– Valóban Mijazaki Hajao utolsó filmje a Szél támad? Velencében ezt jelentette be, aztán mintha később visszakozott volna.
– Megerősíthetem, hogy a Szél támad Mijazaki úr utolsó munkája egész estés animációs filmrendezőként. Bejelentette a visszavonulását, ezzel együtt a szakmától nem vonul vissza végleg: a napokban fejezett be egy kiállítást, valamint most fogott bele egy új manga képregény rajzolásába. De a stúdióban is azt hangoztatja, hogy animátorként, rendezőként 73 évesen lezártnak tekinti a pályafutását.
– Kívülről mintha úgy látszana, a Ghibli végső soron egyszemélyes cég, amely Mijazaki Hajao nélkül félkarú óriás lesz. Van valaki, aki képes lesz ezt a hihetetlen örökséget továbbvinni?
– A Ghibli egyáltalán nem egyszemélyes cég. Két rendező alapította 1985-ben, Mijazaki Hajao és Takahata Iszao, utóbbi Mijazaki mentora is volt egyúttal. Bár stílusukban különböztek, mégis összekötötte őket valami, így párhuzamosan folytatták rendezői munkásságukat is. Takahata jegyezte például 1988-ban a Szentjánosbogarak sírját, illetve 1999-ben A Yamada családot. Ami pedig az utánpótlást illeti, Mijazaki úr fia, Mijazaki Goro már egy ideje rendezőként is dolgozik. Aztán idén júliusban kerül a mozikba egy új egész estés történet, amelynek rendezője Jonebajasi Hiromasza. Úgyhogy mi nem aggódunk a sikeres folytatás miatt.– Amikor tavaly nyáron Japánban jártam, sehogy sem jutottam be a Ghibli stúdióba, mert két hónapra előre elfogyott minden jegy. Mi a titka a Ghiblinek, amellyel nemcsak hazájában, hanem nemzetközileg is oly nagy elismerés veszi körül?
– Bajban vagyok, mert ha elárulnám önnek a titkot, akkor az többé nem lenne titok. Ami az embereknek a legjobban imponál a Ghibli animéiben, az a kézzel festett látvány, ami valamiféle emberi közelséget ad ezeknek a történeteknek és a művészeti ágnak. Másodsorban hihetetlen kreativitással készülnek a rajzfilmek, és túlzás nélkül állítom, amit itt tapasztaltam, az összehasonlíthatatlan bármi mással, amivel eddig dolgom volt a filmgyártásban. És ne feledkezzünk meg a történetekről és a karakterekről sem. Még a legelvontabb, legképtelenebb figurák is valahogy valóságosak: a domináns szereplőknek is akadnak gyenge momentumai, és a legelesettebb figurákba is szorul bátorság. Ezek összessége adja az embernek azt az érzetet, amikor egy Ghibli-animét néz, hogy valami csodálatosat lát. Olyan ez, mint az operában: még ha nem is szereti az ember az operát, amikor elmegy, mégis az egészet lenyűgözőnek találja, akár úgy is, hogy nem tudja pontosan szavakba önteni, miért. A Ghibli animációs filmjei tulajdonképpen ódák a szépséghez.