Abodi Dóra: Perfekcionista vagyok

A Dora Abodi volt az első magyar divatmárka, amely divatbemutatóval vett részt a London Fashion Weeken.

Son
2014. 10. 21. 8:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Fashion Scout nevű angol szervezet feltörekvő, új márkák bemutatásával foglalkozik. Többfordulós pályázaton választják ki azokat, akik kollekciójukkal meghívást kaphatnak a londoni divathétre. A Dora Abodi az első magyar divatcég, aminek ez sikerült.
– Egy divattervező számára a legfontosabb, ha a mérvadó, a londoni, milánói, párizsi vagy a New York-i divathetek valamelyikén saját bemutatóval lehet jelen. A londoni bemutató után írtak rólunk az angol Vogue weboldalán, de számos jelentős szakmai portálra is felkerültünk. Nagyon büszkék vagyunk erre a történetre, a tervünk, hogy szezonról szezonra bemutassunk a divathéten. Most kaptuk a hírt, hogy februárra is várnak vissza.

– Milyen inspirációkból született meg a Londonban bemutatott 2015-ös tavasz-nyári, Az új rítus névre keresztelt kollekció?
–  Szeretem, ha van egy hozzám kötődő koncepció, egy történet a kollekciók mögött, ha nem csak a trendek, a színek, a formák határozzák meg őket. A ruháimon nagyon erősen megjelennek a kulturális, vallási ütköződések, átfedések. A Londonban bemutatott kollekció koncepciója a merőben különböző kultúrák fúziójáról szól, egy közös új kultúráról. Erdélyben születettem, Magyarországon nőttem fel, de az elmúlt években beutaztam a világot. Különböző kultúrákból, országokból származó, más habitusú emberekkel hozott össze a sors. Érdekes volt megfigyelni, hogy miként tudunk közös nevezőre jutni. Milánóban, ahol mesterképzőre jártam, megteremtettük a közös nyelvünket az ottani barátaimmal. Ez az én életem egyik új rítusa volt. A kilencvenes évek dekadens rave zenéje, a németalföldi barokk festészet, az olasz reneszánsz, a Transformersek és a science fiction, az afrikai törzsi kultúra és az okkult tudományok, vagy az ősi barlangrajzokon és középkori festményeken is megtalálható repülőcsészealj- és ufóábrázolások mind-mind inspiráltak. Látszólag ellentmondásos dolgokról van szó, de ha megvizsgáljuk, nagyon sok hasonlóságot lehet felfedezni bennük. Nagy hatással volt még rám Leah Gordon Haiti Kanaval fotósorozata.

– Különleges helyszínen vonultatták fel a kollekciót.
– A londoni Freemasons Hallban, a szabadkőművesek házában a Vestibulát választottuk háttérnek, mivel nagyon jól illeszkedett a misztikus, sötét tónusú ruhákhoz.

– Miként működik, milyen irányvonalat képvisel a Dora Abodi márka?
–  Extravagáns, mégis kifinomult kortárs luxus pret-a-porter, ami itthon nem igazán elterjedt. Magyarországon keverednek a műfajok, ugyanúgy, ugyanazon az eseményen, mindenféle logikus sorrendiség nélkül bemutatnak sportmárkát, utcai viseletet, fast fashion ruhákat, konfekciót, báli és esküvői ruhákat. Külföldön a divatheteken a kategóriák és műfajok jobban szétválnak, egyértelmű, hogy ki mit képvisel. Mi a legmodernebb technológiákat használjuk, a márka védjegyei a különleges digitális nyomatok, a kézi hímzések, a speciális applikációk, a geometrikus szabásvonalak és a gazdag látványvilág. Az anyagokat Olaszországból, Franciaországból, Angliából hozatjuk, fontos, hogy a legjobb minőségű anyagokkal dolgozzunk, olyan gyártók anyagaival, akik a legnagyobb luxusmárkáknak is szállítanak. A gyártás jelenleg Magyarországon zajlik. Viszont tervezzük, hogy ebbe olasz partnert is bevonunk a jövőben. Főleg az arab országokban, Japánban és Kínában értékesítünk, viszont nemrég lett egy amerikai ügynökünk, és szeretnénk nyitni az orosz piac felé is. Üzleti megfontolás, hogy lépésről lépésre terjeszkedünk, hiszen nagyon drága kollekciókról van szó, és ahány ügynök, annyi mintakollekciót kell gyártani.

– A magyarországi jelenlét mennyire fontos?
– Abszolút fontos a hazai piac is. A tapasztalat azt mutatja, hogy a magyar nők is nagyon szeretik a márkánkat, és egyre többen keresnek minket. Nemsokára megnyitjuk Budán, a Frankel Leó úton a showroomunkat is, valamint elindítottunk egy uniszex, sportosabb vonalat követő almárkát, hogy szélesebb körben is elérjenek minket. Jelenleg a One fashionben (Ráday utca) és a Retrockban (Anker köz) találhatnak meg itthon, valamint jó hír, hogy november-decemberben egy pop-up boltunk is lesz a Fashion Streeten, illetve már nagyon készülünk a webshopot is megnyitni. A távlati célunk egy saját zászlóvivő bolt Budapesten.

– Olyan hírességeket öltöztetett már, mint Lady Gaga, Jena Malone, Lindsay Lohan, Tyra Banks vagy Bella Thorne. Hogyan sikerült megnyerni hollywoodi hírességeket a márkának?
– Nagyon sok magazinban szerepeltünk, számos nemzetközi divatblogon bemutatták már a márkát. A sztárok stylistjai ezek alapján kerestek meg minket, de most már Los Angelesben is van egy showroomunk, ahol közvetlenül is megtalálnak a sztárok. Például amikor Jena Malone, Az éhezők viadala sztárja felvette az egyik ruhám a film torontói premierjére, az adott hónap legjobban öltözött nőjének választották a német Vogue-ban és a Vogue.com-on. Óriási reklám egy-egy ilyen megjelenés a márkának: ha sok sztár van a portfóliódban, azáltal a buyerek is jobban odafigyelnek rád. Ha sztárok is ezt viselik, akkor az a felvásárló számára is garancia, hogy a márkában bízzon, hiszen a sztárokat a legjobb szakemberek öltöztetik.

– Az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányul a hazai divattervezőkre, a Design Terminal már második alkalommal szervezte meg a régió legrangosabb divateseményének számító Central European Fashion Dayst. Miként értékeli ezeket a folyamatokat?
– Egyrészt örülök, hogy az állam tudatosan kezdi támogatni a kreatívipar fejlődését, másfelől viszont úgy gondolom, hogy a hazai divatesemények helyett sokkal fontosabb lenne a divattervezők külföldi kiállításokon való jelenlétének az erősítése, valamint egy nagy hazai designereket árusító multibrand shop létrehozása, vagy a meglévő értékesítési platformokkal szorosabban kooperálni, hogy a boltok a hazai brandekben is lássanak fantáziát. Ez külföldön már működik, de itthon a ruhaboltok (egy-két kivételtől eltekintve) kizárólag külföldi márkákat értékesítenek.

– Tavaly év végén a Széchenyi Tőkealap 57 millió forintot fektetett be a Dora Abodi márkába, segítve ezzel a dinamikus nemzetközi növekedést. De így egyre nagyobb az elvárás is a márkával szemben.
A folyamatos fejlődés, a szakmai alázat a lényeg, és nyitottnak kell lenni a visszajelzésekre is. Perfekcionista vagyok. A londoni bemutató után egy napig voltam elégedett, de utána rögtön azon kezdtem gondolkodni, hogy milyen újításokat kellene bevezetni, milyen anyagokkal kellene kísérletezni, milyen új formai megoldásokat kellene kipróbálni, hogyan csináljuk ezt még jobban a következő szezonban. Ha el tudsz távolodni a saját dolgaidtól, objektíven tudod magad szemlélni, az segít abban, hogy évről évre jobban teljesíts.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.