Meteo: sci-fi és rendszerváltás

Eperjes Károly és Esztergályos Cecília téblábol egy 1989-ben elképzelt magyar jövőben. DVD-n a Meteo.

Kárpáti György
2015. 04. 25. 14:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szembejött velem egy fotó a Sípoló macskakőből a minap. Gazdag Gyula filmje 1971-ben készült, s benne főszerepet játszott két tinédzser, Mész András és Xantus János. 17 és 18 éves busahajú tinik voltak, akik nagyon kellettek ahhoz, hogy Gazdag filmje a prágai tavasz után három évvel erős állításokat tudjon tenni az akkor megszokott áthallásos módon. A fiatalok számára kézenfekvő lehetett volna, hogy színészkarrierbe kezdjenek, ehelyett mindketten inkább a filmkészítés felé kanyarodtak és a Színház- és Filmművészeti Főiskolán diplomáztak.

Pályájuk aztán más ívben kanyarodott a filmszakmában, Mész Franciaországba ment operatőrnek a France-3 tévécsatornához, Xantus maradt, és 1983-ban megrendezte az Eszkimó asszony fázik című drámát. Miért olyan érdekes ez a két életút? Xantus szinte elsők között jelentkezett filmmel a nyolcvanas évek eleji új mozgóképes irányzatban, az új érzékenység filmjeinek korában, míg Mész – Monory-Mész András néven – a nyolcvanas évek végén mintegy zárta az évtized posztmodern filmkészítését a Meteóval. Xantus Wahornnal (Jégkrémbalett), Bódy Gáborral (A kutya éji dala) és Tarr Bélával (Őszi Almanach) rálépett a posztmodern ki nem taposott ösvényére, francia (Luc Besson, Leo Carax), brit (Greenaway, Jarman) kortársaikhoz hasonlóan társművészetekkel és új gondolatokkal ütköztették a hagyományos filmkészítést.

Monory-Mész András Meteo című alkotása néhány évvel később pedig nem utánlövés, hanem az irányzat újabb lépcsőfoka volt, amelynek olyan nemzetközi előképeit említhetnénk, mint a Brazil vagy a Szárnyas fejvadász. Utóbbival való párhuzam főképp a képi világban érhető tetten, de a Meteo nem véletlenül tartogat szép számmal más (pop-) kulturális referenciákat is.

A MaNDA gondozásában kiadott alkotásban Eperjes Károly, Kistamás László és Varga Zoltán csetlik-botlik a távoli jövőben, egy lepukkant gyárépületben és környékén, nem találják a helyüket a korrupt és felfordult világban, ahol zavaros eszmék és célok vezérlik (vagy nem) az embereket. A töredezett és kusza történetben az egyikük meteorológusként álmodozik egy kádban, a másik kettő egyebek mellett lóversenyen fogad és megpróbálja ledumálni a bugyit Esztergályos Cecíliáról. Teszik mindezt kivételes atmoszférában és cinikus, kiábrándult elbeszélésmódban, egy olyan korban, amikor bizonytalan volt a jövőkép, kérdések voltak szép számmal, de válaszokat senki nem tudott adni.

Xantus és Monory-Mész pedig nem is akart. Csak az állapotot kívánták rendhagyó módon, mozgóképes kontextusban rögzíteni. És micsoda véletlen hasonlóság, hogy a két rendező egyaránt nem találta a helyét a kilencvenes évekkel kezdődő, új mozgóképes kánonban! Xantus és Monory-Mész sem készített 1990 után több játékfilmet. Nyolcvanas évekbeli munkásságuk azonban örökre fennmarad a magyar filmtörténet számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.