A színes csipeszek meséje Velencében

Rem Koolhas, a biennále kurátora visszatér a fundamentumhoz. Séta a velencei Giardiniban.

P. Szabó Ernő (Velence)
2014. 07. 08. 18:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a humoros oldaláról közelítünk a téma felé, akkor azon az általában félreesőnek nevezett helyen kezdjük a látogatást a Giardiniban, amely a 14. Nemzetközi Építészeti Biennále legfontosabb kiállításának helyet adó kertben egyáltalán nem az.

Mármint nem félreeső: a főbejárattól a központi pavilonhoz vezető széles sétány mellett található, a belga és a holland nemzeti pavilon között. Volt olyan év, amikor a luxemburgi nagyhercegség pavilonját rendezték be itt, a sajtómegnyitó napjaiban akkoriban bőségesen fogyott itt a reprezentációs serital. A legutóbbi években azonban az egyik illemhely, ahogyan az olaszok mondják: bagno található itt, amelyben időnként ostromállapot uralkodik.

Pontosabban uralkodott, hiszen az idei biennáléra nemcsak alaposan rendbe tették az épületet, de virágágyásokkal szegélyezték az ide vezető utat, s hogy még véletlenül se térjünk le a járdáról, igen decens bambuszkorlátot állítottak mellé. Építkezés a XXI. században – ahogyan az valamikor a természettel közvetlen közelségben élő népeknél volt szokás.

Vissza az alapokhoz, mondhatjuk, megismételve az idei biennále címét, amelyet persze nyilván nem humoros kedvében választott az idei főkurátor, a híres holland építész, Rem Koolhas, aki miután 2000-ben megkapta a világ legértékesebb szakmai elismerését, a Pritzker-díjat, 2010-ben Velencében az életművéért járó Arany Oroszlán-díjat is átvehette.

A hatvanhét éves építész, aki legalább annyira ismert provokatív elképzeléseiről, mint nagy hatású épületeiről (a hágai Holland Táncszínház, a fukuokai Nexus Housing, a rotterdami Kunsthal modern művészeti kiállítócsarnok, a portói Casa da Música koncertterem, a párizsi Villa dall Ava és a Tres Grande Bibliotheque, a seattle-i városi könyvtár, a kínai televízió központi épülete), ezúttal minden elméleti eszmefuttatást és morális mérlegelést félretéve valóban az alapelemeket helyezte a központba a biennále központi kiállításán, a járdát, a folyosót, a falat, az ablakot és így tovább.

Alighanem elég híres hozzá, hogy megtehesse. Rövid bevezetőjében személyes okokkal magyarázza döntését, sorra véve azokat az építészeti elemeket, amelyek születésekor, a második világháború utolsó hónapjaiban, majd pedig gyermekkorában körülvették.

Mindaz persze, amit megélt, nem egyszerű magántapasztalat, hiszen évszázadok építőinek tudása vagy éppen tervezőinek a tévedése jelenik meg az épület minden elemében, s ha a jelen egyre inkább elarctalanodó, uniformizálódó nagyvárosaira gondolunk, alighanem örömmel fogadjuk el a kurátor invitálását a központi pavilon termeiben.

Nem egyszerűen építészeti elemek, különböző anyagok, stílusok között vezet ez a séta, hanem visszavisz az elmúlt évszázadokba is; meg kell mondani, igen szórakoztató utazás, de egyben tanulságos is, hiszen kiderül például, hogy a lépcsőfokok magasságának megválasztásában komoly társadalomfilozófia sűrűsödik, s hogy a rámpáért, azaz az akadálymentesítésért a harc nem a legutóbbi években kezdődött, volt, aki egész életét ennek a küzdelemnek szentelte.

Az épület első termében, ahol a mennyezetről esik szó, nem is kell messziről hozni illusztrációs anyagot, hiszen ott található Galileo Chini 1909-es szecessziós mennyezetképe, a következő teremben viszont kaleidoszkópként jelennek meg a legkülönbözőbb építészeti elemek, különböző ismert filmekből egymás mellé vágva, végtelenített szalagon.

(Nyitóképünkön a Giardini és az Arsenale találkozása, Jézus Krisztus képével és egy kommunista zászlóval.  Kontrasztos történelem, a helyi vörösök pártirodája régóta itt van.)

Éppen a mennyezetkép elkészültének az évében tervezte meg a biennále magyar nemzeti pavilonját Maróti Géza, ez is szecessziós stílusú, s bár a kilencvenes években csak részlegesen rekonstruálták, a Giardini egyik legszebb épülete, önmagában is alkalmas arra, hogy az alapelemekről folyó eszmecsere során hivatkozni lehessen rá, vagy hogy segítsen feleletet adni a kurátor másik kérdésére, azaz hogy az egyes országok építészete hogyan fogadta be a modernizmust a XX. század folyamán.

Az elmúlt években azonban nemegyszer éppen az épület esztétikai értékei és a benne megvalósult kiállítások installációs elemei kerültek egymással ellentmondásba, vagy az egyik, vagy a másik nem érvényesült eléggé.

Nos, a mostani kiállítás nemzeti biztosának, Gulyás Gábornak, illetve a megvalósítandó kiállításra kiírt pályázat nyerteseinek, Jakab Csabának és Márton László Attilának az Építés/Building című projekt megvalósítása során nemcsak sikerült feloldaniuk az ellentmondást, de az épület és a különböző terekben megjelenő, de egyetlen egységes egészet képező installáció kifejezetten erősítik egymás hatását.

Az installáció azt a Kárpát-medence egészét átfogó munkát idézi fel, amelynek során az építészeti oktatáshoz kapcsolódóan a diákok a térségben nagy tradíciójú és ma is jellemző kalákában hoznak létre különböző épületeket, objektumokat.

Az egyik oldalon ahhoz a hagyományos formakincshez, funkcióhoz kötődnek ezek a munkák, amelyeket a pavilon egyik szárnyában Kunkovács László Ősépítmények című fotósorozata megidéz, a másikon azokat a morális értékeket emelik vissza az építés folyamatába, amelyek a közösségszervezés szempontjából nélkülözhetetlenek, mondhatni alapvető jelentőségűek.

Innen szemlélve a dolgot még az az egyébként kissé megmosolyogtató gondolatmenet sem zavaró, amely szerint a csipesznek különös jelentősége van a magyarság számára, merthogy a kurátorok szerint a magyarság körében él a hit, hogy a ház körül kiakasztott frissen mosott ruha megakadályozza a javak elvesztését. (Az már inkább bosszantó, hogy Temesvár román neve Tirgu Muresként „fordítódott” a pavilon több szóróanyagában is).

Tény, hogy temesvári egyetemisták nyerték meg a kurátorok által a Fogadótér-KAPU-ra kiírt pályázatot, munkájuk azt érzékelteti, hogy a kiállítás nem a megnyitóra készült el, hanem majd a záráskor lesz készen. A látogatók ugyanis maguk is kézbe vehetik a szóban forgó csipeszeket, színezhetik őket, rajzolhatnak, üzenetet írhatnak rájuk, majd elhelyezhetik őket a kiállítás különböző pontjain, elsősorban az átriumban felépített szerkezeten.

És a látogatók láthatólag veszik a lapot, akarom mondani csipeszt, néhány héttel a megnyitó után a magyar pavilon belsejében folyamatos a közös munkálkodás, és az építmény folyamatosan alakul, gazdagodik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.