A gárda kezdetben négy tagból állt, talán innen a név, de nem is ez a lényeg. A The Four az egyik legfrissebb szemléletű magyar divatmárka, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Gálvölgyi Anett, Kormos Anna Zsófi és Miovác Márton a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Divat- és Textiltervezés szakán ismerkedett meg. Hasonló gondolkodású, látásmódú tervezők, így nem is hezitáltak sokat, már az egyetemi évek alatt belevágtak a közös munkába.
A The Four néven összeállt csapat a Gombold Újra! 2011-es bemutatóján hívta fel a divatra érzékenyek a figyelmét a Patyolat kollekcióval, amellyel el is nyerték a Fashion Issue különdíját. Rózsa Sándor-os pólójuk, amelyen a magyar történelem legismertebb betyárja szinte szuperhősként jelenik meg, azóta már-már ikonikussá vált. A kollekciót, a tradicionális népi viseletben fellelhető szabásvonalak inspirálták. A gatya vagy pendely, szabását, a különböző felső ruházati megoldásokat értelmeztek újra, mindezt modern anyagokkal és technológiákkal társítva. A márkára jellemző geg, a humor már ott észre vehetővé vált.
A különdíjnak köszönhetően pillanatok alatt felkapták a gárdát: 2012-ben Erasmusos diákként egy szemesztert Párizsban, az École Duperré intézményében tölthettek el, de hazatérve már a Marie Claire Fashion Days bemutatójára kellett készülniük. Csupán egy hónapjuk volt erre, de az elkészült anyaggal ismét óriási sikert arattak, ráadásul nemcsak a hazai szakma körében. A legnépszerűbb nemzetközi divatblogok cikkeztek róluk.
– Mi magunk is meglepődtünk ezeken a visszajelzéseken. Talán ott kapott el minket a gépszíj. Azóta lediplomáztunk, és töretlenül építjük a márkánkat. A fejlődésre törekszünk, nem merünk egyik pillanatról a másikra mindenbe beleugrani. Hosszú hónapok alatt született meg például a logónk végleges változata. Időt adunk mindennek, olyan dolgokat szeretnénk létrehozni, amelyeket külső szemmel mi is elismernénk – mondja Marci, a budapesti műhelyükben.
Az indulás óta volt közös projektjük az Ivanka Concrete Designnal és a Samsung Hungaryval, de az olimpiai formaruhákért is ringbe szálltak. 2013-ban a Young Creative Chevrolet nemzetközi verseny divat kategóriájának első díját is a magyar csapat hozta el.Ruháikban merészen párosítják az elegáns stílust a sportosabb vonallal, karakteres és játékos vonalvezetés jellemzi a termékeiket. – Alapvetően inspirálnak minket a társadalmi, szociális jelenségek. Szeretnénk a világban zajló folyamatokra is reflektálni, ezeket a ruha nyelvére lefordítani. Hogy milyennek látjuk a nőt, aki a The Four ruháit viseli? Olyannak, aki nagyon aktuális, modern, nyitott a nemzetközi folyamatokra, de tudja, hogy honnan jött. Eléggé tudatos karakter. Úgy érzem, mi magunk is egyre közelebb járunk ahhoz, hogy ezt ténylegesen meg tudjuk fogalmazni a munkáinkkal – mondja Kormos Anna Zsófi.
A most őszi kollekció a tervezők diplomakollekciójából állt össze egy egésszé. Színekben, karakterekben igazi egységet alkotnak a ruhák, amik külön-külön is erős mondanivalóval bírnak. Ez a kollekció az elévülésre, a folyamatos változásra reflektál, különböző anyagokat olyan formákkal párosítottak, amelyek nem igazán általánosak. – Törekedtünk arra, hogy beépíthetőek legyenek egy már meglévő ruhatárba – emeli ki Zsófi.
A 2014–15-ös tavaszi kollekcióhoz gyerekkori élményeket hívtak segítségül. – Disneyland és Las Vegas érdekelt minket, azok a mesterséges helyek, amelyek az álmokra alapozva jöttek létre. Azt a kontrasztot, azt a furcsa állapotot vizsgáltuk, ahogy a felnőtt emberek a játék iránt vágyakoznak – fejtegeti Marci.
A The Four csapata az egyike annak az ötnek, amely részt vehet a Design Terminál mentorprogramjában. Ez egyfelől jelentős visszajelzés eddigi munkájuknak, de ahhoz, hogy hosszútávú építésbe kezdhessenek, elengedhetetlen annak a tudásnak a megszerzése, amelyet ez a program számukra kínál. – Eddig szerelemből terveztünk, a belső intuícióinkra hallgatva építgettük a The Fourt. Most a mentoroktól sok segítséget kapunk a márka pozicionálásában és abban, hogy szervezeti szinten miként tudjunk hatékonyan működni. Mi alapvetően kreatív emberek vagyunk, soha nem foglalkoztunk ezzel, de be kellett látnunk, ahhoz, hogy megálljuk a helyünket a piacon, hogy tényleg profivá váljunk, ezeket a kompetenciákat el kell sajátítanunk – véli Marci.
– Azt már most is tudom, hogy tíz év múlva milyen ruhákat szeretnék tervezni, de azzal még nem igazán vagyok tisztában, hogy magát a céget tíz év alatt hova akarom felfuttatni. Ebben is segít a mentorprogram. A fejlődés nehéz. Stagnálni tudnánk, de nem ez a cél – emeli ki a tervező, aki elmondja, hogy szeretnének majd egy olyan üzleti tervet összetenni, amely alapján felmérhetik, hogy milyen tőkebefektetési lehetőségeik lehetnének a jövőben.
– Az utóbbi időben ennek érdekében már komoly előrelépéseket tettünk, tudjuk tartani azokat a megrendelési sztenderdeket, amelyekkel egy márka komolyan vehető. Idő kérdése, hogy mikor tudunk teljesen készen állni erre, de tisztában vagyunk vele, hogy hosszútávon önerőből nem tudjuk fenntartani a márkánkat – szögezi le Zsófi.
A The Four ruhái megtalálhatóak a budapesti The Garden Studióban és jelenleg a Mono Art&Designban is. A tervezőgárda a hazai mellett az ázsiai piacra gyárt, de a közeljövőben az európai országokban is szeretnének jelen lenni.