Idén emlékezünk az első világháború kitörésének századik évfordulójára, és a tragikus történelmi esemény hatásáról kevés kiállítás tud olyan meggyőző erővel beszélni, mint a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Dada és szürrealizmus című, szerdától látogatható kiállítása.
Úgy is fogalmazhatnánk: a dadaizmus, és a belőle is merítkező szürrealizmus egyfajta szellemi gyászmunkaként is jelentkezett. A minden egész eltörött érzés, a korábbi, biztosnak és megingathatatlannak vélt értékek hirtelen megroppanása és átértékelődése után az alkotók nem véletlenül választották a radikális megoldásokat és újszerű technológiákat. Ahogy a kiállításon is szereplő Kurt Schwitters írta: „minden összeomlott, és a töredékekből új dolgokat kellett teremteni”.
Ám ez a töredékesség nem jelenti azt, hogy ezek a művek ne a teljességet céloznák vagy hiányosságaikkal tüntetnének. Sőt, a jeruzsálemi Izrael Múzeum anyagából származó válogatás éppen arról győzheti meg a két fogalom hallatán esetleg szkeptikusabb nézőket, hogy mennyire mélyreható változásokat hozott az avantgárd nem csak a szigorúan vett képzőművészet, de általában a valósághoz és a technikához fűződő viszonyunkban.
Ahogy arra például az izreali Adina Kamien-Kazhdan, a tárlat kurátora rámutatott a hétfői sajtóbejáráson: a dadaizmus a multimediális művészet alapjait is lerakta hangosverseivel, a különféle anyagok és információhordózók együttes használatával. Emellett a dadaisták és a szürrealisták az akkor újnak számító sokszorosító technológiák, a modern grafikai tervezés vívmányait is féktelen képzeletük szolgálatába állították, ezzel is sokat téve azért, hogy a magas és a populáris művészet különállása legalábbis megkérdőjeleződjön, ha nem is tűnt el végleg.
Mi több, a dadaizmus tekinthető az első igazi nemzetközi irányzatnak, és ennek nyomait a magyar néző is örömmel nyugtázhatja, például Marcel Janco szőrt és újságkivágásokat is felhasználó kollázsán, ahol Kassák neve is feltűnik. Már a dada is örömmel nyúlt a leghétköznapibb tárgyak, a kidobásra ítélt kacatok felé, és ezt a programot a szürrealizmus is továbbvitte. A budapesti kiállítás egyik nagy előnye például Adina Kamien-Kazhdan szerint, hogy a tér ügyes kihasználásával sikerült Marcel Duchamp elhíresült piszoárjának a művész által készített replikáját és a többi, a readymade jegyében hétköznapi létezésükből kiragadott tárgyait úgy elhelyezni, ahogy azok eredetileg a művész otthonában voltak láthatók.