„A száraz furmint a magyar borok között is egyedülálló, és nemzetközi szinten kitörési pontot jelenthet. Ehhez képest meglepő volt, hogy a tokaji történelmi borvidéken egy autentikus fajtát továbbra is más borvidékekről elnevezett, klasszikus üvegekbe – rajnai, burgundi, bordói – palackoztak” – emlékszik vissza a palacktervezés kezdeti lépéseire Ipacs Géza grafikus, aki a Tokaji borvidék és a Mádon működő borászati-gasztronómiai márkák elkötelezett támogatója.
Hitt abban, hogy a száraz tokaji boroknak járna saját tervezésű palack, melynek lényege nem az innovatív formatervezés, hanem a hagyományok továbbgondolása, a nemzetközi szinten is könnyű azonosítás és a fajta autentikusságának erősítése. Ezért Mád település 18. generációs borászcsaládjának, a Szepsy családnak szakmai támogatásával tervezte meg a tokaji palack elnevezésű üveget, mely az egész borvidéken nagy múltra visszatekintő, félliteres aszúsüveg formavilágához nyúlik vissza – mégis egyedi arányú, kortárs formájú, hiszen igazodik a száraz borok 0,75 literes kiszereléséhez. Ezzel egy markáns, újszerű palackforma jött létre.
A tokaji palackot elsőként a Szent Tamás Pincészet és a Szepsy-borászat kezdte használni, mostanra pedig már a borvidék legnagyobb pincészetei is ezt a formát választották, így például a Demetervin, a Balassa, a Sauska, az Árvay, a Pajzos, a Degenfeld és a Kardos pincészet is. Szintén ebbe a palackba került a Tokaji Borlovagrend által szervezett árverés minden tétele.
A palack megfelel a legkorszerűbb technológiai követelményeknek, az üvegdugós, csavarzáras és parafadugós lezárást is támogatva. A palack mára egy teljes üvegcsaláddá fejlődött, a 3 decistől a magnum kiszerelésig több méretben is elkészült. „A mádi borokkal foglalkozó nemzetközi kereskedők szerint is sikerrel találkozott a tokaji terroir-élmény és a vizuális megjelenés, és minden nemzetközi elismerésnél fontos szempont, hogy a díjazott borhoz autentikus, az egész tokaji borrégiót képviselő megjelenés társul” – hangsúlyozza Nagy Tamás nemzetközi borakadémikus, a Szent Tamás Pincészet munkatársa.
Koós Pál, a MOME Formatervező Tanszékének vezetője szerint az újratervezett tokaji palack azért lehet a nemzetközi bormarketingkampányokhoz hasonlóan sikeres, mert holisztikusan gondolkodva, minden lehetséges szempontot figyelembe véve született meg, a borvidékre jellemző forma és a jövőre is gondoló funkció pedig magas minőségben egyesült.
2014 végén – magyar borok közül elsőként – Kanada legjobb importborának választották a Szent Tamás Pincészet Dry by Tokaj tételét, 2015 áprilisában pedig a tekintélyes brit szaklap, a Decanter Magazine adott 90+ pontszámot az egyik településszintű alapborának, a Mád 2013-nak.
„Fontos látni, hogy a bormarketingben egyébként élen járó Ausztria sem állt elő egyedi tervezésű palackkal a zöld veltelinihez, ők más értékesítést támogató eszközöket választottak. Ha egyszer a furmint is világfajtává válik, az autentikusság üzenetét a hozzá tartozó egyedi palack is erősíteni tudja” – emeli ki Ipacs Géza tervező.