Elkészült az Esztergomi Vármúzeum

Szombattól átogatható a királyi kápolna és a Studiolo is a freskóval, amely akár Botticelli műve is lehet.

Ficsor Benedek
2015. 04. 17. 6:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rezi Kató Gábor, az intézmény igazgatója a csütörtöki esztergomi sajtóbemutatón elmondta, a múzeum a kiállítások fejlesztésére 500 millió forint uniós támogatást nyert el, a kápolna felújítását a kormány további 50 millió forinttal segítette. A szombaton nyíló múzeum legnagyobb turisztikai újdonsága, hogy immár látogatható lesz a turisták elől eddig elzárt területek közül a Beatrix terem, a királyi kápolna és (részlegesen) a Studiolo is. Az elmúlt tíz évben végzett restaurálási és helyreállítási munkáknak köszönhetően csoportosan, vezetéssel így már a nagyközönség is végigjárhatja a palota legizgalmasabb részeit. A beruházás során elkészült továbbá az új állandó kiállítás a Várhegy történetéről, amelyhez a szintén a Nemzeti Múzeumhoz tartozó Balassa Bálint Múzeum gyűjteményét is felhasználták.

Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet


– A jelenlegi fejlesztés hosszú idő után az első, amely az egyedülálló épületegyüttes több pontján is megnyugtató, végleges megoldást nyújt, továbbá turisztikai szempontból is új látványosságot hoz létre – hangsúlyozta az igazgató. A palota talán leghíresebb része Vitéz János esztergomi érsek dolgozószobája, a Studiolo. Itt található Magyarország egyetlen viszonylag épen megmaradt, jelentős reneszánsz falképe, az Erények, melynek keletkezési ideje az 1400-as évek végére tehető. A freskó kutatásán és helyreállításán 2000 óta Wierdl Zsuzsanna festő-restaurátor dolgozik. Mások mellett az ő nevéhez kötődik az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb hazai művészettörténeti bejelentése, amely szerint nem zárható ki, hogy a négy erényt megszemélyesítő nőalakokat a korai reneszánsz egyik legjelentősebb alkotója, a firenzei Sandro Botticelli festette.

Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet


Wierdl Zsuzsanna lapunknak elmondta, a Studiolo a falképek teljes restaurálása, valamint az építészeti rekonstrukció végeztével, hozzávetőlegesen két év múlva nyeri el végleges formáját.
A freskó eredetével kapcsolatban a restaurátor kifejtette: egyértelműen kijelenthető, hogy a kép firenzei mester műhelyéből származik. – Márpedig ebből a korból, a firenzei iskolából származó, ilyen színvonalú falikép sehol a világon nincs Itálián kívül. Még ha nem is térünk ki tehát az alkotó személyére, ez a festmény akkor is páratlan értéket képvisel – fogalmazott Wierdl Zsuzsanna.

– Ez tudományos, és nem bulvártéma, sajnos mégis azt csináltak belőle – utalt a szakember az elmúlt évek vitáira, amelyek során többen nyilvánosan megkérdőjelezték a kép eredetét. – Ebből a szempontból szerencsétlenség, hogy ilyen híres alkotó művére bukkantunk. – De amint a festmény látható lesz teljes valójában, eloszlanak majd a kételyek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.