A P. Mobil színe, avagy a varjú is énekesmadár

Egy P. Mobil-lemez, amelyen Schuster Lóránt több dalt énekel, és egy szám, amit Erdős Péter lefasisztázott.

2014. 11. 06. 16:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az Első nagylemez meg nem jelenési körülményeit, és a hozzá kapcsolódó történeteket már ismerjük. Ám nem beszéltünk magáról a koncertről és arról, miként sikerült dokumentálni azt az utókor számára.
– Lényeges, hogy az 1978-as anyagnál több dolgot a helyére kellett tenni. Ismert, a Láng Művelődési Központban az Apostol együttessel kerültünk össze, vagyis mi voltunk az előzenekaruk. Eredetileg a szervezők nem ránk gondoltak, hanem egy lengyel, vagy más nemzetiségű zenekarra, amely végül nem jött el. Csiba Lajos (a Petőfi rádió zenei szerkesztője – a szerk.) szólt, hogy lenne ez a beugrási lehetőség, aminek nagyon örültünk. A fellépés hírére kívül-belül elképesztő nagyságú tömeg jött össze: a falakon kívül is gyülekeztek az emberek, akik már be sem fértek a terembe, de a közvetítő kocsit is alig lehetett megközelíteni. Mi, a Magyar Rádió hivatalos hangrögzítése mellett úgynevezett „műfejes” (szivacsfejen kialakított fülekben elhelyezett két mikrofon) felvételt csináltunk. Primitív módszer ugyan, de nagyon jól visszaadja a koncert hangulatát. Érdekes volt szembesülni azzal, hogy az Apostol műsora alatti fújolást kivágták, helyette a mi koncertünk közönségzaját keverték be. Hogy a lemez miért nem jelent meg akkoriban, arról korábban már beszéltünk. Fontos tudni, hogy a húsz évvel később kiadott CD a saját műfejes felvételünket tartalmazza, illetve mindazokat a rádió által nem közvetített részeket, amiket kivágtak, vagy átszerkesztettek, vagy átemeltek az Apostolhoz. Tehát a mi rögzítésünk a hiteles, azt foglalja magában, ami akkor, és ahogyan történt. Igaz, hogy a rádió koncertanyaga, de a felvétel nem azonos az övékével. Mindez második kiadásban a 2009-es Nagy „P”-sorozatban újra megjelent, két bónusszal, a Lőj rám és a Forma 1. demóival kiegészítve. Egyébként ezzel a két számmal álltunk be a koncert hangpróbáján. Szerencsére a felvételek jó minőségben maradtak meg, nemigen kellett, de nagyon nem is lehetett belenyúlni.

– Az új felállás stúdióalbumának megjelenését követő évben egy olyan válogatásalbummal (Színe-java) rukkoltatok elő, amely a zenekar klasszikus felvételeinek eszenciája. Miért gondoltad úgy, hogy előveszitek a régi dalokat?
– Az előző lemezek kapcsán beszéltünk arról, hogy a technika folyamatosan változik, fejlődik. Ez volt az egyik ok, másfelől a zenekar akkori összetételét tekintve kialakult egy markáns, nagyon erős, billentyű nélküli felállás. Nem kellett sokat bajlódni a hangszereléssel, adta magát. Akárcsak a korai Gesarol-időkben, a két gitár plusz dob hangzás abszolút kitöltötte a teret. A számokat összerakva – a Miskolc kivételével – nem éreztük, hogy bármelyikből hiányozna az orgona. A gyakorlat egyébként nem új keletű: külföldön rendszeresen adnak ki újra felvett anyagokat. Nem titok, bennem is felmerült, hogy a Hungaroton tulajdonát képező első három stúdióalbumot, bónuszokkal együtt, újra rögzítenénk a jelenlegi felállással. A 2015-ös stúdiótechnikával, a mai énekhanggal és megszólalással az eredmény nem lehet kétséges.

– Miért éppen ezek a dalok szerepelnek a lemezen?
– Hogy melyik számok kerüljenek a lemezre, azt a zenekarral közösen döntöttük el. Póka Egon véleménye sok szempontból meghatározó volt.

– Hosszú együttműködési szünet után Vikidál Gyula is vendégeskedett a Színe-java albumon. Az egy évvel korábban kiadott ’78-as Első nagylemezen egy húsz évvel fiatalabb énekes hangján szólaltak meg a dalok. Egyfajta összehasonlításról beszélhettünk?
– Húsz éve Vikidállal megszakítottam a kapcsolatot. Nem azért, mert besúgott, az később derült ki, hanem emberi okok miatt. Gyakorlatilag Bencsik halála kapcsán a Négy Tenor koncertre „rehabilitáltam”. Úgy gondoltuk, az újra felvett Színe-java anyagon ő is szerepeljen. Azokat a számokat és azon belül azokat a részeket énekelte, amit a hangja elbírt, a magasabb szólamokat Rudán Joe hozta. Nem akartam összehasonlítani a két hangot, mert tisztában voltunk azzal, hogy huszonegynéhány év elteltével mire képes. Elvittük a nyári koncertturnéra, ahol a fellépésekért pénzt is kapott. Nem sokkal a lemez elkészülte után meghívást kaptunk Friderikusz Osztálytalálkozó című tévés műsorába, ahol a műsorvezető kívánságára – annak ellenére, hogy tudta, nem tagja a zenekarnak – Vikidál énekével kellett volna játszanunk a Kétforintos dalt. Ez volt az a bizonyos hétszázezer forintos, tíz másodperces reklámidő, amit korábban említettem, és amivel  máig tartoznak nekünk. Amikor Gyula megtudta, hogy nem kap, nem kapunk pénzt, nem jött el a műsorba. Vagyis pénz nélkül nem volt hajlandó reklámozni azt a lemezt és koncertturnét, amelyen egyébként ő is szerepel. Nem sokkal ezután kiderült ügynök múltja is. A történet nagy vihart kavart, sokan tették fel a kérdést, miért nem lehet megbocsátani neki. Azért nem, mert ő tagadja, hogy besúgó volt, és nem kért soha, senkitől nyilvánosan bocsánatot!– A lemezen a cím után az 1. sorszám szerepel, ami feltételezi, hogy lesz második rész is. Jól gondolom?
– Igen, ezt a lemezt egy két részes CD első darabjának szántuk. A színe-java kifejezés egyfajta játékra adott lehetőséget – ez volt a Színe. Terveink szerint a Javára került volna a Honfoglalás korábban elkészült rockzenekari változata és azok a számok, amelyek a komolyabb kategóriába tartoznak. Ezek az elvontabb, fajsúlyosabb szöveg- és dallamvilágú szerzemények, amelyek a magyarsággal függnek össze. A dalok listája megvan, elképzelhető, hogy a Java egyszer majd kiadásra kerül.

– Hogyan jött az ötlet, hogy három számot is énekelj az albumon? Ennek kapcsán született a mondásod, hogy a varjú is énekesmadár.
– Igen, rockénekes! Egon erőltette, hogy vállaljam, én nem annyira szerettem volna. Azzal érvelt, ha Hobó meg tudott csinálni nem tudom, mennyi lemezt, akkor azt a pár számot én is kibírom. Megjelenéskor sokan nem is gondolták, hogy én vagyok a hang tulajdonosa, azt hitték, Bill énekel. Mindenesetre többször nem fog előfordulni. Van egy bizonyos stílus, ami a rock and rollban honos, és ami nem kíván különösebben jó énektudást. És aminek semmi köze az énekléshez. Gondolok itt például a metálra. De a P. Mobil nem erről szól, a zenekarban mindig nagyon jó énekesek voltak. Egyébként nem ez az egyetlen érdekessége a lemeznek: a Rock and roll című számot, akkori dobosunk, Herpai Sanyi helyett, az éppen a stúdióban járó Borlai Gergő dobolta fel.

 

– A király az egyik szerzemény (és mindkét albumon szerepel), amelyről korábbi elemzéseink során nem beszéltünk. Mit kell tudnunk a nótáról?
– A Kintornás szerencséje című rockoperett egyik darabja volt, a szöveg pedig Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regényének adaptációja. A kádári „legvidámabb barakkban” különös jelentést kapott a „Véd a rács, és őr vigyáz / Csend, nyugalom – tele van a ház” verssor, amely a bolondokházán keresztül ábrázolja a rendszert. Annak ellenére, hogy hivatalosan nem tudtak belekötni, Erdősék nem engedték a számot lemezre venni. A következő sor is önmagáért beszél: „Gyógyzene tölti be a termet / Óriás söpri fel a kertet” – vagyis a Nagy Testvér itt van közöttünk.

– A másik dal, amely mindeddig nem került szóba – hiszen éppúgy nem készült stúdió változata, mint A királynak – a Maradsz, aki voltál. Más címmel: Nem változol semmit.
– Az igazi cím a Maradsz, aki voltál, és ugyanolyan okokból nem rögzíthettük stúdióban, mint A királyt. Ugyancsak a Kintornás darab részeként született. Erdős tiltása abból fakadt, hogy a szocialista ideológia szerint minden ember javítható, gyógyítható, formálható és így tovább. Az én elméletemben (és nem tudom, milyen ideológiához kötődik ez) a bennünk lévő jó és rossz tulajdonságokat életünk végéig magunkban hordozzuk. „Élhetsz, akár százhúsz évig / Járhatsz iskolába végig / Nőhetsz fel a magas égig / Belül nem változol semmit”. Így vagyunk megalkotva genetikailag, ezt örököltük szüleinktől, őseinktől. Ugyanígy a változás is bennünk van, nem kívül, hanem a bensőnkben. El akarták hitetni velünk azt a baromságot például, hogy a szocialista emberré válás utolsó iskolája a honvédség. A lényeg, hogy ez a szám gyakorlatilag nem fért bele Erdős és a rendszer által hirdetett ideológiába, ha jól emlékszem még le is fasisztázta. Üzenete: amiként születtél, akként fogsz meghalni.

 

„P. Mobil–Gesarol – 40 év rock and roll” – A P. Mobil 45 című sorozatunk a jövő héten folytatódik a zenekar 2009-ben, Mobileum címmel megjelent albumához  kapcsolódó érdekes történésekkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.