A minap nyolcvanéves Sophia Loren kapcsán néhány hete már felemlegettük, hogy bizony telik, nagyon telik az idő, ám mégis örömteli, hogy a díva Oscar-díjjal jutalmazott alakítása az Egy asszony meg a lánya című drámában máig mennyire időtálló.
A keresztény filmekre szakosodott Etalon Kiadó jóvoltából egy három filmből álló díszdobozban most elérhetővé vált itthon is Vittorio De Sica remekműve, amely a Rocco és fivéreivel, valamint a Csoda Milánóban című alkotásokkal igazi ínyencség a filmkedvelőknek.
Nem mellesleg az olasz film egy olyan varázslatos korába repítenek minket, amikor kis túlzással minden bokorban valami maradandó született. Az említett három alkotás érdekessége, hogy tökéletesen mutatják be az olasz film neorealizmust követő új útjait.
A neorealizmus kis túlzással Viscontitól De Sicáig tartott, Luchino Visconti 1943-as Megszállottsága az origója, De Sica A sorompók lezárulnak című 1952-es drámája pedig a stílusirányzat egyik záró darabja volt.
Ebben az ihletett időszakban az olasz filmesek a valóságra törekvés jegyében eredeti helyszíneken, hús-vér hősök emberi konfliktusait ábrázolták, amelyek tökéletesen tükrözték a kor Olaszországát és társadalmát, annak minden gyűrődésével és nyomasztó realizmusával.
A dolgok azonban a második világégést követő évtizedre jobbra fordultak, így a közönség és a filmesek is joggal léptek volna tovább a szenvedésekkel teli drámai történeteken. Nem véletlen, hogy éppen a neorealizmus két emblematikus rendezője fordult szembe addigi stílusukkal, és alkotói nagyságuk éppen abban nyilvánult meg, hogy megújulva is képesek voltak a legmagasabb színvonalon teljesíteni.
Az 1951-es Csoda Milánóban a neorealizmus és a háborús nélkülözés után meseszerű közegben beszél arról, hogy a hétköznapi embert is érhetik csodák, és a legelveszettebb helyzetben is lehetséges a dolgok jobbra fordulása. A háború után hat évvel ki ne szeretett volna ilyen optimista üzenetet megnézni és abba saját élethelyzetét beleképzelni?
De Sica meséjében angyal és angyalszárny éppúgy szerepet kap, mint a csodavárás és a csoda bekövetkeztének aktusa. A legkisebb vágyak éppúgy megvalósulnak, mint az önzetlen árva szerelemre találása, így az sem tekinthető boszorkányságnak, hogy a film végén valamennyi elnyomott hajléktalan seprűn repül el egy olyan világ felé, ahol „a jó napot valóban azt jelenti, jó napot”.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!