Egyedi tervezésű palack a tokaji furmintnak

A tokaji borvidék autentikus palackját álmodta meg Ipacs Géza grafikus.

Grund
2015. 04. 22. 20:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A száraz furmint a magyar borok között is egyedülálló, és nemzetközi szinten kitörési pontot jelenthet. Ehhez képest meglepő volt, hogy a tokaji történelmi borvidéken egy autentikus fajtát továbbra is más borvidékekről elnevezett, klasszikus üvegekbe – rajnai, burgundi, bordói – palackoztak” – emlékszik vissza a palacktervezés kezdeti lépéseire Ipacs Géza grafikus, aki a Tokaji borvidék és a Mádon működő borászati-gasztronómiai márkák elkötelezett támogatója.

Hitt abban, hogy a száraz tokaji boroknak járna saját tervezésű palack, melynek lényege nem az innovatív formatervezés, hanem a hagyományok továbbgondolása, a nemzetközi szinten is könnyű azonosítás és a fajta autentikusságának erősítése. Ezért Mád település 18. generációs borászcsaládjának, a Szepsy családnak szakmai támogatásával tervezte meg a tokaji palack elnevezésű üveget, mely az egész borvidéken nagy múltra visszatekintő, félliteres aszúsüveg formavilágához nyúlik vissza – mégis egyedi arányú, kortárs formájú, hiszen igazodik a száraz borok 0,75 literes kiszereléséhez. Ezzel egy markáns, újszerű palackforma jött létre.


A tokaji palackot elsőként a Szent Tamás Pincészet és a Szepsy-borászat kezdte használni, mostanra pedig már a borvidék legnagyobb pincészetei is ezt a formát választották, így például a Demetervin, a Balassa, a Sauska, az Árvay, a Pajzos, a Degenfeld és a Kardos pincészet is. Szintén ebbe a palackba került a Tokaji Borlovagrend által szervezett árverés minden tétele.

A palack megfelel a legkorszerűbb technológiai követelményeknek, az üvegdugós, csavarzáras és parafadugós lezárást is támogatva. A palack mára egy teljes üvegcsaláddá fejlődött, a 3 decistől a magnum kiszerelésig több méretben is elkészült. „A mádi borokkal foglalkozó nemzetközi kereskedők szerint is sikerrel találkozott a tokaji terroir-élmény és a vizuális megjelenés, és minden nemzetközi elismerésnél fontos szempont, hogy a díjazott borhoz autentikus, az egész tokaji borrégiót képviselő megjelenés társul” – hangsúlyozza Nagy Tamás nemzetközi borakadémikus, a Szent Tamás Pincészet munkatársa.

Koós Pál, a MOME Formatervező Tanszékének vezetője szerint az újratervezett tokaji palack azért lehet a nemzetközi bormarketingkampányokhoz hasonlóan sikeres, mert holisztikusan gondolkodva, minden lehetséges szempontot figyelembe véve született meg, a borvidékre jellemző forma és a jövőre is gondoló funkció pedig magas minőségben egyesült.

 

 

2014 végén – magyar borok közül elsőként – Kanada legjobb importborának választották a Szent Tamás Pincészet Dry by Tokaj tételét, 2015 áprilisában pedig a tekintélyes brit szaklap, a Decanter Magazine adott 90+ pontszámot az egyik településszintű alapborának, a Mád 2013-nak.

„Fontos látni, hogy a bormarketingben egyébként élen járó Ausztria sem állt elő egyedi tervezésű palackkal a zöld veltelinihez, ők más értékesítést támogató eszközöket választottak. Ha egyszer a furmint is világfajtává válik, az autentikusság üzenetét a hozzá tartozó egyedi palack is erősíteni tudja” – emeli ki Ipacs Géza tervező.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.