Hannibal Lecter most történelmi hőst játszik

Mit tehet az egyszerű polgár, ha sérelem éri, és a törvény nem segít? Például fellázad, mint Kolhász Mihály.

thy
2014. 08. 09. 13:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régi vágású film Arnaud des Pallieres mozija. Annyira régi, hogy már-már formabontónak, mi több radikálisnak számít az a ráérős megközelítés, amivel a témához nyúl. Történelmi filmek esetében ma a látványlicit elengedhetetlen velejárója a kivitelezésnek, rafinált koreográfia és digitális rásegítés nélkül már nem is csendülhet össze két kardpenge a mozivásznon. A lázadás kora: Michael Kohlhaas legendája ezzel szemben komótos tempóval meséli el a hatalmi önkénnyel szembeszálló öntudatos polgárember kálváriáját.

Mi több, a rendező nagyvonalúan arról is lemondott, hogy a legkegyetlenebb jelenetek implicit bemutatásával járjon a megemelkedett ingerküszöbű nézők kedvében. Ennek ellenére sikerült nyomasztó és karakteres moziélményt varázsolnia a Heinrich von Kleist történelmi kisregénye nyomán széles körben ismerté vált, és többek között Sütő András és E. L. Doctorow feldolgozásainak köszönhetően is fontos történetből.

Törékeny idill

Fotó: Vertigo Média


Hans Kohlhaas létező történelmi személy volt, de ezt akár lényegtelen ténynek is mondhatjuk, sokkal fontosabb, hogy milyen embertípust testesít meg és milyen örök emberi dilemmák végiggondolására ad lehetőséget a személye. A jómódú lókereskedőből kegyetlen szabadságharcossá váló törvénytisztelő polgár drámája – lovait egy helyi földesúr kobozza el, teszi tönkre, majd az így kibontakozó konfliktusban Kohlhaas felesége is életét veszti – a jogegyenlőségben csalódó kisemberek emblematikus történetévé vált. A társadalomtörténetileg is fontos tanulságok nem a grandiózus nagyjelenetek, hanem a címszereplő személyes drámáján keresztül válnak nyomatékossá.

A Kohlhaast alakító, ezúttal szinte végig franciául beszélő dán sztárszínész, Mads Mikkelsen pedig nemcsak, hogy nem roppan meg a szereppel járó felelősség súlya alatt, de ritka emlékezetes alakítást nyújt, és sikerül megmutatnia a muszáj-Herkulessé vált hétköznapi ember személyiségének összetettségét. A lókereskedő ügye két világkép – a feudális önkény és a felvilágosodás – grandiózus és hosszas küzdelmére is ráirányítja a figyelmet, és hogy ennek ma is van súlya, az abból is fakad, hogy a Mikkelsen alakította modern polgár nem sematikus egyenfigura. Felvilágosultsága nem teszi magától értetődően jó és erkölcsös emberré, sőt bosszúhadjárata a tömegek lázadásának egy korai és dicstelen példája is egyúttal. Konoksága ugyanúgy áldozatokat követel, mint a főúri önkény, ugyanakkor kételyei és a rá nehezedő lélektani teher a ma embere számára is megengedi az azonosulást.

Tisztes polgárból hajthatatlan népvezér

Fotó: Vertigo Média


Pedig még a felvilágosult lelkész is – a valóságban Luther Márton figyelmeztette a dühös lócsiszárt – igyekszik jobb belátásra bírni, de a konok főhős még akkor sem hajlandó a kompromisszumra, ha ezzel a saját halálos ítéletét is aláírja, annak ellenére, hogy jogi értelemben elégtételt kap, és a dölyfös főúrt elítélik. A film dramaturgiailag igen gyakran mintha egy színházi próba hangulatát idézni, ez a teátrális, ugyanakkor mégiscsak realista és keresetlen stílus nagyon hatásos abból a szempontból is, hogy képes elhitetni, ez a késő középkori konfliktus épp most bontakozik ki a szemünk előtt.

(A lázadás kora: Michael Kohlhaas legendája. Színes, feliratos, francia-német történelmi dráma, 122 perc, 2013. Rendező: Arnaud des Pallieres. Forgalmazó: Vertigo Média)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.