Mitől számít nagyhatalomnak egy ország a dizájn területén? – a kérdés túl összetett ahhoz, hogy pár mondatban tegyünk kísérletet a megválaszolására. Ugyanakkor, hasonlóan más területekhez – legyen szó a tudományról vagy a művészetről –, itt is léteznek olyan díjak és elismerések, amelyek rangja és súlya egyfajta fokmérőként szolgál. A formatervezés és a dizájn területén ilyen igazodási ponttá vált az elmúlt évtizedekben a Red Dot Design Award. Az 1955-ben alapított díjat – amelyre jelenleg hatvan ország nevez be termékeivel és terveivel – Halasi Rita dizájnszakértő, kurátor egyenesen a dizájn Oscarjaként emlegette az Iparművészeti Múzeumban (IMM) megtekinthető Lengyel Red Dots kiállítás múlt pénteki megnyitóján, hozzátéve, a német alapítású elismerés odaítélésének fő szempontja a használhatóság, a funkcionalitás.
Úgy tűnik, a lengyel tervezők sikerrel kapcsolták össze a praktikus szempontokat a kreativitással és a művészi képzelőerővel, hiszen a most látható kiállítás az elmúlt évek során Red Dot-díjban részesült mindegy 37 alkotó munkáiból kínál válogatást. Ez a szám annak függvényében különösen elismerésre méltó, hogy északi barátaink csupán 2008 óta vesznek részt e nemzetközi megmérettetésen.
Nem volt véletlen tehát Lengyelország magyarországi nagykövete, Roman Kowalski lelkesedése sem, aki megnyitóbeszédében hangsúlyozta: a Lengyel Szabadalmi Hivatal, a nagykövetség és az IMM együttműködésében megvalósult kiállítás tárgyaiban Lengyelország új arcát fedezheti fel a látogató; azt, hogy miként lehetnek egyszerű, hétköznapi eszközökből műalkotások. És valóban, számos példát lehetne hozni a kiállított tárgyak közül, amelyek a fentieket támasztják alá.
A ma már szinte kötelezőnek számító ökológiai tudatosság köszön vissza például a Blow szófában, amely újrahasznosított papírzacskókból, valamint fémkeretből és gumiszíjakból készült – nemcsak olcsó és látványos, de könnyű és könnyen cserélhető bútor jött így létre. A hagyományos formák újrahasznosítására jó példa a Jena fürdőkád, amely a tradicionális szabadon álló kád korszerűsített változata, ugyanakkor zuhanyként is használható, a kád megemelt széle és enyhén dőlt fala pedig megakadályozza a víz szétfröccsenését a helyiségben. A formatervezés filozófiai dimenzióira világít rá az Amica Zen beépíthető sütő, amely a keleti világszemlélet nyomán az egyszerűbb, lassúbb életvitel követésére kíván ösztönözni, amit többek között a természetes nyersanyagok, így mindenekelőtt a fát is tartalmazó előlap használata is jelez.