Bár több számuk is slágerré vált a nyolcvanas években, a hangzás- és dallamvilággal kísérletező, rendkívül igényes progresszív rockot játszó East sohasem vált olyan népszerűvé, mint a közönségrekordokat döntögető Piramis vagy az Edda. Húsz ezelőtt felhagytak a közös munkával, és azóta saját útját járja minden egykori East-zenész.
Móczán Péter évekig a Pécsi Balett-tel dolgozott mint zeneszerző, majd a film világában talált rá útjára. Számos filmzenét komponált, producerként, rendezőként és forgatókönyvíróként is sikeres. Amikor két évvel ezelőtt úgy gondolták, hogy újra előadják az East-korszak legfontosabb dalait, maguk sem számítottak ekkora sikerre. A szegedi, a pécsi, majd két telt házas Müpa-koncert után szombat este már ötödik alkalommal adják elő zenei életművük meghatározó számait.
„A két évvel ezelőtt koncert akkor egyszeri és megismételhetetlen alkalomnak tűnt, bár már a próbák közben is voltak olyan hangok az együttesben, hogy ha már ennyit dolgoztunk, csinálni kellene vele még valamit – emlékezik vissza az újrakezdésre Móczán Péter. – Fogalmunk sem volt, hogy tetszenek a mai közönségnek a régi számaink, melyek némelyikét harminc évvel ezelőtt írtuk.”
Amikor azt kérdezem, mivel magyarázza ő maga ezt a tartósnak bizonyult sikert, két okot is említ. A mostani érdeklődést szerinte részben az támasztja alá, hogy mára beérett a zenéjük. Az általuk használt, az akkori Magyarországon még szokatlan, kevesek által ismert, elektronikai hangzásokkal operáló zenei nyelv mára közérthetővé vált. Sokat segít a technika fejlődése is, hiszen a progresszív zenei stílus már annak idején is nagyon komoly technikai műszaki feltételeket követelt meg. Azok a zenekarok, amelyeket a műfaj stílusteremtőiként ismerünk, mint a Pink Floyd, a Genesis, az Emerson, Lake and Palmer, a King Crimson, egyedi, összetéveszthetetlen hangzásvilággal rendelkeztek, amelyet nálunk elképzelhetetlen technikai bázison jelenítettek meg.
„Sosem felejtem el a Piramis első, Kisstadionban adott koncertjét – mosolyog Móczán Péter. – Akkoriban senkinek nem volt akkora cucca, amellyel egy stadionméretű teret ki lehetett volna hangosítani. Talán az Omega volt az egyetlen kivétel, a többiek valahogy összeszedték a felszerelést. A Piramisnak sem volt más lehetősége, ezért a színpad két oldalán irdatlan méretű, szedett-vedett hangfalhegyek emelkedtek. Ott volt valahol a mi felszerelésünk is, melyet természetesen kölcsönadtunk nekik. A méretekkel nem is volt baj, ám amikor megszólalt, kiderült, hogy rettenetesen torzan szól, ráadásul igen mérsékelt hangerővel. A mostani koncertjeinken olyan hangosítással játszunk, mint amilyennel a világ bármelyik részén, akár Londonban vagy New Yorkban dolgoznak. Ez nagy lehetőség és szerencse is számunkra, hiszen végre élőben is úgy szólalnak meg a számaink, mint a stúdióban vagy a lemezeken.”