Ha a humoros oldaláról közelítünk a téma felé, akkor azon az általában félreesőnek nevezett helyen kezdjük a látogatást a Giardiniban, amely a 14. Nemzetközi Építészeti Biennále legfontosabb kiállításának helyet adó kertben egyáltalán nem az.
Mármint nem félreeső: a főbejárattól a központi pavilonhoz vezető széles sétány mellett található, a belga és a holland nemzeti pavilon között. Volt olyan év, amikor a luxemburgi nagyhercegség pavilonját rendezték be itt, a sajtómegnyitó napjaiban akkoriban bőségesen fogyott itt a reprezentációs serital. A legutóbbi években azonban az egyik illemhely, ahogyan az olaszok mondják: bagno található itt, amelyben időnként ostromállapot uralkodik.
Pontosabban uralkodott, hiszen az idei biennáléra nemcsak alaposan rendbe tették az épületet, de virágágyásokkal szegélyezték az ide vezető utat, s hogy még véletlenül se térjünk le a járdáról, igen decens bambuszkorlátot állítottak mellé. Építkezés a XXI. században – ahogyan az valamikor a természettel közvetlen közelségben élő népeknél volt szokás.
Vissza az alapokhoz, mondhatjuk, megismételve az idei biennále címét, amelyet persze nyilván nem humoros kedvében választott az idei főkurátor, a híres holland építész, Rem Koolhas, aki miután 2000-ben megkapta a világ legértékesebb szakmai elismerését, a Pritzker-díjat, 2010-ben Velencében az életművéért járó Arany Oroszlán-díjat is átvehette.
A hatvanhét éves építész, aki legalább annyira ismert provokatív elképzeléseiről, mint nagy hatású épületeiről (a hágai Holland Táncszínház, a fukuokai Nexus Housing, a rotterdami Kunsthal modern művészeti kiállítócsarnok, a portói Casa da Música koncertterem, a párizsi Villa dall Ava és a Tres Grande Bibliotheque, a seattle-i városi könyvtár, a kínai televízió központi épülete), ezúttal minden elméleti eszmefuttatást és morális mérlegelést félretéve valóban az alapelemeket helyezte a központba a biennále központi kiállításán, a járdát, a folyosót, a falat, az ablakot és így tovább.
Alighanem elég híres hozzá, hogy megtehesse. Rövid bevezetőjében személyes okokkal magyarázza döntését, sorra véve azokat az építészeti elemeket, amelyek születésekor, a második világháború utolsó hónapjaiban, majd pedig gyermekkorában körülvették.