Elhunyt Dömölky János filmrendező

Életének 76. évében elhunyt Dömölky János Balázs Béla-díjas tv-, film- és színházi rendező, egyetemi tanár.

Grund
2015. 03. 26. 15:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dömölky János 1938. október 30-án született Budapesten. Huszonkét éves korában került a Magyar Televízióhoz, 1960 és 1962 között ügyelő asszisztensként dolgozott. 1962-ben felvették a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, ahol 1966-ban tv- és filmrendező szakon végzett, Máriássy Félix és Makk Károly volt a tanára. A diploma megszerzése után visszatért korábbi munkahelyére, 1966–1999 között a Magyar Televízió rendezője volt. 1978-tól a Színház- és Filmművészeti Főiskolán tanította a rendezői mesterséget. 1981-től a Magyar Film- és Tévéművészek Szövetségének főtitkáraként, 1989-ben a Magyar Televízió egyik drámai stúdiójának vezetőjeként tevékenykedett. 1990 januárja és áprilisa között a Magyar Televízió elnökségi tagja volt.

Az egyik legeredetibb szemléletű televíziós alkotóként tartják számon. Elsősorban irodalmi műveket adaptált egyéni hangvételű alkotásaiban. Főbb művei között van a Hajnali háztetők, az Optimisták, A kard és a Jaguár című film.

Alkotásai közül Vercors A tenger csendje (1965) című kisregényének tévéfilmváltozata 1966-ban a magyar kollekció egyik tagjaként a Monte Carló-i fesztiválon a Telespectateur-díjat kapta. Két évvel később Latinovits Zoltán főszereplésével, parádés szereposztásban készült el Mélyrétegben című tévéfilmjével. A kezdeményező szellemű műszaki értelmiség és a merev államapparátus konfliktusával foglalkozó alkotást – politikai óvatosságból – csak egyszer, késő éjjel vetítették, és csak negyven év múltán került újra elő. Moziforgalmazásba is került vígjátéka a Heltai Jenő regénye nyomán készült Jaguár (1967). Megfilmesítette Örsi Ferenc Mohács környéki nemzetségi miliőbe ágyazott Rómeó és Júlia-történetét, a tragikus Holtágat (1968).

A fiatal rendező számára az 1970-es évek volt a legtermékenyebb időszak, ekkor készítette A vendég (1971), a Médeia (1971), a Régi idők mozija (1971), az Alvilági játékok (1973), Az áruló (1975), a 6-os számú kórterem (1977) és a Ki lesz a bálanya? (1979) című filmjét. Dömölky János 1981-ben kereste fel Ottlik Gézát a Hajnali háztetők című regény filmtervével, és minden más addigi próbálkozással ellentétben a rendezéshez megkapta az író beleegyezését. A film Cserhalmi György főszereplésével 1986-ra készült el, és 1987-ben, a Magyar Játékfilmszemlén debütált. A vetítés után az idős írót vastaps fogadta. A forgatás alatt alakult ki Ottlik Gézával haláláig tartó szoros kapcsolatuk. A szerző iránti tisztelete jeleként 1996-ban elkészítette A Valencia-rejtély televíziós adaptációját is az azonos című rádiójáték alapján.

A kétezres évek közepén kezdett el foglalkozni egy Bibó István 1956-os szerepvállalásáról szóló filmmel, amely Bibó körút címen azóta is befejezésre vár. Mindezek alatt színházi rendezőként is dolgozott. Színpadra állította a Magyar Médeiát (1976), Csehovtól a Sirályt (1981) és a Ványa bácsit (1997), Márai Sándor Parázs és más... (2008), A kulcs (2009), valamint a Gyertyák csonkig égnek (Parázs) (2010) című műveit. Rendezésében 2013 szeptemberében a Veszprémi Petőfi Színházban sikerrel mutatták be Miroslav Krleza Agónia című drámáját. Dömölky Jánost Krleza magyarországi szakértőjének is nevezik, Krleza Glembay-trilógiáját (Glembay Ltd, Agónia, Léda) a hetvenes évek második felében három televíziós filmben is feldolgozta.

Dömölky János munkásságát 1976-ban Balázs Béla-díjjal, 1981-ben érdemes művész címmel, 1985-ben Pirandello-díjjal jutalmazták, 1986-ban kiváló művész címmel tüntették ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.