A lengyel dizájn arat, láthatjuk, hogy miért

Az utóbbi években igencsak sikeres lengyel dizájn díjazott termékeit és terveit mutatja be az Iparművészeti.

thy
2014. 07. 03. 9:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mitől számít nagyhatalomnak egy ország a dizájn területén? – a kérdés túl összetett ahhoz, hogy pár mondatban tegyünk kísérletet a megválaszolására. Ugyanakkor, hasonlóan más területekhez – legyen szó a tudományról vagy a művészetről –, itt is léteznek olyan díjak és elismerések, amelyek rangja és súlya egyfajta fokmérőként szolgál. A formatervezés és a dizájn területén ilyen igazodási ponttá vált az elmúlt évtizedekben a Red Dot Design Award. Az 1955-ben alapított díjat – amelyre jelenleg hatvan ország nevez be termékeivel és terveivel – Halasi Rita dizájnszakértő, kurátor egyenesen a dizájn Oscarjaként emlegette az Iparművészeti Múzeumban (IMM) megtekinthető Lengyel Red Dots kiállítás múlt pénteki megnyitóján, hozzátéve, a német alapítású elismerés odaítélésének fő szempontja a használhatóság, a funkcionalitás.

Úgy tűnik, a lengyel tervezők sikerrel kapcsolták össze a praktikus szempontokat a kreativitással és a művészi képzelőerővel, hiszen a most látható kiállítás az elmúlt évek során Red Dot-díjban részesült mindegy 37 alkotó munkáiból kínál válogatást. Ez a szám annak függvényében különösen elismerésre méltó, hogy északi barátaink csupán 2008 óta vesznek részt e nemzetközi megmérettetésen.

Nem volt véletlen tehát Lengyelország magyarországi nagykövete, Roman Kowalski lelkesedése sem, aki megnyitóbeszédében hangsúlyozta: a Lengyel Szabadalmi Hivatal, a nagykövetség és az IMM együttműködésében megvalósult kiállítás tárgyaiban Lengyelország új arcát fedezheti fel a látogató; azt, hogy miként lehetnek egyszerű, hétköznapi eszközökből műalkotások. És valóban, számos példát lehetne hozni a kiállított tárgyak közül, amelyek a fentieket támasztják alá.

A ma már szinte kötelezőnek számító ökológiai tudatosság köszön vissza például a Blow szófában, amely újrahasznosított papírzacskókból, valamint fémkeretből és gumiszíjakból készült – nemcsak olcsó és látványos, de könnyű és könnyen cserélhető bútor jött így létre. A hagyományos formák újrahasznosítására jó példa a Jena fürdőkád, amely a tradicionális szabadon álló kád korszerűsített változata, ugyanakkor zuhanyként is használható, a kád megemelt széle és enyhén dőlt fala pedig megakadályozza a víz szétfröccsenését a helyiségben. A formatervezés filozófiai dimenzióira világít rá az Amica Zen beépíthető sütő, amely a keleti világszemlélet nyomán az egyszerűbb, lassúbb életvitel követésére kíván ösztönözni, amit többek között a természetes nyersanyagok, így mindenekelőtt a fát is tartalmazó előlap használata is jelez.

A ma olyannyira meghatározó nosztalgia hatása alól a lengyel dizájnerek sem tudják kivonni magukat. A Lomza pasztőrözetlensör-csomagolása például szándékosan a szocializmus időszakának vizuális világát idézi meg – ám ez egyúttal gesztus a sörgyár alapításának időpontja felé is. A tárlaton megtekinthető kiállítási arculatterv, népművészeti mintákat felhasználó szőnyeg vagy éppen új, a kéznek praktikusabb formába álmodott bélyegző is. A két fiatal lengyel dizájner, Marta Niewymska és Dawid Grynasz által tervezett kiállítás augusztus 29-ig látható az Iparművészeti Múzeum Üvegcsarnokában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.