Oberon, a szentivánéji romboló

Bár vígjáték Shakespeare remekműve, a Szentivánéji álom, a Nemzetiben inkább tragédia. Egy érvényes olvasat.

Tölgyesi Gábor
2014. 10. 02. 7:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár 450 éve született, Shakespeare népszerűsége és aktualitása régóta töretlen, szerencsére nálunk is – művei közül a Szentivánéji álom című vígjátékát játszották a legtöbbször Magyarországon.

Évtizedekig hivatkozási alap volt Major Tamás rendezése az ötvenes évekből Básti Lajossal, Lukács Margittal és Mészáros Ágival, a kilencvenes évek közepén Csányi János „hintás” Szentivánéji álomja volt az etalon Udvaros Dorottyával, Kulka Jánossal és Kaszás Gergővel.

Előbbi előadás a shakespeare-i mesevilágot bontotta ki, utóbbi a független színházak mellett is érvelt, fergeteges komédiai betétekkel.

A darabnak persze rengeteg olvasata lehetséges, többféle megvilágításban is láthattuk; volt olyan előadás is, ahol vetkőzniük kellett a színészeknek, és „kulcsjelenetként” koreografált csoportszex szolgált...

Álom, ösztön, tudatalatti – vallások, filozófiák és különféle pszichológiai elméletek is befolyásolják a rendezőket. David Doiasvili az álmok birodalmát nem a féktelen szabadság vagy a tündérek világaként láttatja, lidérces valóság ez, a játékosságot nála az erőszak ellenpontozza.

A grúz rendező júliusban a Gyulai Várszínház nyári fesztiválján mutatta be az előadást a Nemzeti társulatával, a budapesti teátrumi bemutatón még inkább bizonyította: a szereplőket mozgatja jól a térben. A mobildíszletek mellett maga a színpad is szereplő, amely időnként az égi és a földi világ közti lépcsősorrá válik, s a rendező nemcsak az egyes színészektől vár el akrobatikus erőfeszítéseket, mindennek mozgásban kell lennie.

Bár az Arany János és Nádasdy Ádám fordítását egyaránt használó előadás gazdag a közönséget megnevettető gegekben, szellemes ötletekben – az infotainment paródiájától a rapbetétig –, már a kezdetektől több jel utal arra, hogy a sok nevetésnek sírás lesz a vége.Az athéni király, Theseus kötélen vonszolja le a kivetítő képéről a legyőzött amazon királynőt, Hippolytát, ám az erőszakos gesztusok az álomvilágban sem ismeretlenek. Ide fut az apai harag elől Lysander és Hermia szerelmes párosa, nyomukban a féltékeny Demetrius, aki korábban Helénát hagyta el – és Heléna az ő nyomában.

Puck (és Oberon) illúziói az elvarázsolt erdőn túl csak részben hatnak tovább: a kerekes székes mesterember csak álmában képes járni, míg Zuboly, a takács álma múltával is magánál találja Titánia szerelmi zálogát.

Oberon tréfás bosszúja itt kegyetlen rombolás lesz: erre maga a tündérkirály is rádöbben, mikor a színen végignézi, ahogy a szamárrá változtatott Zuboly meggyalázza Titániát. A két fiatal szerelmes pár végül az életben sem tud már kötődni a társához – végképp eltévednek az erdőn túl.

A tragédia csattanója logikus, mégis meglep – s érthető, hogy Shakespeare néhány évvel később született művében Hamletet miért fogja rettenteni az álom gondolata.

Horváth Lajos Ottó Theseus-Oberonjának ellenpontja Szarvas József Zubolya, Nagy-Kálózy Eszter Hippolyta-Titániája fejedelmi, Farkas Dénes Puck-Philostratja igazi koboldjáték.

Tompos Kátya Helénájának elhisszük elveszettségét, Mátyássy Bence Demetriusa nemcsak akrobatikus szempontokból kiváló, de Fátyol Kamilla Hermiája, Fehér Tibor Lysandere, s minden szereplő egy remek összjáték részese.

Érdemes többször is megnézni.

(William Shakespeare: Szentivánéji álom. Rendező: David Doiasvili. Nemzeti Színház.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.