Vannak szerencsésebb tudományos pályák, amelyeket szorgos és felkészült szórakoztatóipari szakemberek népszerűsítenek szélesebb körben – elég csak említeni a George Lucas által megálmodott kalandálló régészt, Indiana Jonest vagy a sikeríró Dan Brown teremtette művészettörténészt, Robert Langdont. A restaurátorszakma képviselői talán nincsenek ilyen szerencsés helyzetben, ugyanakkor a laikusoknak, akiket komolyan érdekelnek ennek a túlzás nélkül egyedi és izgalmas hivatásnak a kulisszatitkai, nem kell mást tenniük, mint ellátogatni a Magyar Nemzeti Múzeumba, ahol Megmentett műkincsek címmel a Magyar Képzőművészeti Egyetemen idén végzett restaurátorhallgatók diplomamunkái tekinthetők meg.
Remekművek a múltból, mellettük pedig a szigorú dokumentáció
Fotó: Hegedűs Márta
Már önmagában is ünnep a szemnek a hallgatók, valamint az útjukat egyengető tutorok lelkesedése, felkészültsége nyomán új életre kelő, régi pompájukat visszanyert festmények, ikonok, faszobrok, óraremekek, bútorok, viseletek és mindenféle lakásdekorációk seregszemléje, de talán legalább ennyire érdekes vonása a tárlatnak, hogy a restaurálás folyamatának dokumentációjába is betekintést nyerhet az érdeklődő. Persze olyan szerencsés nem lehet mindenki, mint én, akit három végzett hallgató – Ferenczy Noémi, Rostás Zita és Mátyás Eszter – kalauzolt körbe a kiállításon.
Itt kellene most következnie annak a közhelyes újságírói fordulatnak, mikor is a szerző azon mereng: milyen nehéz is elképzelni, hogy csinos, fiatal nők férfiakat megszégyenítő magabiztossággal ragadnak szerszámot a kezükbe. Mert bármennyire is kifinomult és „pepecselős” szakmaként él a köztudatban, a restaurátorképzésnek része az is, hogy a hallgatók mondjuk egy kovácsműhelyben találják magukat. A párbeszéd, a másik szakterületének ismerete ugyanis elengedhetetlen a munka során. Minden egyes restaurálásra érett tárgy egyedi kihívást kínál, és a szakmai alapismereteken túl kreativitást és talpraesettséget követel a szakértőtől. Nem is beszélve az elhivatottságtól. A fa-bútor specializáción végzett Ferenczy Noéminak például saját bevallása szerint tizenhat éves kora óta az volt az álma, hogy restaurátor legyen, és ha a puszta szavak nem győzték volna meg a szüleit az eltökéltségéről, akkor az általa egy lomtalanításról hazahozott és autodidakta módon, de annál nagyobb lelkesedéssel felújított szék látványa már biztosan minden kétségüket eloszlatta.