Ki a valódi őrült ebben az őrültekházában?

Őrültekháza és szabadság – Friedrich Dürrenmatt klasszikusa a Veszprémi Petőfi Színházban.

Pethő Tibor
2015. 03. 30. 7:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Van valami vadság ebben az emberben. Mi ez? Egyik korai darabjának a visszaütése? Vagy az írói anyag túlterjedése? Újra elolvastam A fizikusokat – mintha vad túlcsavartsága már abban is feltűnt volna” – írta annak idején Németh László Friedrich Dürrenmattról. Az utókornak viszont nemcsak a „túlcsavartság” tűnik fel, hanem A fizikusoknak – teszem azt a János királyhoz vagy Az öreg hölgy látogatásához képest meglévő – erős didaktikussága, tézisszerűsége is. A történet közismert, a veszprémiek előadásában szinte kottaszerűen pontos; dióhéjban: a gazdag magánszanatóriumban ápolt három fizikus, Möbius (Oberfrank Pál), illetve a magát Einsteinnek (Kiss Jenő), illetve Newtonnak (Szilágyi Tibor) mondó férfi különböző okokból tartózkodik az intézetben. A valódi őrült az intézet igazgatónője (Palásthy Bea), aki megszerezve Möbius jegyzeteit kezébe veszi a világ sorsának kulcsát.

Az alcíme szerinti komédia a hidegháború, a kelet-nyugati permanens szembenállás idején érthető módon komoly hatást tudott gyakorolni; a mű, ez hátránya sajnos, rendkívüli módon magán viseli keletkezési idejének tipikus jegyeit. A hatvanas években – a vígszínházi bemutató után – nemcsak érvényesek, de frissek, élők lehettek Möbius legfontosabb mondatai, amelyeket helyenként a szöveg fölött elmúlt hosszú évtizedek miatt joggal érezhetünk kopottasnak 2015-ben a veszprémi színházban: „Tudományunk iszonyatossá, kutatásunk veszélyessé, az ismereteink pedig halálossá váltak. [ ] Csupán az őrültekházában vagyunk szabadok. Csak az őrültekházában szabad gondolkoznunk. Odakint a szabadságban a gondolataink robbanóanyagok. [ ] Vagy itt maradunk az őrültekházában, vagy a világ lesz azzá. Vagy kitöröljük magunkat az emberiség emlékezetéből, vagy magát az emberiséget töröljük el.” Nem véletlenül tűnik keresettnek az a möbiusi mondat is, hogy „manapság a zseni egyetlen kötelessége félreismertnek maradni”.

Nehéz feladat tehát színpadra vinni Dürrenmatt egykor nagy hatást kiváltó opusát. Megoldásként az embernek első pillanatban az aktualizálás jut eszébe, A fizikusoknak például a jelenlegi feszült nemzetközi viszonyokkal való összekapcsolása. Lehet más utat is járni persze, mint tette a veszprémi teátrum. Dömölky János rendezői felfogása konzervatív, ennek nyomán a Dürrenmatt által közvetített tanulságok még inkább kidomborodnak. Mindezzel együtt is korrekt, alapos előadás született nem kis részben a három fizikust alakító színész játékának köszönhetően. Figyelemre méltó a szorongást keltő díszlet is: a villa enteriőrje fejmagasságig fehér, elegáns, ám baljóslatú elmegyógyintézetet idézve.

(Friedrich Dürrenmatt: A fizikusok. Veszprémi Petőfi Színház. Rendező: Dömölky János.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.