Szuronyok között tollal: írók az I. világháborúban

Magyar írók és költők az első világháborúban, színháztól a frontvonalig. Molnár, Csáth, Ady és Herczeg.

fib
2014. 06. 10. 17:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legyenek bármilyen különc alakok, az írók és költők a társadalom tagjai, reflexióik így egy ország lelki és szellemi állapotáról tanúskodnak, foglalta össze a konferencia alapvető motivációját Gerő András történész, a Habsburg Intézet igazgatója. Az első világháború története a kezdeti eufóriától a véres kiábrándulásig remekül dokumentálható munkásságukban.

Molnár Ferenc haditudósítóként dolgozott mélyen a frontvonal mögötti kocsmákban, derült ki Sárközi Mátyás előadásából. Tárcanovellává nemesített jelentéseit az egész világon lelkesen olvasták, még a New York Times is közölte az írásait. A korabeli cenzúra azonban alaposan megrostálta a szövegeket, a háború borzalmait erőteljes, olykor abszurd képekben bemutató munkái végül az Egy haditudósító emlékei, illetve a Toll című kötetben láttak napvilágot.

Ahogy a harctól megcsömörlött milliók, később Molnár Ferenc is leginkább felejteni akart. Ez a szándék jelent meg világszerte ünnepelt műveiben, amelyeknek hála a közönség elfeledkezhetett a borzalmakról – egy időre legalábbis.

Ha Molnár Ferenc a felejtés írója, Csáth Géza a kíméletlen emlékezeté. A háború halottjának tekintem magam – vallotta magáról a morfinista író, derült ki Molnár Eszter Edina előadásából. Csáth tragédiája egyetlen kisiklott életben ábrázolja milliók értelmetlen halálát. Csáth a háború nélkül is elveszett volna saját feneketlen őrületében, tábori orvosi szolgálata azonban felgyorsította a folyamatot. Halálfélelme vezette orvosi pályára, orvosként korlátlanul hozzáfért a morfiumhoz, amely fokozta paranoiáját és rettegését. Ördögi körbe került, végül „a haláltól való félelme kergette a halálba” – foglalta össze az előadó Csáth tragédiáját.

Herczeg Ferenc is a háború tragikumát örökítette meg írásaiban, a korszak egyik legolvasottabb magyar alkotója, és nagy tekintélyű szerkesztője azonban józan eszét megőrizve a pusztítás értelmetlenségét állította művei középpontjába. Annyira félnek a hadseregben a felelősségtől, hogy inkább semmit sem tesznek – idézte az előadó, Veres Miklós az írót, akinek kezdeti lelkesedését 1917-re a béke mindenek feletti óhajtása váltotta fel. Herczeg az első világháborút „őstragédiának” nevezte. Mint írta, „repedés ment keresztül az emberiségen”, a humánum elveszett. Vészjósló szavait a második világháború borzalmai igazolták.

A konferencia utolsó előadásában Borbás Andrea a nemzeti költészet messiásáról beszélt Ady és Gyóni Géza szembenállásán keresztül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.