Dráma, blues és dzsessz Gyulán

Kiugró főszereplő, beugró portugál énekesnő, remek idő, élvezetes produkciók a gyulai várban.

Turi Gábor
2014. 07. 24. 18:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mit tehet a szervező, ha a külföldi sztárvendég három nappal a fellépés előtt törli a helyszínt naptárából? Megpróbálja a lehetetlent: beugrással pótolni a cserbenhagyót. Gyulán sikerült a mentőakció, és nem biztos, hogy rosszabbul járt a közönség.

A pop és a dzsessz vizein egyaránt otthonos amerikai Diana Schuur énekes-zongorista helyett a portugál Maria Joao énekesnő Ogre triója koronázta meg a dzsesszfesztivált. A hallgatóság egy része ugyan értetlenkedve fogadta a hagyományos befogadói megközelítéssel kísérletinek nevezhető produkciót, a modern művészetek és a dzsessz újabb irányaiban járatosabbak azonban az emberi hang alkalmazásának újszerű megnyilvánulásaként üdvözölhették fellépését.

Joao kitűnő énekes és vibráló színpadi jelenség, aki a jól ismert dzsesszörökzöldek megszólaltatása helyett korunk jellegzetes elektronikus hangkeltő eszközeire támaszkodva a vokális kommunikáció új dimenzióira nyitott performance-szerű, többszörös áttételekre, záró- és idézőjelekre és a testre mint jelentéshordozóra építő előadásmódjával. A „portugál szívből” jövő programban a szintetizátorokon játszó és a szerzemények többségét szerző Joao Farinha és a ritmikai alapot elektronikával szolgáltató André Nascimento volt egyenrangú társa.A képzőművészet nyelvén szólva az absztrakt kollázsok világából a figuratív táblaképekébe lépett vissza a szép hangú Hajdú Klára, aki triójának kíséretével érzelmes mai magyar szerzeményeket énekelt – no és egy dzsesszörökzöldet, ami élettel töltötte meg a színpadot. Utóbbi egy percre sem hagyta el a magyar népzene és a dzsessz ötvözésével sajátos stílust kialakító Dresch Quartet muzsikusait, akik váratlan dinamikai és témaváltásaikkal a feszültségkeltés és -oldás új magaslataira emelték játékukat. Hozzájuk képest tisztes iskolai csapatjátékként hatott a Gyulai Big Band swing- és popszámokkal előrukkoló, közönségbarát műsora.

A több mint két évtizedes múltra visszatekintő dzsesszfesztiválhoz kilenc éve társult a bluesfesztivál – logikusan, hiszen a dzsessz egyik alkotóeleme ez a zene. Amelynek elektromos, hangos városi változata jelent meg Gyulán. A sort a megnyerő fellépésű Pribojszky Mátyás szájharmonikás/énekes együttese nyitotta belevaló bluesszámokkal, a basszusgitár és a dob kemény ritmusalapot hozó összjátékával.

A Magyarországon kevéssé művelt amerikai funky- és soulzene képviselőjeként remek fúvós hangszerelésekkel és összjátékkal mutatkozott be a képzett dzsesszmuzsikusokból álló Kéknyúl Hammond Band. A számokat éneklő Andrew Hefler hangjánál figyelemre méltóbb előadói kvalitásokkal adott új meg új lendületet az egyébként is dinamikus zenének.

A Tátrai Tibor neve által fémjelzett, deresedő hajú rockzenészek csoportja alkotta, Magyar Atom elnevezésű formáció Jimi Hendrix emlékének adózó játékát sajnálatos módon élvezhetetlenné tette a balesetéből felépült, nyakmerevítővel is virtuózan játszó gitárosnak az elviselhető decibelszámot jóval túlhaladó, társait elnyomó hangereje; gyógyíthatatlannak tetsző magyar rockbetegség.

És jött a zárás, a tavalyi sikere nyomán visszahívott olasz Luca Giordano Band és sztárvendége, az amerikai Sax Gordon, aki nevéhez híven (tenor) szaxofonon játszott. Ilyen vehemenciával aligha robbant be valaki is magyar játéktérre: az 1950-es éveket idéző fazonja, látványos beterpesztései, úgynevezett ugrálós blues stílusa, harsány tónusa alapján a színpad showmanjei között lehet a helye.Az igazi blues azonban másról szól: kitaszítottságról, elhagyatottságról, nincstelenségről, szenvedésről, tehát fájdalmas élet- és lelki helyzetekről, amit panaszosan, de mindig a remény hangján beszélnek el az érintettek. Mint tette a zenét nem technikai feladatként értelmező, hanem szívből játszó Luca Giordano gitáros, aki szerencsére elegendő lehetőséghez jutott ezen az estén.

(XXIII. Gyulai Vár Jazz Fesztivál, IX. Vár Blues Fesztivál, Gyula, július 19–20.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.