A P. Mobil, a Skorpió és a Hobo Blues Band

Ritkaságnak mondható koncertalbumokról beszélgettünk a P. Mobil vezetőjével, Schuster Lóránttal.

2014. 12. 05. 7:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Rockinform Magazin mellékleteként 2012-ben két kiadvány is megjelent. Előbb az 1981-es, a Szolnoki Sportcsarnokban, a Hobo Blues Banddel közös fellépésetek anyagát tette közkinccsé a kiadó. Miért tartottad fontosnak, hogy a Kopaszkutya-koncert ennyi idő után napvilágot lásson?
– Eredetileg nem önállóan, hanem a Kopaszkutya film második részéhez tartozó CD mellékleteként jelent volna meg. Amikor a bónusz kiadvány ötlete felmerült, szó sem volt arról, hogy Szomjasék a Kopaszkutya 2. helyett egy Hobo Blues Band werkfilmet csinálnak. Ahogyan arról sem volt szó, hogy közéleti szerepvállalásom okán testületileg elhatárolódnak tőlem. Miután a film folytatása nem készült el, adódott egy lehetőség, hogy a koncert anyaga, a Rockinform Magazin mellékleteként, CD-n napvilágot lásson. Rockzenei, de egyéb értelemben is kortörténeti dokumentumról van szó, többek között azért, mert a két zenekar – a P. Mobil és a Hobo Blues Band – a közös színpadon egymást váltva játszotta végig a koncertet. Állandó jövés-menésben cserélődtek és keveredtek mindkét banda tagjai, ami a felvételen is jól kivehető.

– Mai füllel hallgatva is átlagon felüli minőségű hanganyag maradt fenn erről a megmozdulásról. „Hivatalos” rögzítés történt a keverőpultról, vagy jó minőségű kalózkodás eredménye a felvétel?
– A felvételt mi készítettük közvetlenül a keverőpultról, majd digitálisan felújítottuk. Senki másnak nincs is erről eredetije rajtam kívül.– Kinek köszönhető a szolnoki kettős buli? ORI-turné keretében jártatok a városban?
– Nem, a koncertet nagy valószínűséggel a filmgyár szervezte a Kopaszkutya-film szolnoki bemutatója kapcsán, a helyi sportcsarnokban. A városi moziban vetítették a filmet, tartottak egy sajtótájékoztatót, majd az egészet egy nagy bulival illusztrálták. A rendszer sunyiságára jellemzően a produkciót azért vitték vidékre, mert tartva az esetleges balhétól, a pesti bemutatót nem merték vállalni.

– Arató András műsorvezető konferálását hallgatva valóban hamisítatlan kordokumentum birtokába jutottunk. Plasztikusan érzékelhetőek a műsorvezető erőfeszítései, hogy kordában tartsa a tömeget. Rendbontás volt, vagy csak a szokásos műbalhé?
– Különösen figyelemre méltó Arató András műsorvezető – a lemezen is hallható – intrója, ahol unalomig ismételten hangzott el a „nyomulás” szó, és annak különböző változatai. Egyébként a közönség létszámára és felfokozott hangulatára jellemző, hogy a merevített acélból készült kordont úgy elgörbítették, mintha csak rongyból lett volna. Ezzel együtt, nem történt semmi rendbontás. Tény, hogy óriási tömeg gyűlt össze, amely a produkciót türelmetlenül várva, erőteljesen nyomult a színpad felé. A rendezvényt biztosító rendőrök parancsnoka egy magas rangú rendőrtiszt volt, aki a színpad elé állított, egyébként közutálatnak örvendő, szürke egyenruhás ifjúgárdistákat vezényelte. Az amúgy teljesen normális felfogású parancsnokot sikerült meggyőznöm, hogy ezek a srácok alapjában semmi rosszat nem akarnak. Elmagyaráztam, hogy nem az elől állók csinálják a balhét, hanem a hátsó sorok szeretnének előre jönni, ezért tolják a tömeget a színpad felé. Emiatt tehát felesleges behozni a terembe a rendőröket. Arra viszont figyelni kell, hogy ne nyomják a kordonnak a gyerekeket, mert abból tényleg baj lehet.

– Pedig a lemezborító fotóján a tömeggel küzdő egyenruhások láttán úgy tűnik, mintha rendfenntartók nem bírnának az elszabadult tömeggel. A „Kopaszkutya koncert” szöveg szögesdróttal átfont felirata sem éppen egy idilli állapotot szimbolizál...
– Mert az ifjúgárdisták kitalálták maguknak, hogy elsődleges feladatuk a kordon fenntartása. Holott a hatás-ellenhatás törvényéből kiderül, ha ők nem küzdenek, a közönség sem küzdött volna. Ami a szögesdrótos feliratot illeti, valóban szimbólum: a legvidámabb barakk szimbóluma. Mert hiába vidám, attól az még barakk.

 

– A lemezen hetven perc játékidőt rögzítettek, ami meglehetősen rövid két zenekar teljes anyagának. Egyes darabok kimaradtak a felvételből?
– A teljes koncert nem, ám annak jelentős része hallható a lemezen. Érdekesség, hogy a Földes Lászlóval akkor még rossz viszonyban lévő Póka Egonnal közösen válogattuk össze a számokat.  A koncert teljes anyaga, a játékfilm folytatására várva, sokáig dobozban maradt. Egyébként a ritkaságokon és a filmből kimaradt jeleneteken kívül más, egyéb felvételek, valamint eredeti plakátok és eredeti műsorfüzetek is vannak az archívumomban. Ha a film – mondjuk – az elképzeléseim szerint elkészült volna, rengeteg bónusszal kiegészítve kerülhetett volna a néző elé.– Ugyancsak 2012-ben egy 1973-as Skorpió–P. Mobil-koncert anyaga került CD-re. A nyolc év különbség persze érzékelhető a felvételen, a lemeztulajdonos mégis igazi kuriózum birtokába jutott. A borítón, mint hangrögzítő, Kovásznai József bátyja szerepel, mások cáfolják ezt.
– A teljes koncertet egyértelműen Kovásznai Józsi (egykori zenész, P. Mobil-rajongó – a szerk.) bátyja rögzítette egy szalagos magnóval, ami nem volt egyszerű feladat. Sajnos ő már nem él. A felvétel egyik jelentősége, hogy ezáltal sikerült elfogadható minőségben rekonstruálni a korábban letörölt Anyaszív című Skorpió felvételt, amin maga a zenekar is meglepődhetett. Miután a teljes Skorpió koncert a P. Mobillal együtt nem fért fel egy CD-re, a Gershwin – Kék rapszódia feldolgozást az internetről lehetett letölteni. Ilyen módon a teljes anyagot hozzáférhetővé tettük. A Kopaszkutya koncerthez hasonlóan a Skorpió–P. Mobil is a Rockinform Magazin mellékleteként jelent meg.

– A Gesarolból névváltoztatásra kényszerített és lenézett P. Mobil, amelyet nem ölelt keblére a kultúrhatalom, hogyan kerülhetett össze mégis a Skorpióval? Hiszen az Egyetemi Színpadon fellépni rangot jelentett.
– Semmi köze nem volt a kultúrhatalomnak az Egyetemi színpadi fellépéshez. Abban viszont érdekelt volt – akár az akkor induló Skorpió, amely ismert nevekből és jó zenészekből állt –, hogy minél jobb előzenekart állítson maga elé. Érdekelt volt abban, hogy a vendég minél jobb legyen, és minél több közönséget hozzon. Ennek a célnak megfeleltünk; a sikeres koncert után az ORI hetven állomásból álló tavaszi, központi előadására Frenreisz Karesz a P. Mobilt vitte előzenekarnak. Annyit játszottunk, amennyit kellett, szórakoztattuk a közönséget, egyszóval a zenekar megcsinálta azt a feladatot, amire felkérték. A Losó László, Bencsik Samu, Póta András, Huszár Györgyi és a magam alkotta felállás szintén nagyon fontos kordokumentum a zenekar életében. Ugyanakkor jelentős dátum is, hiszen 1973. május 1-től lettünk hivatalosan P. Mobil és ezen a néven az első fellépésünk június 10-én történt a Diósgyőri Rockfesztiválon.

– Feltűnő, hogy kizárólag saját szerzeményekkel mérette meg magát a zenekar, miközben jó néhány külföldi klasszikust műsoron tartott. Ez utóbbiak miért maradtak ki a programból?
– Nem emlékszem arra, hogy azon a koncerten többet, és külföldi számokat, játszottunk volna. Szerintem akkoriban ennyi volt a P. Mobil repertoárja. Amúgy sem mi voltunk a főszereplők, hanem Kareszék. De, ha visszagondolok, egy-egy zenekarnak általában nem volt hosszabb műsorideje.

– Többször, több helyen nyilatkoztad, hogy mennyire erősnek bizonyult a zenekar magvát jelentő Bencsik–Losó–Póta trió. Miért nem forrhatta ki magát ez a felállás?
– Főleg a tagcserék miatt. Pont az említett Skorpió–P. Mobil–ORI-turnén utaztunk a busszal, amikor Póta mellém ült és közölte, a turné végeztével a Generálban szeretné folytatni. Így is történt. Miután Losó barátnője – nagy szerelme – disszidált, ő mindenáron utána akart menni. Pótához hasonlóan ő is lejátszotta a bulikat, majd szólt, hogy elmegy a zenekarból. Kiderült, hogy nem tudta azonnal elhagyni az országot, mert barátnője közben átment Amerikába. Így Szigeti Feri hívására – hiába figyelmezettem a zenekarvezetőt, aki a véleményemet kérte – belépett az akkor alakult Karthagóba. Megcsinálták a zenekar első nagylemezét, azután Losó eltűnt az országból. Ha jól tudom, azt a nagylemezt azóta sem adták ki.

– Milyen jelentőséggel bírt a P. Mobil történetében ez az összetételű formáció?
– Az említett felállásban már megjelentek a P. Mobilra jellemzői jegyek. A Skorpióval való közös turné után a zenekar elindult a profivá válás útján. Ezalatt a rendszeres próbákat, fellépéseket, a közönséglétszám növekedését értem. Minden egyes előadáson figyeltem Kareszt, aki nagyon jó színpadi ember, és nagyon jól adta el a műsort. Sokat lehetett tanulni tőle. Ugyanakkor ők is nézték a P. Mobilt, elismerően nyilatkoztak rólunk. Tényleg jó zenekar voltunk. Amellett, hogy Kareszék voltak a sztárok, a közös turné alkalmával semmi szégyenkeznivalónk nem lehetett.

 

„Ezer pontból rakják össze arcodat” – A P. Mobil 45 című sorozatunk a jövő héten folytatódik, amikor a zenekar videó-, illetve DVD-kiadványaihoz kapcsolódó történetek, érdekességek kerülnek terítékre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.