Csak a színházalapítás jöhetett szóba

Danielle Dutombé és Jürgen Kramer német magánszínházat alapított Budapesten, áprilisban kezdenek.

R. Kiss Kornélia
2015. 03. 31. 10:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Danielle Dutombé már nem is először alapít színházat Budapesten; korábban tíz évet élt itt, ekkor tanult meg magyarul is. A budapesti évek alatt elvégezte Köllő Miklós rendező-koreográfus színházművészeti iskoláját, ahol elsősorban mozgásszínházat tanult. Azután tag lett Köllő Miklós társulatában, amely létrehozott az Üllői úton, a későbbi Ruttkai Színház épületében egy mozgásszínházi stúdiószínpadot Centenáriumi Színház néven.

Annak idején a szerelem miatt jött a magyar fővárosba. Ahogy ő mondja: „Egy szép János miatt.” De már egyébként is volt kötődése Magyarországhoz. Édesanyja, Jeney Irén az Országos Magyar Királyi Zene- és Színművészeti Akadémián végzett, majd a második világháború végén nyugatra menekült – némának tettette magát, így kapott német papírokat. Csak 11 évvel a háború után merte bevallani, hogy magyar. Szinkronrendező lett.

– Két testvérem van, de én vagyok az egyetlen, akin „kiütközött” édesanyám magyar származása – mondja nevetve Danielle. A magyar szerelem tíz év után véget ért, és hazatért Berlinbe, majd Münchenbe költözött, a szíve mégis visszahúzta Magyarországra. Pedig érdekesen alakult a pályája Németországban is. A színészképzések után elvégzett egy egyetemi szintű író szakot, és drámákat kezdett el írni. Közben testbeszédtrénerként is képzettséget szerzett, és testbeszédet tanított, főleg az üzleti szférában dolgozóknak, de pár évig Brüsszelben fiatal európai uniós politikusoknak is. Ekkor már volt Göttingen mellett egy kis magánszínháza, Hof Theater (Udvar Színház) néven.

A Benelux államokban találkozott össze a férjével, Jürgen Kramerrel, aki az amszterdami színművészeti egyetemen tanított színészmesterséget. Amszterdamban szintén független színpadot vezetett, és 1975 óta rendezett német színpadokon. Korábban tanított német főiskolákon, egyetemeken, saját színitanodát is nyitott Kölnben és Hannoverben. A két művész együtt tért haza Németországba, Jürgen Kramer is a göttingeni színházban kezdett el rendezni. Feleségével egyre több időt töltöttek Magyarországon.

– Amikor felvetődött a kérdés, hogy mihez kezdünk Budapesten, csak a színházalapítás jött szóba, hiszen eddig mindig ezt csináltuk. Amikor ide költöztünk, egyre többen fordultak hozzánk, hogy miért nem csinálunk egy színházat – mondja Kramer. A Neue Deutsche Bühne nemcsak profi színház lenne, hanem egy stúdió is, ahol civilek játszhatnának. A cél a német nyelvű színház, de szeretnének daleseteket, irodalmi eseményeket is szervezni.

Mindenesetre nem akarnak visszahúzódni egy szigetre, találkozni szeretnének a magyar művészekkel, már csak azért is, mert Danielle Dutombénak régebbről is vannak kapcsolatai magyar színészekkel, táncosokkal. Tervezik, németül beszélő magyar színészeket is bevonnak a produkciókba, de azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy még a nyelvtudás hiányát is áthidalják, abból kiindulva, hogy a művészet közös nyelv. – Van például egy darab, amelyben ketten játszanak, az egyik szereplő néma. Ennek nagyon jól meg lehetne csinálni a magyar és a német verzióját úgy, hogy a magyar nyelvű előadásban a német színész játszaná a némát, a németben pedig a magyar – magyarázza Kramer. Danielle jól beszél magyarul, így testbeszédtechnika-oktatást és a német színházon kívül más színészi munkát is szívesen végezne Magyarországon.

A Neue Deutsche Bühne előadásait Jürgen Kramer és Danielle Dutombé rendezi majd. Az első produkciók még teljes egészében a göttingeni Hof Theaterből érkeznek a Bethlen Téri Színházba. Április 14-én a Magyarországon is jól ismert német író, Martin Walser Die Zimmerschlacht (Mészárlás a szobában) című, kétszereplős drámája lesz színen. – A Zimmerschlacht legendás darab Németországban. A Nem félünk a farkastól német változataként szokták emlegetni – meséli Jürgen Kramer.

– A darab arról szól, hogy mi történhet, ha egy házaspár, akik már régen együtt élnek, hirtelen elkezdenek őszinték lenni egymással. Nekem sokszor komikus ez a darab, jókat tudok nevetni rajta, de látom a tragikus vonulatát is. Április 19-én pedig Danielle Dutombé komédiáját, a Boxenluderét mutatják be, ami szintén a párkapcsolatok buktatóit figurázza ki. Aznap délutáni matinét is tartanak, két másik színdarabból játszanak jeleneteket, ide elsősorban a potenciális támogatóikat várják. A színház indulását saját forrásból állják, de bíznak benne, rövidesen szert tesznek szponzorokra. A németül tudó magyar közönségen kívül nézőként a Magyarországon élő németekre és a német tannyelvű iskolák diákjaira számítanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.