Budapest az elmúlt hétvégén a nemzetközi divatszakma figyelmének középpontjába került. A Design Terminál Nemzeti Kreatívipari Központ által szervezett Central European Fashion Days (CEFD), amely a Gombold újra! öltözéktervezési pályázatból nőtte ki magát, mára már ténylegesen komoly értéket képvisel.
A háromnapos rendezvény apró hibái ellenére méltón illeszkedik be a legnagyobb, a New York-i, a párizsi és az amszterdami divatesemények sorába. Nemzetközi szakírók, sőt Yvan Rodic, a Face Hunter street fashion blog szerzője is figyelemmel kísérte a rendezvényt, de számos buyer is meghívást kapott.
Azon kívül, hogy a magyar divat értékeire ráirányítsa a nagyvilág figyelmét, a CEFD fontos társadalmi üzenetet is hordoz: a belépőkből befolyó teljes összeggel a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet munkaerő-piaci programját támogatja Design Terminál.
Nem csupán a hazai vezető tervezők vonultatták fel 2015-ös tavaszi-nyári kollekciójukat, de a régió meghatározó irányadói is megmutatták magukat. Hazai viszonylatban jelentős pillanat volt, hogy a külföldön nagy elismertségnek örvendő Napsugar von Bittera például itt tartotta első magyarországi bemutatóját. A vagány ruháiról ismert tervező legújabb munkái a tengerész stílusból építkeznek, miközben a kék-fehér-sárga sportos kombinációinak formavilága a hetvenes éveket idézik.
A CEFD részeként, hatalmas érdeklődés mellett szombaton este mutatták be a Gombold újra! kiírás döntős kollekcióit. Mihalik Enikő szupermodell, Magyarország divatnagykövete öt éve nem lépett kifutóra Magyarországon, de idén elfogadta a Design Terminál meghívását, ő nyitotta meg az esti show-t Antonina Zablotska magyar parlament ihlette ruhájában.
A mostani kiterjesztett pályázaton, amelyen magyarok mellett a környező országok tervezői is indulhattak, a 2015-ös tavaszi trendekhez igazodva olyan öltözék- és kiegészítő-kollekciókat vártak, amelyek a régió szellemi örökségét és a közös kulturális értékekben rejlő lehetőségeket felhasználva születtek meg. Az adott országok pályázói csak valamely másik közép-európai ország tárgyi vagy szellemi örökségét választhatták inspirációnak.Hogy ki lett a régió legjobb tervezője, arról Jarrad Clark, az IMG Fashion alelnöke és globális kreatív igazgatója, Sándor Szandra, a Nanushka alapítója és kreatív igazgatója, Dana Kleinert divattervező, aki a Slovak Fashion Council elnöke is egyben, Olo Krízová, a Czech Fashion Council vezetője és Wojciech Dziedzic, a poznani School of Form Divat Tanszékének vezetője döntött.
Az értékelésnél az ötletesség és a magas minőségű kivitelezés mellett meghatározó szempont volt a prezentációs és vállalkozói készség, valamint az üzleti érzék is. Végül tizenkilenc cseh, lengyel, magyar és szlovák divattervező jutott be a döntőbe.
Mindegyik kategóriában meglepő eredmény született. A régió legjobb divattervezőjének és a 10 ezer euró értékű CEFD Visegrád Award nyertesének a lengyel Domi Grzybeket választották. Az inspirációs forrás a hatvanas évek szocreál építészete volt, a végeredmény egymásnak ellentmondó színekből, különböző textúrákból, formákból összeálló, nem éppen utcai viselet lett.
A szintén 10 ezer eurós CEFD Visegrád Award kiegészítő tervezői díját egy magyar párosnak, Balázs Violának és Szécsi Tamásnak ítélték oda. Az általuk tervezett kendőkön a lengyel tejbárok retrovizuálja és a nyolcvanas évek gyermekei által jól ismert menzafíling köszön vissza.
A Design Terminál a legjobb magyar pályázónak ajánlott fel egy 10 ezer euró értékű díjat, amely révén a kiválasztott csapat egy éven át a Design Terminál mentorprogramjában vehet részt. Hársfalvi Réka, Shütz Nikolett és Szenteczki Boldizsár November 17_29 névre keresztelt kollekcióját az 1989-es prágai bársonyos forradalom szabadságharcosainak öltözéke ihlette. A fekete, ijesztő formavilágú, arcot takaró ruhák egyértelműen a világban jelenleg zajló háborúkra, erőszakhullámra reflektálnak.
Erős üzenet. Úgy tűnik, a politika már a divatot sem kíméli.