|
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet |
– A jelenlegi fejlesztés hosszú idő után az első, amely az egyedülálló épületegyüttes több pontján is megnyugtató, végleges megoldást nyújt, továbbá turisztikai szempontból is új látványosságot hoz létre – hangsúlyozta az igazgató. A palota talán leghíresebb része Vitéz János esztergomi érsek dolgozószobája, a Studiolo. Itt található Magyarország egyetlen viszonylag épen megmaradt, jelentős reneszánsz falképe, az Erények, melynek keletkezési ideje az 1400-as évek végére tehető. A freskó kutatásán és helyreállításán 2000 óta Wierdl Zsuzsanna festő-restaurátor dolgozik. Mások mellett az ő nevéhez kötődik az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb hazai művészettörténeti bejelentése, amely szerint nem zárható ki, hogy a négy erényt megszemélyesítő nőalakokat a korai reneszánsz egyik legjelentősebb alkotója, a firenzei Sandro Botticelli festette.
|
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet |
Wierdl Zsuzsanna lapunknak elmondta, a Studiolo a falképek teljes restaurálása, valamint az építészeti rekonstrukció végeztével, hozzávetőlegesen két év múlva nyeri el végleges formáját.
A freskó eredetével kapcsolatban a restaurátor kifejtette: egyértelműen kijelenthető, hogy a kép firenzei mester műhelyéből származik. – Márpedig ebből a korból, a firenzei iskolából származó, ilyen színvonalú falikép sehol a világon nincs Itálián kívül. Még ha nem is térünk ki tehát az alkotó személyére, ez a festmény akkor is páratlan értéket képvisel – fogalmazott Wierdl Zsuzsanna.
– Ez tudományos, és nem bulvártéma, sajnos mégis azt csináltak belőle – utalt a szakember az elmúlt évek vitáira, amelyek során többen nyilvánosan megkérdőjelezték a kép eredetét. – Ebből a szempontból szerencsétlenség, hogy ilyen híres alkotó művére bukkantunk. – De amint a festmény látható lesz teljes valójában, eloszlanak majd a kételyek.