A hatalomtól nem számíthattunk semmi jóra – P. Mobil 45

Sorozatunk harmadik részében Schuster Lóránt a P. Mobil második nagylemezéről beszélt lapunknak. Heavy Medal!

2014. 09. 25. 10:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az első tíz évet kiböjtölte a P. Mobil, a debütáló album sikere megkérdőjelezhetetlen. Jó okkal gondolhatjuk, hogy a kultúrhatalom és a zenekar között létrejött a kiegyezés. Ezek után minden további nélkül zöld utat kapott az 1983-as Heavy Medal?
– Korábban beszéltem a Mobilizmo album első példányának átvételekor Erdős doktortól kapott „útravalóról”. Akkor megjegyezte, hogy mindezek ellenére gáncsoskodhatnak, ha akarnak. És akartak. Vagyis a zenekar továbbra sem számított, számíthatott semmi jóra a részükről. Ezen a felismerésen alapul a hanglemez és a szám címe is, ezt fejezi ki a Heavy Medal. Az akkori társadalom erkölcsi normáira jellemző, hogy sorra tüntették ki a rendszer talpnyalóit, ügynökeit, kiszolgálóit, beleértve a lakájkultúra élenjáróit is. Tették ezt annak ellenére, hogy ez utóbbiak zeneileg értékelhetetlen „produktumokat” hoztak létre. Rá kellett jönnünk: ha minket tüntetnének ki valakik, megveregetnék a vállunkat, azok kizárólag saját magunk lehetünk. Ez a magyarázata annak, hogy „Magamtól vettem át magamnak adtam át a heavy medált”. A történet a mai világra vetítve is tanulságos. Nem mintha a P. Mobil jobban működne attól, ha netán kapna egy plecsnit; inkább arról van szó, hogy egyszerűen nevetségesnek tartom azt a listát, amelyet a kitüntetettek sora fémjelez.

A nyolcvanas évek elejére már hazánkban is bontogatta szárnyait a metálmuzsika, amely tartalmilag – stílusát tekintve, illetve a lemezcím ellenére – nyomokban sem érhető tetten a második stúdióalbumon.
– Az Alkohol blues azokat a mindenből „bluest” csináló zenészeket parodizálta, akik ugyanazzal a zenekarral, ugyanazzal a zenével váltottak át erre a Magyarországon egyébként sohasem létező műfajra. A nyolcvanas évek elején jó néhány hardrock-banda is ezt a receptet próbálta alkalmazni, amikor a metált nyomták. A Heavy Medal tehát ebből a szempontból ugyanarról a tőről fakadt, mint előző kiadványunkban az említett háromsoros. Vagyis: a  fricska ugyanaz maradt.

A szerzők névsorát tekintve a korábbi lemeznél ezúttal egységesebb képet kapunk, vagyis Bencsik és Cserháti, illetve Vikidál neve mutatóban sem lelhető fel a borítón. Magától értetődött, vagy pedig ismét elvárásnak tettetek eleget?
– Egyrészt a korábbi számokat felőrölte a tízévnyi várakozás, a lemezgyári mesterkedések következtében ezek „túlhordottak” lettek. Másrészt nem jöhetünk elő nyolc-tízéves szerzeményekkel mint új nóták. Egyértelmű volt: ha új lemezt akarunk készíteni, ahhoz új számokat kell írni.

A lemez első nótája a Nem érhet baj, amely Piros, metál, zöld néven született. Ismét működött a cenzúra?
– Igen, az utóbbi az eredeti cím, amelyet nem fogadtak el. Wilpert Imrével a trikolór színeinek értelmezése során komoly vitába bonyolódtunk. Hiába vittem neki egy heraldikai szakkönyvet, amelyben leírták, hogy a magyar zászló színei eredetileg piros, fémszín/ezüst (vagyis metál) és zöld voltak, nem mehetett át a lemezgyári szűrőn, mert mindentől ódzkodtak, ami a magyarsággal összefüggött. Az eléggé egyértelmű, nem kevés iróniát magában rejtő, célzatos „mert az SZTK vigyáz rám” és a „fejemen olvad a vaj” sorok vagy elkerülték az elvtársak figyelmét, vagy nem gerjedtek rá. Miután mindenben a politikát keresték, úgy látszik, a társadalombiztosítás elődszervezetének említése nem zavarta őket.

A Lámpagyár rock and rollba ágyazott súlyos mondanivaló. Ismételten nem rejted a véka alá, mit is gondolsz az akkori magyar viszonyokról.
– Érdekes, tudok olyanokról, akik harminc éve ismerik, hallgatják a számot, ennek ellenére nemrég jöttek rá, mit is rejt ez a dalszöveg. Néhány éve a Turbó zenekar feldolgozta a nótát, tempóváltással az eredeti, Sárvári Vili szerezte hard rockból bluest kerekített, így a vers is nagyobb hangsúlyt kapott. Köztudott, a Soroksári úton létezett egy villamosmegálló, amelyet Lámpagyárként ismertek, mint ahogyan az is, hogy az üzemben lámpák helyett fegyvereket gyártottak. Ha kicsit elmélyedünk a szövegben, elég sok mandinert fedezhetünk fel benne: ezek közül a legfontosabb a sötétség szimbóluma, amely az akkori lét szinte minden területére kivetíthető. Érdemes elgondolkodni – s a szövegben tetten érhető –, miként próbálták minden rendelkezésre álló eszközzel harcolni a fény, a világosság ellen, csak hogy mindent beborítson a koromfekete sötétség.

A következő darab címe: Szép volt.
– Korábban Bíborlepke címmel játszottuk, új szöveget írtam hozzá, amelyben egy aránylag rövid ideig tartó, nagy szerelem személyes történetét írtam meg. Valóságos élményen alapult, mikor „jöttek ránk az éhes szúnyogok”.

Metálmánia.
– Ahogy ez előző lemez kapcsán is szó volt róla, eredetileg Transylvania címmel írtuk meg a dalt, de fennakadt a szűrőn. Csak ismételni tudom, amiről már sokszor beszélgettünk: a lemezgyári adminisztráció mindentől és mindenkitől rettegett, ami és aki veszélyeztethette a kevés munkával és jó fizetéssel járó íróasztalát. Ennek következtében ott is nyirbáltak, ahol nem kellett volna. Az eredeti helyett olyan szöveget kellett írnom, amelyre kijön a szótagszám, így lett Metálmánia, ami rímel is rá. Így aztán azonos zenéhez két különböző szöveggel rendelkezünk. Egyébként a „politikasemleges” változat sem ment simán: az ágyamban váró „fogatlan lány”, többféle formában is előkerült, végül az ismert verzió győzött. Bármelyiket játszhatjuk: határainkon túl, főleg Erdélyben a Transylvaniát, motorostalálkozókon pedig a Metálmániát szerkesztjük a programba.

Az óra körbejár.
– Utalásokat találunk az akkor épp szünetelő Deep Purple-re, a Led Zeppelinre és a Grandfunk Railroad zenekarra, amely végleg abbahagyta a muzsikálást. De Bill Haley is halott már. Szomorú voltam persze, hogy a három kedvenc bandám közül egyik sem létezett, a számnak még sincs búcsúhangulata, hiszen az optimista kicsengés tetten érhető a refrénben: „Valaki más felhúzza majd, / És az óra újra körbejár.”

Heavy Medal.
– Önéletrajzi szám, mondanivalója a mai napig érvényes. A Heavy Medal teljes egészében rólam szól, legalábbis a verzéje. Az óvodától kezdve a csajozáson, a kötelező honvédségen, majd a házasságon keresztül a zenészlét bekövetkeztéig, ahol „megálltam a fejlődésben”. Vagyis ez lett a hivatásom, innen nincs tovább. Mint zenészek folyamatosan vívjuk a harcunkat, dolgozunk, mindez mégsem érdekel senkit.  Személyes sorsom kivetíthető sok ezer ember életére. Az új lemezen is lesz egy hasonló témájú nóta, amely elvileg egy csajról szól, valójában azonban a zenekarról írtam.

Aranyásó szakkör – igazi ritkaság. Már a cím is furcsa
– Akkoriban futott végig az országon a pénzcsinálás őrülete. Félreértés ne essék, nem a tisztességes vállalkozásokat vetem célba, hanem azokat, amelyek nem tiszta módon, kétes és tisztességtelen módszerekkel jutottak mesés vagyonokhoz. A szöveg írásakor megjelent előttem egy kép a kútásókról, akik egyre lejjebb, mélyebbre ásnak, és a végén csak egy kerek lyukat látnak a fejük felett – az ég egy kis darabkáját. Az életük csakis arról szól, hogy minél több pénzt keressenek, ezen kívül semmi más nem történik velük.

Hányas a kabát?
– Megtörtént esetet dolgoztam fel ebben a számban. Akkori basszusgitárosunkat, Kékesi „Bajnok” Lászlót kisgyerekként egy ÁVO-s valamiért kilógatta a harmadik emeletről. Pusztán a rajta lévő kabátszövet tartósságán és a gombokon múlott az élete: azok tartották a testét a mélység felett. A történet keveredik saját katonakorombeli élményeimmel, éppúgy benne van az emeletes ágyak emléke, mint az egész szocialista honvédség értelmetlensége. Majd egy villanás a búcsúból, ahol a céllövöldében a katonagyerek rózsaszínű babát lő a csajának. A szexet pedig a Magyar Ifjúság utolsó oldalán található fürdőruhás lány jelentette.

Pléhkrisztus.
– A nyolcadik kerületben, a Mátyás tér és a Koszorú utca sarkán a mai napig megtalálható az ország egyetlen olyan műemlékké nyilvánított feszülete, amely pléhből készült. Mindennap előtte mentem el. A dalszöveg jóval megelőzte a korát: ahhoz a vonulathoz tartozik, ahová a Lámpagyár és a Heavy Medal kalauzol. Azt hiszem, a mondanivaló nem igényel különösebb magyarázatot. Aki tud a sorok között olvasni, olyan utalásokat talál benne, amely rávilágít az egész korrupt, képmutató, velejéig rohadt rendszer visszásságaira. Az egyház egyes képviselőitől mindenesetre pozitív visszajelzéseket kaptam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.