Cultivo: modern idolok és kulturális túlórázók

A Cultivo – adjuk a túlórát! című eseménysorozatról kérdeztük az ötletgazdát, Devecseri Gergőt.

Csikós Kornélia
2014. 07. 20. 15:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

− Mi a Cultivo rendezvénysorozat lényege?
− A Cultivo egy networking és edukációs platform, ahol olyan emberek találkozhatnak egymással, akiket intenzíven foglalkoztat a jövőjük, a karrierútjuk. Olyan emberekből áll a közönségünk, akik maradandót szeretnének alkotni és tudják, a gyakorlati példákból való inspiráció és intenzív szociális élet ehhez elengedhetetlen. Azért hoztuk létre ezt a rendezvénysorozatot, mert úgy gondoljuk, Magyarországon rengeteg olyan példakép van, akiket meg kell mutatni a fiataloknak – mondhatjuk, modern idolokat állítunk magunk elé. Az elmúlt két év pedig igazolt minket, hiszen hónapról hónapra 400-500 fiatal vesz részt a Cultivo eseményein, ezzel folyamatos telt házat biztosítva a rendezvényeken.

Az alapötlet honnan jött?
− Amikor először elkezdtem dolgozni egy reklámügynökségnél mint gyakornok, úgy éreztem, ez az, amire vágytam: sok munka, pörgés, izgalmas projektek és rengeteg új tudás és tapasztalat. Azt gondoltam, a gyakornokság egy olyan közös életszakasz a fiatalok életében, amely összehozza őket, ebből jött egy networking fókuszú ötlet. Ezt egészítettük ki a kerekasztal-beszélgetéssel, ahova minden hónapban más-más szakma sikeres fiataljait hívjuk meg, hogy meséljenek az általuk bejárt útról, sikerekről, kudarcokról.

Miért Cultivo a neve?
− Erre nagyon sok találgatás volt már, például cult mint kultúra és tivo mint tivornya vagy ivo mint ivás, de egyik sem talált: sok átbeszélgetett éjszaka után jutott eszünkbe Baji Bettivel, hogy a rendezvénynek latin neve legyen. Egyrészt azért, mert szerettünk volna egy jó hangzású nevet találni, és ez a vintage kifejezés egyszerre tartalmas és laza. A cultivo latinul azt jelenti: gyakorol, művel, előremegy. Szerencsés név, mert sok dolgot bele lehet magyarázni, olyan nevet akartunk találni, ami semmi eddig ismertre nem hasonlít.
A szlogen, az Adjuk a túlórát, szintén többértelmű, az egyik jelentése a szleng, az „adom", a másik jelentése pedig az, hogy azoknak az érdeklődőknek, akik eljönnek munka, iskola után a Cultivóra, mi igyekszünk egy olyan tartalommal megtöltött órát adni minden hónapban, ami a tanulmányok és munka mellett motiválóan hat.

Rajtad és Bettin kívül kikből áll a csapat?
− A szűk stábban alapvetően ketten vagyunk, de a rendezvény megvalósulásáért sokan teszünk: például állandó csapattal dolgozunk a logisztika, a fotó- és videoprodukció területén is. A kettőnk közti feladatmegosztás pedig elég ad hoc jellegű, Betti inkább az operatívabb, projektmenedzseri feladatokat viszi, míg én a hosszú távú stratégiával foglalkozom.

Mi alapján választjátok ki a következő események témáit?
− Általában külön ötletelünk Bettivel és időről időre megvitatjuk, melyik téma jó, melyik nem. Nagyon figyelünk az aktuális trendekre is az előadók és a témák kiválasztásánál. Az első alkalommal például még nem volt témánk, akkor három, teljesen más iparban tevékenykedő, sikeres fiatalt ültettünk a kanapénkra, amiből egy nagyszerű beszélgetés kerekedett. A Cultivo indulásakor a közönség átlagéletkora kb. 23 év volt, ez a szám most már 26 év, és egyre jobban érzünk rá arra, hogy az ő ízlésük, érdeklődésük hogyan változik. Az esemény szakmai jellege és a remek kapcsolatépítési lehetőség a fiatal vállalkozókat is elkezdte megmozgatni, így kicsit idősödött a közönség. Volt már workshop film, online újságírás, design, divat, gasztro témakörben is. Fontos, hogy a témákat a szezonhoz is igazítjuk, mert egy gazdasági téma nem feltétlenül vonz mindenkit júliusban, de a design például igen. Az idei összes témát kitaláltuk már, elég sok ötletünk van, és ugyan júliusban nyári szünetet tartunk, az augusztusi alkalomra már nagyon készülünk, amikor is egy könnyed nyárzáró témával várjuk majd a vendégeket.

 

 

Miért előnyös az esti órákban tartani ezeket a beszélgetéseket?
− Úgy gondoljuk, a prosperáló kapcsolatok már nemcsak a tárgyalóban, az egyetemen vagy a munkahelyen alakulhatnak ki, hanem egy-egy esti fröccsözés alkalmával is. Budapest most egy rendkívül izgalmas és inspiratív korszakát éli, amikor sok új hely nyílik, ahol nagyon különböző és ebből adódóan érdekes emberek találkoznak egymással. Mi ezt a lehetőséget használjuk ki az esti időponttal és a rendhagyó helyszínekkel is. Azok a témák, amiket körbejárunk, sokkal emészthetőbbé válnak, ha egy fesztelen, kötetlen helyszínen beszélgetünk róluk − eddig az Urimuriban, az Ötkertben, az Akváriumban, a Trafiqban, legutóbb pedig a Kiosk Budapest teraszán tartottuk meg a Cultivót.

Nem kell belépőt fizetni, illetve a meghívott szakemberek sem kérnek pénzt a beszélgetésért. Hogyan tudjátok mégis finanszírozni a rendezvényeket, hogyan maradtok fenn?
− Az egyes helyszínekkel tudunk kötni olyan megállapodásokat, amelyek lehetővé teszik, hogy a Cultivo belépőjegy nélkül tudjon működni. Alaptézisünk, hogy nem kérünk pénzt a hallgatóságtól: noha sok munkát, energiát és költséget fektetünk bele, a koncepciónak akkor is működnie kell belépő nélkül. A Cultivón jelen lévők 95 százaléka meg tudna fizetni egy 1000-1500 forintos belépőt, de ha van az érdeklődőknek csak 5 százaléka is, akinek nem mindegy, mire költ el ennyi pénzt, és pont a belépő miatt nem tud meghallgatni egy inspiráló beszélgetést, az nem jó, és nem szeretném, hogy ez bármikor előforduljon. Azt a tudást, amit az előadók átadnak, az nem a mi tudásunk, és ezért a tudásért nem elegáns dolog pénzt kérnünk.

Mi a jövőre nézve a cél? Tervezitek bővíteni, vidékre, esetleg külföldre vinni a Cultivót?
− Mi lennénk a legboldogabbak, ha Budapestről elmozdíthatnánk a rendezvényt, de még sok a buktató. Szükségünk van egy olyan anyagi biztonságra, amely lehetővé teszi a fejlődést. Nagyon sokat dolgozunk azon, hogy ez megvalósulhasson, és tovább tudjuk fejleszteni az ötletet. Szóba került, hogy a koncepción is frissítünk egy kicsit és a beszélgetéseket interaktívabbá tesszük. Ezenkívül a Cultivóból kinövő projekteket szeretnénk megvalósítani, ilyen például a Cultivo gyakornoki program, illetve külföldi terveink is vannak, amelyek létrejöttéhez szükséges, hogy minél több olyan embert ismerjünk meg, akik nagyon jól ismerik egy-egy adott város kulturális életét, például Párizst, Bécset vagy Londont. Egyelőre itthon építkezünk és erősítjük a márkát. Fontos, hogy mindig csak akkorát lépjünk, amitől nem esünk hasra.

A Cultivo legutóbbi eseményéről készült kisfilm itt megtekinthető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.