A Balassi Intézet az elmúlt évek során egyre jelentősebb nemzetstratégiai szerepet kapott, már húsz ország huszonhárom városában van jelen az intézményhálózat. Az utóbbi időben nyitották meg a belgrádi, a zágrábi, az isztambuli és a pekingi intézetet.
Most még inkább megerősödhet a helyzetük, mivel a kulturális intézetek betagozódnak a külképviseleti rendszerbe, nőhet a magyar kulturális diplomácia költségvetése, hiszen a Nemzeti Kulturális Alap miniszteri keretéből is támogatnak kultúrdiplomáciai programokat, de a tervek között szerepel, hogy egységesítik a forrásokat.
Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a vezetői találkozó keddi nyilvános megnyitóján beszélt arról, hogy a Külgazdasági és Külügyminisztérium a jövőben olyan stratégiai ponttá válhat, amely a valóságos Magyarországot és magyar kultúrát képviseli külföldön.
Szó esett arról is, hogy Prőhle Gergely vezetésével létrehozták a nemzetközi ügyekért felelős helyettes államtitkárságot, ennek feladata a Magyarországon a különböző szakpolitikákban alkalmazott kreatív megoldások összegyűjtése és azok külföldi reprezentációja lesz.
– Nem csak az fontos, hogy rólunk miként írnak külföldön, de ugyanilyen fontos, hogy mi milyen Magyarország-képet szeretnénk sugározni a külföld felé. Szeretnénk, ha Magyarország innovatív, kreatív, nyitott és fiatal ország lenne.
Azon dolgoztunk az elmúlt években, hogy az intézet a hagyományos programkínálat mellett tematikusan építse fel ezt a képet. Sokat haladtunk előre ezen az úton – emelte ki beszédében Navracsics Tibor külgazdasági és külügyminiszter.
Balatoni Monika, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) kulturális diplomáciáért felelős államtitkára hangsúlyozta, hogy a történelmi és kulturális tradíciók megismertetése mellett egyre nagyobb hangsúlyt kell helyezni a mai vívmányok, jelenkori „hősök\" bemutatására.
Fel kell mutatni, hogy most mivel tud a magyar nemzet kulturális és tudományos viszonylatban hozzájárulni a fejlődéshez, sőt a lehetőségekhez mérten segíteni kell a Magyarország számára fontos nemzetközi piacokon ezeknek a vállalkozásoknak a kibontakozását.
Az államtitkár a centrális együttműködést sürgette, az intézetvezetőket a progresszív programstruktúra kidolgozására kérte, mivel a fiatal tehetségek külföldi érvényesülése érdekében az intézetnek inkubátorként kell működnie.
– Kulturális párbeszéd nélkül gazdasági befektetés sem tud megvalósulni. Nyomot hagyni a világban, ez ezeknek az intézeteknek a feladata. Magyarország számos területen be tudja bizonyítani, hogy sokkal előrébb tart, mint ahogy azt a világ gondolja – szögezte le az államtitkár.
A kormányzat jogosan látja úgy, hogy a kreatívipar támogatása elengedhetetlen, amit a Design Terminál megújításával a magyar kormány képvisel, az európai összevetésben is irányadónak tekinthető. Ennek a kezdeményezésnek a része a mostani találkozó is, amelynek célja, hogy megerősítse a kulturális diplomácia és a kreatívipari szereplők közötti kapcsolatot. Néhány, az intézet által meghívott startup cég – Grofie, Hand in scan, Ökuka, Plukkido, Videomapping, Virivee – már itt bemutathatta fejlesztését.
A Balassi Intézet több képviselete már rendezett a Terminállal közös programot, a pekingit például a Gombold újra! öltözéktervezési pályázat legjobb alkotásaiból álló divatshow-val nyitották meg, Brüsszelben tavaly karácsony előtt hazai tervezők munkáiból rendeztek vásárt.
A New York-i intézet és a Design Terminál közötti együttműködés iránymutató lehet: néhány héttel ezelőtt a két intézmény szervezésében a legfontosabb technológiai startup cégek vehettek részt a Northside Festivalon.
Romsics Gergely intézetigazgató kiemelte, jövőre már díszvendégként szeretnének jelen lenni. Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál főigazgatója ehhez kapcsolódva szólt arról, hogy a legnagyobb amerikai innovációs fesztiválon, az austini South by Southwesten (SXSW) 2015-ben talán már magyar kreatív vállalkozások is bemutatkozhatnak.
A moszkvai képviselet viszont több szempontból is nehéz helyzetben van. Idén tavasszal nagyszabású startup vásárt rendeztek volna, de a kialakult politikai helyzet miatt egy évvel el kellett halasztani az eseményt.
Pedig a kreatívipar népszerűsítése amúgy sem könnyű feladat arrafelé: a kreatív szó elég pejoratív értelemmel bír Oroszországban, az ellenzék ott egyet jelent a kreatív osztállyal.
Viszont – ahogy azt a kétnapos találkozó mottója is jelzi – a kocka el van vetve. A többi már az intézetvezetőkön múlik.