Drága Elza! – a magyar független háborús film

A Drága Elza! megmutatja: látványos jeleneteket ma már szinte bárki tud készíteni, de önmagában ez kevés.

kgy
2014. 12. 02. 16:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hat évig készült amatőr körülmények között és állami támogatás nélkül a most mozikba kerülő Drága Elza!, amely próbálja meglovagolni a fiatal és új magyar filmes hullámot. Füle Zoltán és Grátz Márk második világháborús munkája látványában kétségtelenül nemcsak ambiciózus, de helyenként kifejezetten sikeres vállalás, ám összességében mindössze ennyi jó mondható el, a film szakmai hiányosságok sorával teszi önmagát hiteltelenné.

Rögtön itt van Elza. A címben jelölt hölgy alig kap dramaturgiai funkciót, bár ez akár még érdekessé is tehetné a történetet, amely egyébként nem Elza szerelméről szól. A fiatal katona előbb nem kapja meg a papíron megítélt szabadságát, majd hadifogságba kerül, s ott aknaszedőként, később tolmácsként asszisztál a szovjeteknek. Lombos Mihály eredeti konfliktusáról aztán szinte teljesen megfeledkezik a film, s előbb csak egy – utóbb magával a Sátánnal azonosított – zsidó munkaszolgálatossal való zavaros kapcsolatára terelődik át a történet, majd Lombos helyett is egyre hangsúlyosabbá válik a Vörös Hadsereg katonai rendőrsége bőrkabátos vezetőjének és szerelmének viszonya.

A film összevissza ugrál a cselekményszálak között, moralizálása azonban mindvégig végtelenül modoros és közhelyes, legyen szó a katona lelkiismeretéről vagy a háború értelmetlenségéről. A narráció roppant tolakodó, hol pátosszal teli, hol egyszerűen leugranak a vászonról a kimondott mondatok. Ugyanez a színészi játék amatőr mivoltában is visszaköszön, sajnos még utószinkronnal sem sikerül feledtetni a halovány alakításokat. Nem járunk jobban a nyelvhasználattal sem: a film egyszerűen túl sokat akar, amikor felváltva orosz, német, magyar és olasz nyelven beszélnek főszereplői. Nem segíti továbbá az objektív szemlélődést az a politikai inkorrektség sem, amellyel a film a zsidó munkaszolgálatost az ördöggel azonosítja, bár ebben az esetben antiszemitázás helyett vélhetően a fiatal filmesek körültekintésének hiánya áll a dramaturgiai megoldás hátterében.

Ha mindezek helyett a Drága Elza! csak szimpla háborús akciófilm akart volna lenni – kiváltképp a műfaj hagyományainak magyar hiánya fényében –, annak valószínűleg sokkal jobban működött volna. Füle és Grátz ugyanis szemmel láthatóan a háborús jelenetekben lubickol igazán: a koreográfiák, a sminkesek munkája a repeszek behatolásakor, és a spriccelő vérrel, a jelmezek és a fegyverek mind-mind meglepő profizmusról árulkodnak. Csak ezektől önmagában még nem lesz jó egy film.

(Drága Elza!, színes, magyar háborús filmdráma, 96 perc, 2014. Rendező: Füle Zoltán, Grátz Márk. Forgalmazó: Art Deco Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.