon-esteket, a Circus Hungaricust, a Vadászatot, és számos egyéb produkciómat rendezte. Alaposan ismer, tudja, hogy amit csinálok, kötéltánc a zene és a költészet között. A szó klasszikus értelmében tehát nem vagyok színészként társulati tag – ahogy Udvaros Dorottya fogalmazott: olyan vagyok a Nemzetiben, mint Cseh Tamás barátom volt a Katona József Színházban.

– A lemezen is szerepelő Az undor óráiban című vers nyitósora: „Jobb az undor, mint harag”. Ezt tekinthetjük ars poeticának?
– Senkit sem akarok kritizálni, csupán meg akarom mutatni, hogy a sistergős szellemiségű zsenik, mint Ady Endre is, mennyi mindent láttak előre, és ebből mi mindent tanulhatnánk. A jelenlegi közhangulatban kevesen jutnak el odáig, hogy megértsék a másik véleményét, világnézetét, lelkiségét. „Jobb az undor, mint a harag ”: már nem tudok haragudni, inkább távol tartom magam ezektől. Minden kicsinyessé vált, nincsenek igazi harcosok, nincs ellenfél, csak ellenség. Ezzel már foglalkozni sem érdemes. Sokkal fontosabb a mocskolódástól függetlenül megfogalmazni, hogy mit gondolok, mit érzek. Fel kell mutatnom ezeket a hatalmas alkotókat, akiket rajtam kívül alig mutat meg valaki: szégyenletesen dicsőséges helyzetben vagyok. Adytól, József Attilától, Pilinszkytől kaptunk valamit, ami a miénk, amiért idetartozunk. Nem feledkezhetünk el róluk!

 

– Maradtak még őrzők, akik vigyáznak a strázsán?
– „Ma sem engedik feledtetni / Az ember Szépbe-szőtt hitét / S akik még vagytok, őrzőn, árván, / Őrzők: vigyázzatok a strázsán.” Ez akkor is itt van, és a miénk, ha éppen senki sem ér rá odafigyelni e sorokra. De a nézők évtizedek óta eljönnek az előadásaimra, az érdeklődés nem lankad, nekem pedig kötelességem kiállni és felmutatni a költészet értékeit.

– Jövőre lesz hetvenéves, hogyan készül a jubileumra?
– Requiem a bluesért címmel dupla lemezt készítünk a Hobo és Bandájával. A Nemzeti Színházban életműsorozatom lesz, minden hónapban egy tematikus koncerttel. Karácsony előtt, terveink szerint, elindul egy online archívum, amelynek egyelőre még csak önironikus címe van: Hobológiai gyűjtemény. Itt elérhetők lesznek a lemezeim, írásaim, színházi előadásaim, egyéb felvételek. Szeretnék a hetvenéves jubileum kapcsán egy országos turnét csinálni, amelynek része lenne egy tízállomásos erdélyi koncertsorozat is. Kiss Csaba rendezésében ősszel a Miskolci Nemzeti Színházban lesz bemutatóm Szégyen és gyalázat címmel, ahol a dalszövegeimet adom elő. Amennyiben tehát a lecsúszóban lévő vén ripacs megéli a hetvenedik születésnapját, bőven lesz elfoglaltsága.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.