A kopasz nagyi nem a múltjából él

Sinéad O’Connor Budapesten, a Müpában játszotta utoljára legnagyobb slágerét, a Nothing Compares 2U-t.

Vig György
2015. 04. 23. 10:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rövid, mégis emlékezetes előadáson vehettek részt mindazok, akiknek sikerült jegyhez jutniuk a legendás ír énekesnő, Sinéad O’Connor keddi koncertjére a Művészetek Palotájába. A műsor az énekesnő tavaly kiadott, I’m not Bossy, I’m the Boss című lemezének egyik legfontosabb számával kezdődött, a Take Me to Churchcsel. (A lemez eredetileg The Vishnu Room címen jelent volna meg, ám abban az évben egy a női egyenjogúságot érintő, nagy port felverő vita miatt megváltoztatta a címet. A polémia abból indult ki, hogy az angol nyelvben a fiúk között leadernek nevezik a kis vezéregyéniségeket, ugyanezt a lányoknál bossy néven említik, ami meglehetősen dehonesztáló kifejezés. A lányok egyenjogúságáért folytatott nyelvi eredetű kampány olyan fontos volt az énekesnő számára, hogy az eredeti címen kinyomtatott CD-borítókat a kiadó engedélyével utánnyomással megváltoztatták.)

Sinéad O\'Connor a Müpában

Fotó: BTF/Kotschy Gábor

A lemez egyébként is nagy sikert aratott, mind a közönség, mind a kritikusok az életmű kiváló darabjának tartják, de arról, hogy a legújabb O’Connor-album dalai nem csak stúdióban szólnak jól, már ekkor meggyőződhetett a budapesti közönség. Ezt egy lendületes rockos szakasz követte, amelyben egymást váltották az énekesnő korábbi nagy számai és a legújabb dalok.

A mezítláb, farmerben, piros ingben, fehér kalapkában és napszemüvegben színpadra lépő énekes ezúttal nem viselte a Granny (nagyi) feliratú pólóját, amivel pedig szívesen hirdeti, hogy ő egy tetovált, négygyerekes rocknagymama. A családon belüli új státusza valóban fontos számára, hiszen a koncert másnapján tartott sajtótájékoztatón már az említett ruhadarabban jelent meg. „Nagyon szeretek nagyi lenni!” – mondta, és nevetve rámutatott a feliratra. A műsor második részében egyre elmélyültebb dalok kerültek elő. Katartikus mélységű volt többek között a nem hivatalos ír himnusz a cappella előadása. Szinte megállt a levegő, amint a kísérő zenekar két gitároslánya letette hangszerét, és a sztárt átölelve, kíséret nélkül trióban énekeltek.

Az előre beharangozott, utolsó nyilvános Nothing Compares 2U előadására minden különösebb körítés nélkül került sor. Alig egy óra muzsikálás után levonult a zenekar, majd a közönség hosszú vastapsa után ismét visszatérő énekesnő tökéletes profizmussal, de minden felesleges pátosz nélkül elénekelte Prince 1985-ös szerzeményét. Mint a tegnapi sajtóbeszélgetésen O’Connor elmondta: énekesként már nem tud azonosulni ezzel a dallal. Legalább 25 éve énekli, érzelmileg kiüresedett, ezért hazugságnak tartaná, ha továbbra is előadná a koncerteken. „A nézők keményen dolgoznak azért, hogy megvehessék a drága koncertbelépőket, nem szabad becsapni őket. Én legalábbis nem fogom, mert a hazugság minden formáját gyűlölöm. Egyébként nem ez az első dalom, amit egy idő után nem éneklek többet” – tette hozzá.

A beszélgetésen szó esett arról is, hogy milyen életet él egy ikonikus előadó, aki nemcsak a művészetben, hanem a vallási és a politikai életben is igen aktív. A tetovált nagymama közölte, hogy kedvenc napjai azok, amikor úgy élhet, mint egy átlagos, négygyerekes anyuka. Reggel elviszi a kicsiket iskolába, rendbe rakja a ruháikat, eteti őket. Napközben dolgozik, este a gyerekeivel van. „Unalmasan élek, úgy értem, nagyon kellemesen unalmasan” – mondta. A két kisebb – nyolc- és tizenegy éves – fia még teljesen rá van utalva. A másik két gyereke már felnőttsorba lépett. Ők tizenkilenc és huszonhét évesek. „Nagyon jó együtt lenni velük. Inspiráljuk egymást. Sokat beszélgetünk, játszunk, utazunk” – mesélte anyai élményeit. Bár saját magát sokkal erősebbnek tartja az átlagos nőknél, olyannyira, hogy személyiségében legalább annyi a férfias vonás, mint a feminin, anyaként hagyományos. Sokszor lelkiismeret-furdalása is van, mert nem lehet eleget a gyerekeivel. „Mivel az emberek már egyáltalán nem vesznek lemezeket, a zenészeknek folyamatosan turnézniuk kell, ha nem akarnak eltűnni a süllyesztőben. Ez pedig hátrányos helyzetű szülővé tesz minket” – jelentette ki a világsztár.

Visszatérve az előadói énjéhez, megemlítette, hogy számára a közönség alapvetően két nagy halmazra osztható. Az egyikben az ír közönség tartózkodik, amely általában részeg. Külföldön játszva mindig meglepődik, hogy józan publikum előtt énekelhet. A rögtönzött sajtótájékoztató fénypontja akkor érkezett el, amikor egy újságíró arról faggatta, vajon létezik-e egyenlőség férfi és nő között. Növekvő értetlenséggel hallgatta a rögtönzött magyar nyelvi ízelítőt, melynek során a fele+ség szóösszetételt próbálták angolra fordítani. A művésznő összehúzott szemmel igyekezett követni a gondolatmenetet, végül annyit kérdezett: – Maga házas ember? A nemleges válaszra egyetértően bólintott: – Gondoltam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.