Így hát az is magától értetődő, hogy a válogatás gerincét általában azok a nagy, globális figyelmet keltő események adják, amelyekről a világfalu hírfogyasztóinak többsége jó eséllyel értesült. Ennek dacára minden évben akadnak csemegék, olyan sajátos nézőpontok, amelyek egy kicsit a fent említett aktuális történések mögötti témákba engednek mélyebb betekintést.
Idén például bízvást ezek közé lehet sorolni Brent Stirton vak albínó kisgyerekekről készített fotósorozatát. A nyugat-bengáliai diákokat az iskolázottság a számkivetettség legmélyétől, a koldulástól mentheti meg.
Kirí és az időtlenség esztétikai megtapasztalását is kínálja Carla Kogelman sorozata két, legtöbbször alig öltözötten vagy éppen ruhátlanul játszó kislánnyal. A testvérpárt bemutató ártatlan képsorozat kapcsán óhatatlanul is felmerül az emberben, hogy a művészi értékkel bíró munka vajon meddig játszhatná ki például a legnagyobb internetes közösségi oldal álszent cenzúrázó éberségét.
A színesebb témájú sorozatok közé tartozik Denis Dailleux munkája, aki egyiptomi testépítőket fotózott édesanyjuk társaságában. A háborús tematikához illeszkedik, mégis sokkal inkább a hétköznapi küzdelmekről és a megbélyegzettségről szól Peter van Agtmaelnek a háborús veterán Bobby Henline mindennapjairól készített sorozata.
A negyvenkét éves férfi az iraki háborúban túlélte terepjárója felrobbanását, de arca örökre torz marad. A képeken a környezet szélsőséges reakciói tűnnek elő a viszolygástól a meghatódottságon át addig a furcsa élethelyzetig, amikor a sérült veteránt nyilvános előadás közben háttal látjuk, miközben közönsége szívből nevet az elhangzottakon.
Háborúban elvileg hallgatnak a múzsák – Julius Schrank képén mégis szívből daloló katonákat látunk, a Kacsini Függetlenségi Hadsereg harcosait, akik előző nap elesett parancsnokukat gyászolják ily módon.
A terepszínű ruhák vidám kavalkáddá szelídülnek a nemzetközi márkák és second hand ruhaboltok kínálatával – a globális divat legnagyobb dicsőségére.
Világszinten jelentős problémára hívja fel a figyelmet Rahul Talukder szépen komponált és erős kontrasztokban tobzódó sorozata: egy bangladesi üzletház – amelyet a termelési kényszer növelt veszélyesen magasra – összeomlása utáni pillanatokat dokumentálta.(World Press Photo. Néprajzi Múzeum. Megtekinthető október 26-ig)