Ybl Miklós, a plakátarc

Három betű, neves építész vezetékneve. Ki az? Ybl Miklós szellemi örökségét fogalmazták újra a plakát nyelvén.

Szathmáry István Pál
2014. 07. 03. 14:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A művészi igényű plakát sajnos jó ideje kisebb galériákba, kiállítóterekbe költözött az utcáról. De ha már így alakult – vélhetnénk és remélhetnénk –, akkor ez esetleg arra is adhatna esélyt, hogy a műfaj iránt elkötelezett alkotók a kereskedelmi megrendelés kényszerétől megszabadulva az ötletesebb megvalósításra helyezzék a hangsúlyt. A Magyar Építőművészek Szövetsége és a Magyar Plakát Társaság Ybl 200 című meghívásos plakátpályázata összességében mégis inkább azt a benyomást erősíti meg, hogy a neves építész alakjának és szellemiségének megragadása – ha túl akar valaki lépni a közhelyeken – a legkevésbé sem könnyű kihívás.

Pedig a kiállításon szereplő nevek között olyan képregényes, street artos vagy könyvillusztrációs körökben jól csengő nevek is felbukkantak, mint Stark Attiláé vagy Kárpáti Tiboré, de ezúttal mintha belőlük is hiányzott volna a jó értelemben vett pimaszság és merészség. Talán igazat lehet adni Feledy Balázs művészeti írónak, aki a kiállítás hétfői megnyitóján tartott beszédében az idő rövidségével magyarázta, hogy kevés igazán átütő munka született. Ugyanő arra az érdekes jelenségre is felhívta a figyelmet, hogy a nagyjából felerészben fiatal, felerészben komoly tapasztalatokkal rendelkező grafikusok többségének nem az épületek vagy építészeti formanyelv volt az inspiráló, hanem az Ybl vezetéknéven alapuló tipográfiai játék.

A fődíjat elnyert alkotás, Korolovszky Anna munkája is a betűk bűvöletében készült, a kék tervezőasztalon építőkövekből áll össze a nagy magyar építész neve és az évfordulót hirdető szám. Figyelemre méltó megoldással élt Faragó István is, akinek plakátján egy-egy épületrészlet – például egy oszlop, egy ablakkeret vagy kupolatető – segítségével rajzolódik ki Ybl neve. Elegáns és az emlékév hivatalos plakátjaként is megállná a helyét Lőrincz Attila terve, amelyet a könnyeden megrajzolt építész alakja és a rajta, valamint a nevének betűin áttűnő épületfotók uralnak.

Kevésbé sikerültek azok a munkák, amelyek valamiféle rosszul értelmezett frivolsággal kívánták feldolgozni a témát. Ide sorolható Maczó Péter plakátja az „Oh, nemzet, oh, építészek, Ybl Miklós figyel minket” felirattal és Ybl homlokzatdíszbe montázsolt arcképével; továbbá Antal Pál képe, amelyen Ybl szfinxként markolja az operaház épületét. Rozmann Ágnes finom, visszafogottan ironikus megközelítése jóval tetszetősebb, a képen a mester összes munkáját felsoroló papírcsíkokból összeálló oszlopfő ragadja meg a tekintetet.

„Ideológiai” állásfoglalásra viszonylag ritkán vetemedett bárki is a pályázók közül, ebből a szempontból is elüt a mezőny többségétől a tengerentúlon komoly szakmai karriert befutott Bányai István grafikája az üres operaház belsejével, a színpadon pedig egy holdfényben árválkodó gémeskúttal. Ybl Miklós életműve a magyar kultúra magára találásának időszakára esett, amikor sikerült a hagyományt közös nevezőre hozni a nemzetközi művészettel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.