A „Főnök” újra zenekart csinált

Schuster Lóránttal a P. Mobil 1998-as, Kutyából szalonna címmel megjelent ötödik stúdió anyagáról beszélgettünk.

2014. 10. 30. 12:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Sokak szerint pályafutásának legkülönösebb albumát jegyezte a Kutyából szalonna zeneanyagával a P. Mobil. Erre utal a borítón szereplő kinyilatkoztatás is: A „Főnök” újra zenekart csinált.

– Új zenekart kellett csinálni, hiszen az előző felállással sem dolgozni, sem tovább lépni nem lehetett. Azon túlmenően, hogy egymás után hoztam a bulikat, amiért megkapták a pénzüket, más nem nagyon érdekelte őket. Amíg gőzerővel dolgoztam és próbáltam a zenekart megillető helyére tenni, addig két zenekari tag a telt házas miskolci sportcsarnokos koncert után egy környékbeli falu diszkójában, hordón állva – kazettáról bejátszva – harminc perces haknira vett P. Mobil-műsorral „szórakoztatta” a helybélieket. A hirdetéssel se nagyon bajlódtak: a mi plakátunkon egyszerűen bekarikázták a két fejet... Egyikük mérhetetlen alkoholizmusa az elviselhetetlenség határáig ment, a harmadikkal pedig különböző problémák voltak: többek között „elfelejtett” elszámolni az Állami Hangversenyzenekar zenészeinek a tiszteletdíjával.

– A válás meglehetősen viharos körülmények között zajlott...
– Vértes Gyuri készített egy fotót a készülő Kopaszkutya-film folytatásához, ami valahogy kikerült, és a lap, ahol dolgozott, idő előtt lehozta. Még az előtt, mielőtt a zenekar érintett tagjainak szóltam volna. Emiatt az újságból értesültek, hogy ők már nem a zenekar tagjai. Egy másik bulvárlap pedig a Babolcsai néni lemez hátsó borítóján ikszelte ki a három fejet, így kommentálva az elterjedt hírt. Ennek a felállásnak az utolsó buliját a Körcsarnokban tartottuk a Honfoglalás ezeregyszázadik évfordulójára. Már ott felmerültek különböző problémák, míg később azt híresztelték, hogy a fellépésért egy fillért sem kaptak, ami persze hazugság. Akkor már világossá vált: semmi szükségem erre.

– Az új lemez hangzóanyagát tehát jórészt új zenészekkel, a nagysikerű Kopaszkutya című mozi folytatásához rögzítettétek. Miért nem készült el a film?
– Úgy volt, hogy az első rész, a Kopaszkutya rendezőjével megcsináljuk a folytatást, de visszakozott. Pedig a Kutyából szalonna címet is Szomjas Gyuri találta ki. A film egyik szereplője Rudán Joe lett volna, a másik Póka Egon. A lemezen a P. Mobil név helyett – miután a másik filmbeli főszereplő Bill lett volna, akit egy roma lagziból hozunk el énekesnek – Pémobillként tüntettük fel. Sokan, látva a tizenkét darabra vágott kutya grafikáját és a feliratot, félre is értelmezték. Azt hitték, valami paródialemez.

– Az új anyagot rögzítő felállás szinte a lemez megjelenését sem érte meg. Mi volt a kiválások oka?
– Politikai szerepvállalásom miatt Póka és Németh Gabi kiléptek a zenekarból, sőt Billt is lebeszélték arról, hogy a reklámkampányban részt vegyen. Gyakorlatilag elhatárolódtak tőlem, és rajtam keresztül a P. Mobiltól. A már lekötött Rockinform címlapon így Bill helyett az én fotóm jelent meg Rudán Joe-val. Egyébként nem ők voltak az egyedüliek az „elhatárolósdiban”: vendégként szerepeltem volna a KFT zenekar Budapest Sportcsarnokbeli koncertjén, ami végül az említett okok miatt meghiúsult. Személyes beszélgetésünk alkalmával kiderült, emberileg semmi bajuk nem volt velem, viszont őket is kötötték bizonyos elvárások.

– A borítóval megint nagyot alkotott a grafikus. Ez is Viszt Görgy munkája?
– Igen. Egyszerűen zseniális. A tizenkét darabra vágott és ábrázolt kutya a hentesboltok sertés-, illetve marhahústermékeinek felsorolt, kifüggesztett tablóin látható „alkatrészeit” jeleníti meg. Korábbi terveim között egyébként szerepelt, hogy a hentesüzletekben is árusíthassák a CD-t.

– A Hobo Blues Bandben Póka Egon Hobo szövegére írta a dallamokat. A P. Mobilnál is ez a munkamódszer működött?
– Nem. Nálunk akkor is, és most is – ez mindenkor így volt – a számokat a zenekari közösség alakította ki a próbákon. Az énekes az úgynevezett „kamuangol” halandzsával felénekelte az elkészült dallamot, majd arra írtam meg a végleges szöveget. Olyan előfordult, hogy Egonnal találkoztam az iskolában, és egy délelőtt öt számnak a vázlatát is megcsináltunk.

– A kezdőnóta a lemez címadója is egyben: Kutyából szalonna.
– Duettnek készült, eredetileg Bill és Joe nyomta volna, de az említett okok miatt Joe egyedül énekelte. Én pedig rásegítek a refrénben. A szöveg itt is többrétegű. „Övék volt a nappal, de mindig jött az este” – ami annyit jelent, napközben lehet, hogy megaláztak, félreállítottak, de amikor eljött az este, a bulik ideje, már mi voltunk a királyok.

– A hülyeség napja. Ez is az „odamondogatós” dalok egyike.
– Egyszerűen nem tetszett Friderikusz Sándor „műanyag” műsora, az alákevert tapsokkal, a művi beállításokkal, de főleg az, ahogyan elájult saját magától. Ezt így fejeztem ki a szövegben: „Magára izgul a mindenki Sanyija”. Az akkoriban lezajlott Postabank-botrány kapcsán egy helyzetképet látunk: „...ránk dől a Postabank macija”. Ami azt jelenti, hogy kamionszámra öntötték a pénzt a nevezett intézménybe, míg a másik oldalon ugyanaz a pénz kiáramlott, s bőven jutott belőle némely zenésznek is. A hülyeség napja cím pedig utalás a Függetlenség napja című bugyuta amerikai filmre, ahol három különböző egyéniség menti meg a világot. A refrén, hogy „szótárral megyek én is a boltba” az akkor elharapózott, üzletekre kiírt baromságokat, mint például egy édességbolt tábláján szereplő Édi-land feliratot állítja pellengérre.– Dől a lé.
– A kezdősor is érdekes: „Fáradtnak látszol, karikás a szád”, amely külvárosi mondás. Ehhez jött Dévényi Tibi bácsi Három kívánság című műsora. A refrénnek –„Dől a lé kifelé, dől a lé befelé” – kettős jelentését nem is kell magyarázni, csak az első része volt meg; felvétel közben pedig eszembe jutott, amit egy paraszt bácsi mesélt Egonnak, ő pedig nekem: „A szaros vége áll a botnak felfelé” – célzás az akkori politikai vezetésre. Presser Gábor aktuális lemezének egyik száma az Ígéret földje, amiről tudjuk, hogy nem létezik. Ami a káromkodást illeti, nem jellemző a P. Mobilra – egy srác meg is kérdezte, hogy mostantól punk zenekar leszünk-e –, de vannak olyan helyzetek, amelyeket így lehet kifejezni igazán.

– Babba Mária. Nyugodtan kijelenthető, hogy a P. Mobil pályafutásának legszebb darabja. Mi ihletett a szövegre?
– Daczó Árpád ferences szerzetes, plébános és néprajzkutató írt egy könyvet a gyimesi Babba Máriáról. Elég nagy vihart kavart a dalszöveg: egy megyés püspök az egész szám szövegét idézte a katolikus rádió egyik vasárnapi istentiszteletén.  Hozzáteszem, nem pozitív értelemben, miután azt az új pogányság jelével azonosította. Egy-két héttel később egy másik katolikus püspök ugyanezen a fórumon pedig megválaszolta. Ebből látszik, ők sem értenek egyet mindenben. A zenei résszel kapcsolatban: a basszusgitár szólóhoz Egon egy különleges effektet használt, amitől nagyon érdekes hangzás alakult ki. Szólója végül a Székely himnusz dallamába torkollott, majd a felvétel végén kijelentette: ezzel még tartoztam az apámnak.– Ne állj mögém!
– Tulajdonképpen egy régi Gesarol-szám, ami megélt némi átalakítást. A meglévő verzéhez, mert kevésnek találtam, írtam a refrént. A szöveg az embertelen körülmények között végzett, reggeltől estig tartó, sokszor hiábavaló robotolást jeleníti meg – és még valamit: bizonyos dolgok iránt érzett undoromat. Fontos, hogy tiszteletben tartom a „másságot”. Nem érdekel egyesek nemi irányultsága, s hogy a gyönyört milyen nemű partnerrel érik el. Az viszont nagyon is érdekel, hogy ezt ne akarják intézményesíteni, minden áron elfogadtatni! Zavar, hogy bizonyos eszmék mentén feje tetejére állítják a világot, amit ráadásul hirdetnek is.

– Visszajövök.
– A lemez egyik legjobb száma, egyik kedvenc szövegem. Gilbert Keith Chesterton  Az ember, aki Csütörtök volt című könyve adta az ötletet. A szerelemről épp úgy szólhat, mint másról – értelmezés kérdése. A kettősség itt is megjelenik: „Én leszek a fegyver a lábad között”. Az általános jelentés mellett, a teherautón ülő katona lábaival közrefogott fegyverére is gondoltam. Különböző hasonlatokkal és szóképekkel azt az általam vallott világfelfogást akartam kifejezni, hogy mi, itt a Földön valamennyien az isteni egész részei vagyunk.

 

– Adj király katonát! Erről azonnal az Átlagember ugrott be...
– Igen, az Alkohol blueszal együtt ugyanabba a kategóriába tartoznak. Gyerekkori, csoportos játékunkat zenésítettük meg. Ekkor hívott fel egy volt gimnáziumi osztálytársam, hogy hallgassam meg a fia zenekarát. Ők is játszották – persze saját, elektronikus felfogásukban – a nótát, aminek semmi köze nem volt a miénkhez. Mindenesetre örültem, hogy egy, az én ízlésemtől eltérő változatban is feldolgozták, s, hogy más is gondolt erre. Jó koncertszám, némi politikai töltettel. Az „Add nekünk a kiskirályt!”-sornak olyan értelmezése is lehetséges, hogy a kis király, a fiú, ha felnő, akár az ország vezetésére is alkalmas lehet.

– Ne engedd elmenni a mamát!
– Eredetileg Bill énekelte volna, de nem engedte lemezre azt a változatot. Így Rudán Joe hangjával jelent meg ez is. Megírásakor Egonnal egy hullámhosszra kerültünk, mindketten akkor vesztettük el egyik szülőnket: én apámat, ő pedig az anyukáját. Külön kiemelném, hogy a szám akusztikus gitárszólóját is ő játssza. Annak ellenére, hogy nem szólógitáros, ahogyan és amit játszik, tele van érzelemmel. Karácsonyi hangulatot idéz a dal, amelynek kapcsán eszembe jutottak az egyedülálló idős emberek. Karácsonykor, a családnélkülieknek, nagyon rossz magányosnak lenni. És nem feltétlenül a rokonok hiánya okozhatja a magányosságot: amellett is lehetsz egyedül a világban...

– Drága Arankám.
– Az Asszonyt akarok és a Szívpörkölt szériának a harmadik része. Egykori orgonistánkról szól, de szólhatott volna más férfi-nő kapcsolatról is. Ötletét egyik technikusunk szavajárása adta, aki mindenkit „drága Arankám”-nak szólított.

– Az egyik kedvencem következik: Most is azt érzem.
– A számmal nem csak a Hausbyrds (a Gesarol és a P. Mobil elődje – a szerk.) ’67-es megalakulására emlékeztem, de sok beatzenekar is ekkor kezdett Magyarországon. „Nézem az arcod, olyan, mint az enyém” – vagyis a közönségből négy ember felmászott a színpadra és elkezdtek zenélni. Magamban számvetést készítettem, vajon mire is volt jó az akkor eltelt harminc év. Mikor időszakosan, nyolc és fél évre kikerültem a zenei taposómalomból, kívülről másként láttam ezt a szakmát. Ami belülről véresen komoly küzdelem, kínlódás, az kívülről nézve nevetségesnek tűnt. Persze, amikor visszakerültem ebbe a körforgásba, az összes korábbi probléma azonnal visszaköszönt.– Utolsóként két különlegesség, ami nem is bónuszként szerepel: Baró roma csaj és Csóró roma csávó.
– Ami a két roma nótát illeti, az egykori Star zenekar repertoárjában szerepeltek, ahol Bill volt az énekes. Előkerültek valahogy a régi, kockás papírra írt szövegek, és a zenekar két egykori tagja, Sárközy Pali gitáros és Dobor Dodi dobos feljátszotta őket. Póka Egon basszusozott. Közben kiderült, hogy egy nagylemeznyi anyag van, de Bill nem akarta megcsinálni. Végül a csaj-csávó (fiú-lány) párosítás miatt a CD-n szereplő két szerzeményt választottam. Érdekesség, hogy ez a kőbányai romák alkotta zenekar azt írta meg, amit gondoltak, éreztek. Ettől eredeti és ettől jó. Talán nem véletlen, hogy Bill ezeket „elfelejtette” letiltani a lemezről.

 

A P. Mobil színe, avagy a varjú is énekesmadár – A P. Mobil 45 című sorozatunk a jövő héten folytatódik az 1999-ben megjelent Színe-java és a P. Mobil Első nagylemeze albumokhoz  kapcsolódó érdekes történésekkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.