Erdély művészete a népballadáktól a neoavantgárdig

Sors és jelkép – Erdély magyar képzőművészetét bemutató kiállítás nyílt a Magyar Nemzeti Galériában.

P. Szabó Ernő
2015. 04. 28. 8:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sors és jelkép, avagy egy erdélyi utazás regénye ezerkilencszáznegyvenháromban tizenkét fejezetben elbeszélve – Méliusz József kötetének a címét választotta a Magyar Nemzeti Galériában pénteken megnyílt kiállítás kurátora, Szűcs György művészettörténész a tárlat címéül. Már csak azért is helyesen, mert az erdélyi magyar művészet történetét alapjában meghatározzák a XX. század közép-európai történelmi sorsfordulói; s az élni akarás, az értékteremtés, a tradíciók megmentésének, gazdagításának szándéka is. Így alakult ki az a magyar nemzeti, regionális értéktudat, amelyet transzilvanizmusnak neveznek, s amely nélkül ma aligha szembesülhetnénk a műalkotásoknak azzal a bőségével, amely a Magyar Nemzeti Galéria tárlatát jellemzi.

A korszak kezdetének szimbolikus eseményei között említhetnénk Thorma János visszatérését a nagybányai szabadiskola élére 1919-ben, vagy éppen Kós Károly hazatérését Sztánára, ahol kis házi nyomdájában 1922–23-ban létrehozta az Erdély kövei című kötetet, harmincegy remek linómetszettel. Aztán 1926-ban megindult a Korunk; 1929-ben alakult a Barabás Miklós Céh; 1937-ben feloszlott a Nagybányai Festők Társasága; 1948-ban létrejött, majd alig két év múlva megszűnt a kolozsvári Magyar Művészeti Intézet; 1986-ban betiltották a Korunk Galéria működését – csak néhány az időszak fontos eseményei közül, amelyeket éppen a korszak záróévében, 1990-ben foglalt össze Banner Zoltán művészettörténész Erdély magyar művészete a XX. században című könyvében. Erdély fogalmát nyilvánvalóan ő is olyan tágan értelmezte, mint ahogyan általában tesszük, idesorolva az egyébként nem Erdélyhez tartozó Máramarost, Partiumot, Bánságot, és olyan városokat, mint Nagybánya, Nagyvárad és Temesvár.

Éppen a nagybányai festészet a főszereplője a tárlat nyitófejezetének, hiszen a nagybányai örökség, a tájfestészeti hagyomány továbbvitele nem egyszerűen az erdélyi művészet évtizedei szempontjából volt meghatározó jelentőségű, de a húszas években jó néhány művész visszajárt ide az anyaországból is. Mikola András, Szolnay Sándor, Papp Aurél, Ziffer Sándor, Jándi Dávid, Pittner Olivér és mások művei érzékeltetik, hogy a harmadik nagybányai generáció hogyan gazdagította egyéni ízekkel a hagyományokat. Sok az ismerős név, de például Mágori Varga Béla művészetét sokak alighanem most fedezik fel – róla is kiváló portrét készített Nagy Imre, akinek festményeit a múzeum földszinti termeiben is láthatjuk, művészkollégái portréját megformáló grafikai sorozatait viszont az emeleten, a harmadik fejezetben.

A második fejezet művei szintén a földszinten láthatók, A kőben, a fában című szekció azt mutatja be, hogy milyen szorosan kötődött a húszas-harmincas évek szobrászata az erdélyi népi faragóművészethez, míg az 1945 utáni időszakban az akadémiai képzés, a hetvenes években pedig a művésztelepi közös munka vált meghatározóvá. Alighanem a kiállítás egyik fő műve is ebben a szekcióban található: Szervátiusz Jenő időskori remekéről, az 1969-es Balladák című reliefről van szó.

Az erdélyi művészet nemzetközi kötődését érzékelteti az Avantgarde sugárzás című fejezet, a többi között Mattis Teutsch János és Gallasz Nándor műveivel; de az I. világháború után Európa-szerte terjedő új tárgyiassághoz kötődő Klasszikus értékek nyomában című szekció is Nagy Imre önarcképével; az erdélyi művészetről könyvet is író Vásárhelyi Z. Emil feleségét ábrázoló arcképével; Fülöp Antal Andor, Nagy Albert, Szolnay Sándor műveivel. Itt kapott helyet Jándi Dávid Levétel a keresztről című, frissen restaurált kompozíciója, amelynek egyik figuráját Aba-Novák Vilmosról mintázta a festő. Művészet és társadalom, A realizmuson innen és túl – a XX. századi Erdély társadalmi feszültségei, emberi drámái, művészi zsákutcái jelennek meg a következő két fejezetben.

A kiállítás utolsó fejezete az erdélyi neoavantgárd művészet különböző törekvéseit összegzi, a konstruktív, geometrikus tendenciáktól (Nagy Pál, Bertalan István) az anyagkísérleteken (Jakobovits Miklós, Jakobovits Márta, Antik Sándor) át a nagyváradi, marosvásárhelyi közös műhelyek eredményeiig. Jovián György Hommage a Vincent című festménye még Nagyváradon született, Krizbai Sándor nagyméretű vászna a Ceausescu-diktatúra alatti kényszerű emigráció után pedig már Szentendrén. Ezzel a művel zárul a tárlat – miközben elkezdődik egy új korszak az erdélyi, s a határokon átívelő magyar művészet történetében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.