Szintetikus szenvelgések a Coldplay új lemezén

A brit Coldplay már egy ideje küzd a nagyravágyással és a tömegek ízlésének való megfelelés kényszerével.

Rajcsányi Gellért
2014. 07. 15. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ghost Stories a Coldplay immár hatodik lemeze. Egyre távolabb kerül a 2000-es év, amikor a Parachutes című első lemezük borongós, elegáns, szikár melankóliájával levették a lábukról a közönséget és a kritikusokat.

A Coldplay négy hétköznapi, középosztálybeli angol vidéki srác zenekaraként alakult 1996-ban Chris Martin vezetésével. A Parachutesszal és a 2002-es A Rush Of Blood To The Headdel betörtek a zene világába, nagyon hamar a stadionzenekarok elitklubjába emelkedve.

A Coldplay-recept egyszerű és nagyszerű volt: a U2 bombasztikusságát és éteri, csilingelő hangzását keverték egy csipetnyi radioheades művészkedéssel, angol folkos hatásokkal és a britpop kései hullámával.

A felemelő, sodró és merengő, belassult dalok ügyes váltogatásával némileg be is töltötték nagy elődeik és példaképeik egyre üresebbé váló helyét a fiatal hallgatói tömegek körében.

A 2005-ös X&Y albumon már inkább a stadionrockos forma, mintsem a tartalom volt az átütő – nem véletlen, hogy Chris Martinék ezután váltásra törekedtek.

A Brian Eno segedelmével (még egy U2-s vonatkozás) felvett 2008-as Viva la Vida or Death and All His Friends elmozdulás volt egy egyszerre izgalmasabb és poposabb hangzás felé: sokszínű, mégis koncepción alapuló lemez volt ez, ami az élet és a halál nagy kérdéseivel foglalkozott.

A többek között egy barcelonai templomban is rögzített lemez levegőssége, nagy tere és nyugalma okosan bontotta meg a Coldplay addigra manírossá vált stadionrockos világát – a lemez ráadásul hatalmas siker volt a világ körül.

A Coldplay azonban innentől kezdve inkább a további siker, mintsem a művészi önkiteljesítés felé fordult. A 2011-es Mylo Xyloto egymásra tornyosuló szintetizátoros, elektronikusabb hangzásaival a legfiatalabb nemzedékeknek szánt rádióbarát nyekegés lett.

Martinék egyúttal szinte teljesen kiherélték a régi, szikárabb, rockosabb Coldplay-hangzást és a korábbi sötétebb hangvételű, de okosabb dalszövegeket. A siker babérjait persze így is learathatták ezzel a színpompásan felszínes – vagyis a korszellemnek tökéletesen megfelelő – albumon.A 2014-es Ghost Stories ennek az útnak a logikus folytatása, mely során még a Mylo Xyloto zenei világát is tovább tudják herélni.

Az, hogy a Coldplay egy ambientesebb, nyugodtabb, légiesebb lemezt akart készíteni az előző nagy dobás után, akár még érdekes végeredményt is hozhatott volna (lásd megint a U2-t, annak ’93-as Zooropáját a ’91-es Achtung Baby után).

De ehhez képest a Ghost Stories egy mind zeneileg, mind szövegileg ötlettelen, sablonos, üres lemez lett, melynek dalszövegeit ráadásul teljesen eluralja Chris Martin nyígó panaszkodása a Gwyneth Paltrow-val való szakítása miatt.

Pedig mennyi vállalható példája van a méltósággal viselt férfibánatnak a pop-rock zenében. Ez azonban csak fáradt szenvelgés.

Ráadásul mind a U2-s The Edge-hez hasonlóan kísérletező kedvű Jonny Buckland gitáros, mind az erős és érdekes rockdobos Will Champion is háttérbe szorul ezen a szintetikus hangzásokba merített, behalkított lemezen.

Az Always In My Head máris bemutatja a Ghost Stories teljes világát: lassú ütemek, kevéske vonós, szintetikus-ambientes háttérhangzás, Chris Martin pedig máris sóhajtozni kell az elveszett szerelem után.

A rádiókban is gyakran játszott Magic a lemez érdekesebb felvételei közé tartozik: lassan bomlik ki a dal a töredezett ütemekből a tágas, nagyszabású gitárhangzásig.

Az Inket kopogó ritmus, Café del Mar-válogatásra illő, akusztikus gitározgatás jellemzi: popnak is puha dalocska, amiben Martin még olyan dalszöveget is elkövet, hogy „annyira szeretlek, hogy az fáj”.

A következő True Love (Igaz Szerelem) a címéhez méltóan közhelyes szerelmes szám lassú r'n'b-s ütemekkel. A Midnight lassú ambientből vált négynegyedes, minimál elektronikus trackké.

Az Another’s Arms végre mélyebbre hangolt és mélyebb hangulatú tűnődés a lemez közepén; csakúgy, mint a Coldplay első albumainak méltóságteljesen melankolikus hangulatát visszahozó Oceans.A lemez végéhez érve a Sky Full Of Stars hozna újra lendületet a teljesen leült dalcsokorba – kár, hogy a lakossági house-sztár, a svéd Avicii körített hozzá rádióbarát elektronikus hangzást

A záró „O” végül egy könnyen felejthető zongorás levezetés egy könnyen felejthető, szinte levezető lemezhez.

Bár az ezredfordulón a fiatalságukhoz képest meglepő zenei és lírikus érettséggel raktak le két máig zseniális lemezt az asztalra, a Coldplay azóta küzd saját nagyravágyásával és a tömegek ízlésének való megfelelés kényszerével – így jutottak el a korai felnőttségtől a népszerűséghajhász gyermetegségig.

A Ghost Stories ennek a fordított pályafutásnak a lenyomata – de talán még van visszaút a művészi önkiteljesítés világába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.