Kiderült, melyik rockikon volt a Sátán hírnöke

Egy ilyen könnyűsúlyú démon után sajnos csak a való élet tűnik még félelmesebbnek. Bárgyú horrormozi nyárra.

thy
2014. 07. 10. 10:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A film megnézése után végleg eldőlt a kérdés: ha már bűnüldözés, akkor inkább Don Matteo atya a köztévé lagymatag sorozatából, mint aktuális filmünk tökös lelkésze. Igaz, a Terence Hill játszotta olasz plébános nem iszik, nem dohányzik és nincs tervezetten kusza göndör üstöke, mint a Távoz tőlem, Sátán! című filmben Mendoza atyának.

Viszont a Mendozát alakító Edgar Ramirezzel ellentétben ő nem is nagyobb költségvetésű hollywoodi horror egyik főhőse, mely esetben azért elvárnánk, hogy ne a délutáni, késő esti sávban vetített tévésorozatok esztétikai deficitje ugorjon be a vászonra meredve. És ha ehhez még hozzátesszük azt is, hogy ebben a jobb sorsra érdemes Eric Bana is közreműködik az önmaga démonaival küzdő, de amúgy derék rendőr–családapa szerepében vergődve, akkor tényleg nagy a baj.

Persze magára valamit is adó felnőtt ember tisztában kell, hogy legyen az ördögűzés alapjaival, és ebben Scott Derrickson filmje akár még hasznosnak is bizonyulhat, hiszen a drámai csúcsponton jó szájbarágósan el van magyarázva a technika lépésről lépésre, de efféle oktatóvideót nyilván a YouTube-on is lehet találni, ráadásul ingyen. És hát sajnos az igazság az, hogy a film lényegében az elejétől a végéig ennyire szájbarágós, kiszámítható és unalmasan hatásvadász.

Tudjuk is le gyorsan a sztorit. Sarchie nyomozó szorgos bűnüldöző Bronxban, ahol az ember által elkövethető összes bűnnel szembenézett már. Különös „radarja”, vagyis megérzései segítségével szinte kiszagolja a vétkeket, így aztán nem is csoda, ha mentálisan picit már meglazult, és ezért időnként eljár a keze a delikvensekkel. Otthon azonban szerető családapa, aki igyekszik lerakni a súlyos lelki terheket még a ház küszöbén innen, hogy csinos felesége és tündéri kislánya ne érezze meg, apát mennyire megviseli a munka.Ám ezt a látszatot egyre nehezebb fenntartani, miután egyre szaporodnak a körzetben a rejtélyes esetek. Dühöngő, a földet puszta kézzel kaparó átlagpolgárok, fura zajok, mozgolódó bútorok: nagyon úgy tűnik, hogy valamiféle transzcendens csínytevés bontakozik ki a valóság leple alatt. Még szerencse, hogy feltűnik Mendoza atya, az egykori drogfüggő, aki szomorú igazságot kénytelen közölni a vallás iránt finoman szólva is közömbös közeggel: különös érzékenysége folytán a gonosz kiválasztotta őt is, és ezért a családja sincs biztonságban. A végén győz a jó.

Egyébként azért vannak pillanatok a filmben, amik tényleg ijesztőek. Például amikor azzal szembesülünk, hogy valaki 2014-ben komolyan képes beleírni azt egy forgatókönyvbe, hogy a gonosz erő a Doors szövegein keresztül üzen. Ami egyébként a démon részéről már csak azért is teljesítmény, mert a történet szerint egy balul sikerült katonai akció során egyenesen Irakból szabadul ki és jut át az Államokba.

Komolyan megdöbbentő, hogy az angolszász kultúrkörben nagyjából Sherlock Holmes óta tartja magát a klisé, hogy a rossz kívülről, a távolinak vélt egzotikus világokból tör be a fehér ember rendezett társadalmába.

Szóval a film akár még érdekes is lehetne a „gyarmati múlt keltette lelkiismeret-furdalás napjaink filmművészetében” téma felől megközelítve, de az ember nem véletlenül megy moziba társadalomelméleti szemináriumok látogatása helyett. Úgyhogy így nagyjából eléggé le is szűkül a kör, kiknek ajánlható a film: nagyjából senkinek.

(Távozz tőlem, Sátán! Színes, feliratos, amerikai thriller, 118 perc, 2014. Rendező: Scott Derrickson. Forgalmazó: InterCom)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.