– A börtön szaga című kötetben Balla Zsófia kérdésére válaszolva azt írja, ha a háború után nem került volna sor gyökeres fordulatra Romániában, és a családja megőrzi magas társadalmi pozícióját, talán sosem fordul az irodalom felé. A szerencsétlen politikai csillagállás, illetve a letartóztatás és a börtön faragott önből írót?
– Igen, úgy érzem, szükségem volt a családomat, nemzedékemet, az egész társadalmat érintő meghurcoltatás közvetlen megélésére, arra, hogy nagyon fiatalon szembesüljek azzal a történelmi környezettel, amely akkoriban körülvett, és benne szembesüljek saját személyiségemmel, képességeimmel, morális készségeimmel. Ma is állítom, kellett az alámerülés, amit a börtön jelentett, mert végül másutt hozzáférhetetlen tudásokkal gazdagodva léphettem ki a kapuján. Addig egész pontosan nem tudtam, ki vagyok és hol élek.
– Foglalkoztatta később, hogy mi lett volna, ha minden másként alakul, ha szülői kívánságra mégis mondjuk Oxfordban tanulhatott volna tovább?
– Nem, első publikált írásaim után úgy tűnt, hogy megtaláltam a helyem. Hogy valami olyasmivel próbálom magam fenntartani, ami számomra örömöt, önbecsülést is jelent. Édesapám valóban jogi tanulmányokra küldött volna Oxfordba, ám én elég korán rájöttem, hogy nem vagyok alkalmas egy ilyen polgári foglalkozásra. Igen, bizonyos tekintetben kissé deviáns voltam, előbb-utóbb mindenképp a művészetek területén kerestem volna a boldogulást.
– Életkörülményeinek hatására lett író, műveiben ugyanakkor jókora távolságot tart saját életétől. Van olyan írása, amelyben konkrét eseményeket dolgoz fel?
– Nem, ilyen írásaim nincsenek, megtörtént események számomra művészileg már nem érdekesek, mivelhogy egyszer már megtörténtek. Ösztönösen kerülöm az alanyiságot, kitalált történeteimben lehetőleg távolságtartó, tárgyilagos leírásokra törekszem. Maga az írás is akkor kap lendületet, és kezd izgatni, amikor lépésről lépésre kínálják magukat a történet fordulatai. Ahogy fölsejlenek a történet arányai, hangsúlyai, az elvonatkoztatás helyei, az a valami, ami a történetet művészi síkra tereli. Életem konkrét eseményei áttételesen persze jelen vannak. Az emlékezet, az élettapasztalat a maga súlyával kísért az elbeszélés mögött, esszenciája átszivárog a szövegekbe.