Catherine Deneuve ismét remekelt

Egy depressziós zenészből lett házmester és egy hisztérikus nő találkozása a legújabb francia filmben.

Kárpáti György
2014. 07. 24. 12:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kiégett zenész a külvilág elől egy társasház házmesteri állásában keres menedéket. Egyszemélyes önismereti kurzusába többen is be-becsatlakoznak, ami megédesíti a vegytisztán keserűnek megélt hétköznapokat. Catherine Deneuve pedig ismét príma A házmesterben.

Uborkaszezon van, ilyenkor a nagy nyári hollywoodi monstrumok mellett nehéz más filmet találni. A tavaszi és őszi dömpinggel ellentétben jó, ha heti kettő-három új film érkezik a mozikba. És itt volt az egy hónapos focivébé is, ami után szintén nehezen tér magához a piac. Ezért is lelkesítő A házmester megjelenése, amely ugyan nem kicsattanóan boldog film, de hát ilyenekre is szükségünk van.

A francia Pierre Salvadorit mifelénk sem kell nagyon bemutatni, népszerű volt a Mosás, vágás, ámítás című, legutóbbi mozija, de már majdnem két évtizede jelen van a magyar mozikban is vidám-keserédes filmjeivel. Ilyen A házmester is, amelyben egy zenész lefagy egy koncert közepén, s csapot-papot hátrahagyva kilép addigi életéből.

Hívhatjuk kapuzárási pániknak, csömörnek, meghasonlásnak, a lényeg, hogy a férfi egyszer csak óhatatlan vágyat érez a teljes elzárkózásra a külvilágtól, meg egy olyan munkára, amelyből a remetelétet azért fenn tudja tartani. Ezért lesz egy csendes társasház házmestere, ahova a hiperaktív Catherine Deneuve férje fogja felvenni.

A beilleszkedés menete gyorsan lezajlik, a kukatologatás és sepregetés mellett pedig még az emberek meghallgatására is futja idejéből. Összetört életből a társasházban is akad: a sportbaleset miatt kettétört karrierű focista legalább annyira tragikus hős, mint a nyugdíjazását elfogadni nem képes Deneuve. Barátságok, sorsközösségek formálódnak a falak között, ahová vidám pillanatokból éppúgy jut, mint keserű epizódokból.

A házmester a hétköznapi szorongások mozija, amelynek hőseit olyan gondolatok frusztrálják, ami mindannyiunk előtt ismerős lehet. Salvadori ugyan a középpontba helyezi az apátiába zuhant Gustave de Kervern figuráját (meggyőző teljesítmény a visszafogottságot megkövetelő karakter ellenére), de szépen bomlanak ki körülötte a jellemek. Főleg Deneuve lubickol a szerepében.
A hetvenen túl is eleven, sokadvirágzását élő színésznő érezhetően élvezi, ha rétegzettebb karakterek bőrébe kell bújnia. A Bettie-mobil és a Született feleség után most ismét itt egy összetett figura, amelybe akár saját magát is beleértheti a színésznő. A bohó humor mellett a rendező néhány meghökkentő képsorral igyekszik változatosságot elérni, de igazából erre nincs is szükség, mert amerre a film tart, az az irányvonal teljesen megfelel a merengésre fogékony közönségnek.

A házmester nem a harsányság filmje, és nem is állítja azt, hogy csak hinni és bízni kell, és akkor az élet magától jóra fordul. Hasznos tanácsokkal és örömteli percekkel azonban így is megajándékozhatja a nézőt.

(A házmester, színes, feliratos, francia film, 97 perc, 2014. Rendező: Pierre Salvadori. Forgalmazó: Vertigo Média.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.