Hollywood magyar hőse fotósnak is elsőrangú

Zsigmond Vilmos és a hetvenes évek hollywoodi aranykora egy. Az Oscar-díjas operatőr fotóiból nyílt kiállítás.

thy
2015. 04. 16. 7:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mit tegyen az ember tengeribetegség esetén? Többek között erre a nem kevéssé közhasznú problémára is hallhatott megoldást a kimondottan szép számban összesereglett tömeg április 10-én a Ludwig Múzeumban, amikor Zsigmond Vilmos, a magyar származású, világhírű Oscar-díjas operatőr személyes vezetésével lehetett megtekinteti a fotóiból rendezett nagyszabású kiállítást.

Zsigmond Vilmos 1956-ban vándorolt ki az Egyesült Államokba hajón. Azzal győzte le a tengeribetegséget, amit a bezártságérzet is táplál, hogy amennyi időt csak lehetett, a fedélzeten töltött, hogy mindig lássa, ott a horizont.

Vonzó gondolat, hogy ebben valamiképpen az ars poeticáját is tetten érjük ennek a meghatározó művésznek – akinek munkásságát olyan filmek révén ismerik világszerte, mint a Szarvasvadász, a Harmadik típusú találkozások vagy a Fekete Dália és aki nélkül nem képzelhető el Hollywood egyik legfontosabb korszaka.

A horizont keresése jellemezte őt a fotói szerint is: hiszen már magyarországi főiskolásként is mintha a megismerés és az elvágyódás közös vágya vitte-űzte volna. Rendkívül érdekes része a hiánypótló kiállításnak – mely az első ilyen a mester életében, ahogy ezt maga is megemlítette erősen meghatódva – az a fekete-fehér sorozat, amiket az ötvenes éves során készített a magyar vidéket járva.

Egyszerre meseszerű ez a táj az archaikus ökrös szekerekkel és hatja át az időtlen és folyton megújuló szegénység, ami mögött mégis felsejlenek derűs arcok és a létezésnek valami olyasféle igenlése, amit ma sokkal nehezebb tetten érni a hétköznapokban.

 

Többek között azért is jó, hogy ekkora merítést kap a néző Zsigmond évtizedeket átölelő fotónaplójából, mert a finom egymásra csendülések, a párbeszédek is láthatóvá válnak. Évtizedekkel később a már említett mátrai gyerekkarc az arab nap hevében üldögélő, süteményt rágcsáló kislányként néz vissza ránk.

A széles horizont előtt magányosan álló kunyhók, sufnik, melyek egyszerre sűrítenek magukba mély szomorúságot és piszkálják fel a mesélőkedvet, szintén visszatérő szereplői ennek a munkásságnak.

És hogy Zsigmond képzelete, elképesztő érzéke a színekbe oltott, azokból kinyert hangulatokhoz kapcsolódik, mi sem mutatja jobban, mint az a korai kép, mely az ötvenes évekbeli Blaha Lujza téren magányosan álldogáló autó és a barna sör ivására buzdító hatalmas fényreklám költői magányát örökíti meg.

Egy szelet Amerika a sötét óráit élő magyar történelembe rejtve, és a példaadás, hogy az apró részletek összhangjával is drámai történet kerekíthető.

(Fényképezte Zsigmond Vilmos. Ludwig Múzeum. Megtekinthető június 21-ig)

A 66-os út mentén. Egyesült Államok, 1960-as évek közepe (Fotó: Zsigmond Vilmos)

 

Ercsi, Visegrád, 1952 (Fotó: Zsigmond Vilmos)

 

Jack Nicholsonnal a Cinikus hekus (The Two Jakes) forgatásán (Fotó: Elliot Marks)

 

Jack Nicholsonnal a Cinikus hekus (The Two Jakes) forgatásán (Fotó: Elliot Marks)

 

A Harmadik típusú találkozások forgatásán Steven Spielberggel (Fotó: Peter Sorel)

 

Do I have a problem, Mátra, 1953 (Fotó: Zsigmond Vilmos)

 

Hinta, Észak-Kalifornia, 1990 (Fotó: Zsigmond Vilmos)

 

A Fotós szerelem (No Small Affair) forgatásán, 1984

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.