Argo 2: suttyóék még suttyóbbak

A kultfilm folytatásában még intellektuális áthallások is vannak. No meg két remek János: Kulka és Bán.

kgy
2015. 04. 30. 10:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az évek múlásával szépülnek és fakulnak az emlékek. Én például nem emlékszem, hogy 2004-ben az Argo olyan kirobbanó mozisiker lett volna, az viszont megvan, hogy utóbb tékában és tévében kezdett komoly szubkultúra-karrierbe. Mint a Blöff vagy A harcosok klubja, csak éppen magyar táj magyar ecsettel.

Akkor még sokkal inkább arról szólt a fáma, hogy az addig kereskedelmi tévés kreatívként tevékenykedő Árpa – bár járt a Színház- és Filmművészeti Egyetemre – meglepő módon játékfilmrendezésre adta a fejét. Ráadásul amerikai, de legalábbis külföldi referenciák lebegtek a szeme előtt. Ebből jött össze egy epizodikus történet és az Argó, főhősei pedig helyi suttyók, akik suttyóüzemmódban tolják, sok káromkodással, erőszakos jelenettel.

Ez így egyben valóban új színfoltot jelentett a magyar filmes palettán, olyat, amit ha nem ő, más biztosan megcsinált volna hamarosan. És bár aztán rengeteg minden mást is csinált – volt egész estés animációsfilm-terve, utazott amerikai fociban –, mégis, aki ismeri, mindig is tudta, hogy készül majd egy Argo 2. Ez, amikor Hollywood csúcsra járatja a folytatásokat, illik is a nemzetközi narratívába, Árpa pedig nem hazudtolja meg gyökereit, erősen épít első filmjének stílusára, valamint a nemzetközi műfaji filmek sémáira.

Az Argo 2 megint nem a mély mondanivalójáról lesz emlékezetes, ráadásul a benne lévő trágárságok még cirádásabbak, az erőszak pedig egy-egy ponton már egyértelműen az ízlésesség határát súrolja – minden stilizáltság ellenére felvetve a 18-as korhatár besorolási kérdését –, mindazonáltal tökéletesen és tudatosan adja vissza a műfajiság kötelező elemeit. Helyenként nem is akármilyen profizmussal.

A nyitójelenet, azon túl, hogy még Amerikában is játszódik, akár hollywoodi akciófilmből is származhatna, a karakterek között pedig a Mission: Impossible és Kill Bill-filmekben is otthonosan mozgó figurák is találhatók. A sztori viszont magyar: a világ első floppylemezét kellene profiknak megszerezni, majd amikor elfogynak az expertek, érkeznek ismét Tibiék, a flúgos banda.

Kovács Lajos surmó bandavezérként éppoly harsány, mint korábban, Scherer Péter remek szende naiva, Bicskey Lukács pedig – utolsó szerepében – pszichotikusabb, mint valaha. Mellettük ráadásul új arcként príma Kulka és Bán, a két János, akiktől ez a műfaj távol áll, talán éppen emiatt üde színfoltjai a filmnek, Kulka mint profi bérgyilkos, Bán mint devizahitelben eladósodott informatikatanár.

Apropó, a fejlődés nem is a filmstílusban keresendő, hanem abban a szép számú társadalmi és kulturális referenciában, amit Árpa tudatosan szór el az Argo 2 egészében. Legyen szó magyar feltalálókról, nemzeti műkincsekről, devizahitelről, magas benzinárról, jó csomó olyan kortárs társadalmi ügy és probléma említődik groteszk környezetben, amelyről először beszél (végre) magyar film. A jelek szerint ehhez is bátorság kellett, nemcsak a tukkóság bevállalásához.

(Argo 2, színes, magyar akció-vígjáték, 95 perc, 2014. Rendező: Árpa Attila. Forgalmazó: InterCom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.