Majmok bolygója: emberszabású-háború

Látványos és nem ostoba nyári film a Majmok bolygója – Forradalom, a színészek remekelnek majomként.

thy
2014. 07. 18. 7:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

majomkézben majomfegyver,

a majmoké a világ.

(Weöres Sándor: Majomország)

Azért ne rettenjen meg senki: nem egy bölcseleti kiáltványt akarnak lenyomni a torkunkon 3D-ben az alkotók, akik azért gondosan ügyeltek arra is, hogy a hihetetlenül kifejező virtuálisan fabrikált majommaszkok és a kétségkívül ügyesen megkoreografált tömegjelenetek tálalása után fellépő kreatív kimerültséget ellensúlyozandó legalább a történetvezetés eredetisége és az emberi szereplők mélysége terén megspórolják a komoly erőfeszítéseket.

Merthogy a mondanivaló azért végeredményben eléggé szájba van rágva, és a még az egyetlen igazán valamirevaló maszkot nem viselő színész, Gary Oldman is meglehetősen egydimenziós figura marad a kissé kusza idegrendszerű népvezér szerepében. Aki kihagyta volna az előző részt, a Majmok bolygója – Lázadást is, mely leginkább címében utal Pierre Boulle mára klasszikussá nemesedett regényére és az abból készült filmekre, az kap a mostani folytatás elején egy gyorstalpalót.

„győzve győz a győzhetetlen győzedelmes majomész"

Fotó: InterCom


A film elején pár percben lezavarják az emberi civilizáció bukását, melyet egy, a majmokon végzett kísérletek következtében elszabadult vírus okozott. A Földön a majmok veszik át az uralmat, élükön Caesarral, a szuperintelligens majommal, aki a már említett előző részben szabadult ki a rajta kísérletező emberek fogságából és szervezte meg az emberszabásúak lázadását. A Földön béke honol, hiszen az immár fejlett kommunikációra is képes majmokat nemcsak a fizikai erőnlét különbözteti meg az emberektől, hanem az az alapszabály is, hogy a majom nem öl majmot. Végeredményben ennek a szabálynak a be- vagy be nem tartása bizonyul annak a kanócnak, melynek végén a dramaturgia időzített bombáját találjuk.

„Majomtéren, majomréten majomhősök küzdenek"

Fotó: InterCom

 

A szikra meg akkor izzik fel, amikor az emberiség maroknyi túlélői egy véletlen folytán kapcsolatba lépnek a békés majomtársadalommal, akik vesztükre – vagy az ember vesztére – pont egy vízerőmű közelében vertek tanyát. És mint mindig, az energiaforrás birtoklása tökéletesen megfelel casus bellinek. Az emberek áramot akarnak, a majmok meg nyugalmat – a politikai konfliktusok ősi sormintája szerint szerveződik ettől kezdve a cselekmény. Egyes majmokról kiderül, hogy nagyon is emberiek – az ölésben látják a megoldást és nem a békés együttélésben –, az emberekről ellenben olyan nagyon sok új és főként optimizmusra okot adó információ nem kerül a napvilágra.

Ha mindenképpen összegezni szeretnénk a morális tanulságot, azt mondhatnánk: az ember mindent megront maga körül, így lesz például a majmok ősbűnét elkövető Kobából gyilkos, aki álnokságot és kegyetlenséget tanult egykori gazdáitól. Bár messze nem tökéletes vagy maradandó filmalkotás a Majmok bolygója – Forradalom, mégis dicsérendő, ahogy a szórakozás elvárható minimuma mellett és a kiszámítható végkifejlet dacára sikerült néhány olyan pluszerényt is beleszuszakolni a filmbe, ami egy ilyen nagy költségvetésű tömegfilm esetében nem feltétlenül bevett gyakorlat. A filmbéli majomtársadalom szereplőit megdöbbentő sokrétűséggel sikerült a vászonra álmodni, ráadásul több emberség szorult beléjük, mint a levitézlett rokonaikba.

 

(A majmok bolygója – Forradalom. Színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi akciófilm, 131 perc, 2014. Rendező: Matt Reeves. Forgalmazó: InterCom)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.