– Az első három sorlemez digitalizált változatát bónuszokkal kiegészítve hoztátok kereskedelmi forgalomba. Hol és mikor készültek a demófelvételek?
– Akkori próbahelyünkön, ha jól emlékszem, a Csepeli Papírgyár klubjában vettük fel a számokat. Az angol nyelvű demókat 1978-ban, a magyarokat pedig ’79 elején, még a Vikidál-korszakban.
– Netán nyugati fellépés reményében készültek az angol nyelvű felvételek?
– Akkor még azt gondoltuk, hogy világhírűek leszünk, ezért Galla Miklós fordításában megcsináltuk néhány szám angol változatát. Egy srác még német nyelvű szöveget is küldött nekünk, de ezeket nem vettük fel. Ha másra nem, a demók arra mindenképp jók voltak, hogy a zenekar megtanuljon fegyelmezetten játszani. Még a próbákon is. Lásd a ’78-as Láng Művelődési Központbeli koncertet, ami gyakorlatilag javítás nélkül került lemezre.
– Utólag azt gondolhatnánk, hogy az egyszeri, vasfüggönyön túli szereplés kedvéért próbálkoztatok az angol demókkal.
– Hollandiában játszottunk, de nem egyetlen koncerten vettünk részt, hanem egy egész turnén. Csereprogram keretében a Sunny Jim Banddel közös műsorban léptünk fel. Először mi hívtuk őket Magyarországra, a Corvin moziban, és pár vidéki helyszínen együtt koncerteztünk. Ezek után utaztunk Hollandiába, ahová Vikidál Gyula nem jött velünk. Annak ellenére hívtuk, hogy akkor már nem volt a zenekar tagja. A műsor egy részét Janek (Kékesi „Bajnok” László, basszusgitáros – a szerk.), énekelte, volt, amit én ordítottam. Míg a holland bandát idehaza nagyszabású bulikra vittük, mi odakint kis klubokban játszhattunk. Hogy minél kevesebbet kelljen énekelni, külföldi rock klasszikusokat nyomtunk, és hosszú hangszeres improvizációkkal húztuk az időt. Arra nem emlékszem, hogy elővettük volna az angol nyelvű saját számokat.
– Térjünk vissza a demókhoz, amelyeket viszonylag jó minőségben sikerült átmenteni. Milyen magnóval rögzítettétek és hogyan sikerült megóvni az állagát?
– Az a hangmérnök is dicsérte a minőségét, aki egyébként felújította a Beatles felvételeket. Toller Bandi barátunk segítségével a Balettintézet négysávos Uher magnóján – amely az akkori csúcstechnológiát jelentette – vettük fel a számokat. Persze, mindent egyszerre kellett feljátszani, a gitárszólókat pedig az énekszám szünetében rögzítettük. Ennyit tudott a kétszer két sáv. Sokáig magnószalagon őriztem őket, majd a CD-korszak eljövetelével – a jogok megtartása mellett – átadtam a Hungarotonnak. Így tudtuk bónuszként csatolni a három digitalizált sorlemezhez. Ezekről a felvételekről tudni kell, hogy főleg Tunyogi énekével lettek ismertek, pedig nagyrészt a Vikidál-korszakban, sőt azt megelőzően a Losó-Bencsik-Póta, esetenként a Huszár Györgyi énekessel kiegészült felállás időszakában születtek. Az említett hangszeres trió a P. Mobil egyik legerősebb felállását jelentette. Ami pedig az állagmegőrzést illeti, a felvételeket a szalagokról az adott kor technikájának megfelelő hordozókra mentettem. Célom volt, hogy a felvételekkel megőrizzem a korszak zenei világát, s azt átvihessem a meg-megújuló felállásokon.