Forman és Ondrícek együttműködése már a hatvanas években elkezdődött, és Forman Egyesült Államokba való távozása, Csehszlovákia 1968 augusztusi szovjet megszállása után is folytatódott. Ondríceket a filmvilágban Forman „udvari" operatőreként ismerték.
A hatvanas években Ondrícek fényképezte Milos Forman Tűz van, babám! című filmjét, amely az új csehszlovák filmiskola egyik leghíresebb alkotása. A nyolcvanas években szintén Ondrícek állt a kamera mögött, amikor Forman – már amerikai filmrendezőként – elkészítette Amadeus című Oscar-díjas filmjét. Két, korábbi olyan közös munka után, mint a Hair és a Ragtime.
Miroslav Ondrícek összesen több mint negyven film operatőre volt, operatőrként ő készítette az Egy szöszi szerelme, Az ötös számú vágóhíd, A trükkös halál, a (Forman-féle) Valmont és az Ébredések című mozgóképeket. Filmjei felét külföldön, többnyire az Egyesült Államokban forgatta. A Ragtime című filmért és az Amadeusért Oscar-díjra is jelölték. (Utóbbiért a Brit Filmakadémia elismerését, a BAFTA-díjat kapta meg.) Az amerikai operatőrök szövetsége 2004-ben nemzetközi életműdíjjal tüntette ki.
A cseh sajtó méltatása szerint halálával a cseh filmművészet egyik legjelentősebb személyisége távozott.