– Várhatóan mozgalmas ősz előtt áll a magyar mozgókép, az előrejelzések szerint mintegy tíz új film kerül majd a mozikba. Mindez jó alkalom az eddigi munka értékelésére. A Filmalap hogyan ítéli meg a három év alatt elért eredményeket?
– Három éve kezdtük el a munkát, 2011 szeptemberében hirdettük meg az első pályázatot, és decemberben hoztuk meg az első támogató döntéseket. Kezdettől fogva a forgatókönyv-alapú filmkészítésre helyezzük a hangsúlyt. Egy teljesen transzparens elszámolási rendszert szerettünk volna kialakítani, amely megköveteli a filmgyártó cégektől, hogy folyamatosan feltöltsék számláikat a teljes költségvetés felhasználásáról, nem csak a támogatásról. Ezt lassan, de megszokták a gyártó cégek, és ettől sokkal áttekinthetőbbé vált a finanszírozás és a támogatások felhasználása. A filmgyártás lassú folyamat, ezért az első filmek tavaly ősszel érték el a mozikat. Azóta két nagy filmsikert is láthatott már a közönség, és a Coming out 150 ezres, illetve a Megdönteni Hajnal Tímeát 100 ezres nézőszáma ősszel reményeinek szerint további követőkre találhat. Ami pedig a fesztiváleredményeket illeti: tavaly a Szász János rendezte A nagy füzet Karlovy Varyban fődíjat nyert, idén a Viharsarok Berlinben a Panoráma szekcióban mutatkozott be, Mundruczó Kornél filmje, a Fehér Isten pedig Cannes-ban az Un Certain Regard szekcióban kapott fődíjat. A nagy füzet ráadásul a legjobb külföldi film kategória Oscar-díj-versenyében a legjobb kilenc alkotás közé is bekerült, amely sikerhez a Filmalap az amerikai kampány szervezésével járult hozzá. Emellett a magyar mozikban bemutatott filmek promotálását egyenként 25 millió forintos reklámidő biztosításával is igyekszünk támogatni, azaz a magyar filmeket így a vezető országos kereskedelmi televíziókban is reklámozzák már. A készülő alkotásokból tesztvetítéseket szervezünk a bemutatás előtt, az eredmények pedig jó indikátorként szolgálnak a produkció számára filmjük várható fogadtatásáról.
– Figyelemre méltó, hogy a 2011 telén megítélt első két támogatásból készülő film (a Liza, a rókatündér és a Zéró) a mai napig nem jutott el a mozikba. Ez és a tény, hogy tavasszal mindössze három magyar filmbemutató volt, ősszel pedig kéthetente lesz egy, azt mutatja, hogy a moziba kerülést is jobban meg kellene szervezni. Ez az egymással konkuráló magyar filmek elemi érdeke is lenne.
– Egyetértek, hogy a legfontosabb egy film szempontjából, hogy a közönség elé kerüljön. Az alkotókat viszont eddig nem korlátoztuk abban, hogy milyen tempóban készítik el a filmjüket. A Liza, a rókatündér amiatt speciális eset, mert ott a trükkök miatt jelentős utómunkára volt szüksége a produkciónak, s ez majdnem egy évet vett igénybe. A film most ősszel mozikba fog kerülni. A Zéróból mi már láttunk egy változatot, de ott még szintén folyik az utómunka. De mi is észleljük, hogy több filmnél akár indokolatlanul sokat csúszik a mozibemutató, ezért tervezzük, hogy megváltoztatjuk a támogatási szabályzatot, amely bemutatási határidőt szab majd a készülő filmeknek. Azzal persze önmagában nincs probléma, ha két különböző stílusú, eltérő közönségre számot tartó film közel egymáshoz jut a mozikba. Természetesen nem szerencsés, ha túlkínálat alakul ki.