Kevés nyomasztóbb helyet lehet elképzelni egy kórháznál. A rideg funkcionalitás közepette minden a betegség folyamatos jelenlétéről szól. Mélyzöld csempék, fehér ajtók, tejüveg, műanyag padok, labirintusszerű folyosók, visszafojtott várakozás: szívszorító élmény. Egy gyermekkórház esetében ugyan a vidám színek, a falakra festett mesefigurák oldják a feszültséget, de még a családias hangulat sem feledtetheti, hol is járunk éppen. Ezért is érzi úgy az ember a Játszóház Alapítvány játékszobájába lépve, mintha egy másik világba csöppenne. A Tűzoltó utcai gyermekklinika épületében megbúvó helyiség egy gyerekszoba otthonosságát keresztezi egy mesebeli játékbolt izgalmával, ahol minden birtokba vehető: a társasjátéktól a bábokon és jelmezeken át a számítógépekig. Itt tartják művészetterápiás foglalkozásaikat a Festménymesék szakemberei.
A jókora asztalnál egy apró kislány üldögél bátortalanul, mellette, a számítógép képernyőjén Pieter Bruegel Parasztlakodalom című festménye, a mai mese kiindulópontja. – A gyerekek a kezelések között legtöbbször infúziós állványokkal jönnek át a kórtermükből – meséli Soós Dóra pszichodramatista. – Van, hogy tíznél is többen vagyunk, van, amikor csak egyvalakit engednek el az orvosok. Sosem lehet előre tervezni. Mivel a csoport összetétele foglalkozásról foglalkozásra változik, már a kezdeteknél fontos volt, hogy találjunk egy fókuszpontot, amely egyben tartja a programot és irányt szab a terápiának, ez lett festészet.
– Minden alkalom utazás a festmény világába – folytatja Marton Vera művészetterapeuta. Beszélgetünk a művészről, a korról, amelyben alkotott, az alkalmazott technikáról. Majd a festményből ihletet merítve közösen mesét írunk, amelyet aztán jelmezbe öltözve eljátszunk, végül pedig az eredeti alkotás stílusában lerajzoljuk a kitalált történetet.
Lassan mesévé alakul Bruegel lakodalma is. A kezdetben szótlan kislány felenged, és egy hamisítatlan krimit sző a németalföldi mester remekművéből. A terapeuták folyamatosan szóval tartják, a kérdések előbb-utóbb célba érnek, felkeltik a magányos főszereplő érdeklődését. A beöltözős játékban már nyoma sincs a kezdeti feszengésnek. Az infúziós állvány jelenléte is egyre kevésbé hangsúlyos. Előkerülnek a jelmezek, kezdődhet a közösen költött mese színre vitele.
– Sokszor visszahúzódók – osztja meg velünk tapasztalatait Soós Dóra. – Ebben a korban szembenézni a betegséggel könnyen depresszióssá teszi a gyerekeket, nehezen nyílnak meg, nem akarnak részt venni a játékban. A mi feladatunk, hogy ezeket a helyzeteket megoldjuk. A lényeg minden esetben a mese, a pillanatnyi figyelem, amely a történeten kívül mindent másodlagossá tesz. Mivel nyitott csoportokról van szó, ezzel a módszerrel elsősorban rövid távú céljaink lehetnek, segítünk a gyerekeknek kiszakadni a mindennapivá vált kórházi környezetükből, erősítjük az önbizalmukat, megküzdési folyamataikat.