A Design Terminál és a Hybridart kooperációjának köszönhetően már második alkalommal vehettek részt hazai kreatívipari vállalkozások a Design Days Dubai-on. Tavaly a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME), az Ivanka és az ÜVEG/HÁZ állított ki közös standon, de a szervezők tapasztalatai szerint sokkal sikeresebb a részvétel, ha csak egy márka jelenik meg a vásáron. Most a Design Terminál a mentorprogramban résztvevő Position utazhatott ki a Közel-Keletre, de a jövőben minden mentorált megkapja a lehetőséget, hogy profiljának megfelelő nemzetközi vásáron megjelenhessen. A kreatívipar támogatásáért felelős intézmény tavaly ősszel azzal a céllal indította el mentorprogramját, hogy néhány éven belül globális jelenlétet is elérni képes magyar kis- és középvállalkozások sikerét megalapozza.
– Belsőépítészeti fókusszal indítottuk el a cégünket, de a nemzetközi vásárokon való megjelenések kapcsán éreztük, hogy inkább a bútorokra kellene koncentrálnunk. Ahhoz, hogy versenyképesen tudjunk a külföldi piacon megjelenni, szükség volt a belső szervezeti működés átformálására, illetve az értékesítésre vonatkozó iránymutató stratégia kidolgozására. De nemzetközi jogi kérdésekben, a gyártói együttműködésekkel kapcsolatban, valamint a márka identitásának és a célpiacnak a meghatározásában, a termékek validálásában is rengeteg segítséget kaptunk – értékelte a mentorprogramot Kertész Attila, a Position tervezője.
A Position karakán, mégis letisztult, elegáns tárgyakat kínál, az ötvenes-hatvanas évek klasszikus, modern és szocreál formavilága köszön vissza a bútorokon és a kiegészítőkön, mégis tökéletesen illeszkednek a mostani trendekhez. A fiúk a különböző kollekciók tervezésénél mindig figyelembe veszik azt is, hogy egymással is szépen kombinálhatók legyenek. Az esztétikai érték mellett ezeknél a tárgyaknál fontos szempont a használhatóság. Kiemelkedő minőségű alapanyagokkal dolgoznak: szeretik a kőris- és a diófát, az acélt, a rezet, a gyapjút. Lakásdekorációs elemekkel is bővítették a termékpalettát nemrég, legújabb kollekciójuk létrehozásánál magyar fazekasmesterekkel működtek együtt. A termék validációja során egyértelművé vált, hogy a közel-keleti térségben óriási kereslet van az ilyen típusú designtermékekre.
A dubaji szakmai vásár elsősorban art design tematikájú, így sok esetben hangsúlyosabb a koncepció, mint a használati érték, de épp ennek köszönhetően a Position csapata a többi kiállítóhoz képest valamivel nagyobb figyelmet kapott enteriőrstandjuk miatt. A Pran, a Como és a Muru kollekciók frissített designja mellett egy teljesen új, Zona névre keresztelt lámpacsaládot is itt mutatta be először a Position. A régebbi, Pran lámpakollekció még irányított fényű világítótest volt, ám a vörösréz-sárgaréz-rozsdamentes acél ötvözetéből megszülető gömb formájú Zona ezzel szemben szórt fényű, de formailag is sokkal simulékonyabb, harmonikusan illeszkedik a különböző stílusú enteriőrökhöz.
A Design Days Dubai közönsége óriási érdeklődéssel fogadta a magyar tervezőcsoportot, akiknek már az első napokban több ezer euró értékben sikerült értékesíteni, de nagyobb belsőépítész irodákkal, hotelfejlesztőkkel, nagyberuházókkal, forgalmazókkal kezdődtek el érdemi tárgyalások. Főleg közel-keleti, amerikai, ausztrál, francia megkeresések érkeztek. Míg az európai szakvásárokon nem szokás a standon lévő termékeket értékesíteni, addig a Design Days Dubai-on a Position a kiállított tárgyainak nagy része gazdára talált, mivel ott nagyon erős az impulzusvásárlók közege.
– Egyértelmű célunk, hogy a jövőben is megjelenjünk a közel-keleti szakvásárokon. Más árakon értékesítünk Európában, mint a Közel-Keleten, de még mindig alatta vagyunk a versenytársaknak. A márkánkat most alapozzuk meg, minőségben, designértékben nem maradunk el a többiektől, de mégis vonzóak tudunk lenni, azáltal, hogy jobb árakat kínálunk. A Positionben még ott a személyre szabhatóság lehetősége, épp ezért muszáj flexibilisnek lennünk – hangsúlyozza Kertész Attila.
A Position termékeiről már olyan elismert külföldi sajtóorgánumok publikáltak, mint az Architectural Digest, Elle Decoration, Frame, Yatzer vagy a Wallpaper magazin. Munkáik pedig helyet kaptak már perthi repülőtér, a Paramount Pictures melbourni irodája, a Google budapesti székhelye, a Hotel D Stassbourg recepciója. A Design Terminál meghívásos pályázata révén pedig a bécsi ENSZ-székház C épületének pihenőjét a magyar kormány felajánlásából a Position a Hannabival közösen rendezhette be, ami igen komoly eredmény a magyar design számára.
– Reméljük, hogy a jövőben sok ilyen kezdeményezés történik majd, hiszen ha csak Hollandiát vagy bármelyik designtudatos országot nézzük, ezek a nemzetek komolyan preferálják a saját tervezőiknek a munkáját, a saját értékeket. A Design Terminál vezetősége óriási energiát fektet abba, hogy megismertesse a hazai tervezőket, valamint az állam felé is meggyőzően kommunikálja, hogy miért is van szükség a meglévő értékek felmutatására. A cégeket pedig alkalmassá teszik arra, hogy eleget tudjanak tenni az ilyen magas színvonalú megrendeléseknek. Persze ez hosszabb távú folyamat, de úgy vélem, idővel a legtöbb cég képes lesz megfelelni ezeknek az elvárásoknak – fogalmaz Kertész Attila.