A testőr: Eszenyi, Stohl és a zöldszemű szörny

Eszenyi Enikő, Stohl András és Kern András a Pesti Színház színpadán Molnár Ferenc komédiájában.

Son
2015. 04. 20. 10:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Férfi és nő hogyan is érthetné meg egymást. Hiszen mindkettő mást akar. A férfi: a nőt. A nő: a férfit – Karinthy tökéletesen fogalmazta meg az élet legnagyobb rejtélyét. A testőr című háromfelvonásos komédiájában Molnár Ferenc is erre játszik rá.

A színészpár házassága egy év után ellaposodik, az elkeseredett férj pedig attól fél, hogy bővérű felesége hamarosan megunja ezt a helyzetet. Kitűnő színész lévén úgy véli, ez lesz élete felejthetetlen alakítása. De a játék nem hozhat megkönnyebbülést: aminek testőrként örülhet, amiatt férjként fog megtörni. Látszat és valóság, játék és igazi érzelem keveredik itt össze. Ráadásul a feleséget sem lehet megvezetni, színészi nagyságát ő is bebizonyítja.

A testőr egy igencsak kiszámítható darab, amelyben önnön esendő figuránkat látjuk viszont, ráadásul nevetni is tudunk rajta. Molnár polgári bulvárjának világát Valló Péter tökéletesen érti. De most nagyon is a biztonságra játszik: nem akarja megbolygatni, aktualizálni. Rendezése túlzottan terjengősre sikerült, pedig a helyzetkomikumokra, a szellemes színészi helyzetekre építő darab feszesebb, promptabb játékot követel a színészektől.

Problematikusak Cseh Renátó díszletei, amelyek ütik egymást. Az első és második részben látható lakásbelső eklektikus, kissé modern, amely igencsak távol áll a második rész békebeli operapáholyától. De ugyanez az átgondolatlanság jellemző Pusztai Judit jelmezeire: a mai emberek átlagos viselete mellett a múlt századi díszegyenruha és nagyestélyik értelmezhetetlenek.

Molnár darabjai a színészi játékon bukhatnak el leginkább. Valló alapvetően jól döntött, hogy Eszenyi Enikőre és Stohl Andrásra bízta a főszerepeket. Jó viszontlátni Stohlt Molnár világában a sok komoly, drámai szerep után. Színész-testőre visszafogottan virtuóz alakítás, tökéletesen egyensúlyoz a karakterek között. Mély érzésekkel rajzolja meg a férj vívódásait, a testőrhöz pedig elegáns humorral közeledik, rendkívül árnyalt szerepformálásában a külső jegyek, gesztusok csak a komédiázást húzzák alá. Hitelesen eleveníti fel a Molnár-hagyományt.

Eszenyi Enikő is tökéletesen hozza a színésznőt, annak minden allűrjével, kihegyezett érzelmi kitöréseivel. Sok, de annak is kell lennie. Vonzó díva, aki orruknál fogva vezeti a férfiakat, de ott hordozza magában a megfontolt női bölcsességet is. Kern András bár rutinból oldja meg a házibarátot, de azt kifogástalanul teszi, Vári Éva a mama szerepében pedig az előadás legüdébb színfoltja.

A testőr hibái ellenére szerethető előadás. Könnyed, szórakoztató, de az igényes fajtából.

(Molnár Ferenc: A testőr. Rendező: Valló Péter. Pesti Színház.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.