Nemes Jeles László: Csak egy emberről akartam beszélni

Filmje, a Saul fia a cannes-i Aranypálmáért versenyez.

Kárpáti György
2015. 04. 25. 7:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mit szólt a cannes-i versenybe való beválogatásához?
– Most már elmondhatom: egy ideje sejtettem, valami nagy dolog történhet, de azt, hogy versenybe kerül a Saul fia, nem sokkal a hivatalos bejelentés előtt tudtam meg magam is. Volt szó nagyobb fesztivállehetőségről, de sem én, sem a producereim – Sipos Gábor és Rajna Gábor, a Laokoon Filmgroup vezetői – nem remélték, hogy Cannes-ban egyenesen a versenyprogramba kerülhetek. Így igazán nagy meglepetésként ért minket a hír.

– A cannes-i bejelentés óta eltelt időben a leggyakrabban felmerülő kérdések egyike, hogy miben tud a Saul fia más lenni, mint az eddig elkészült, holokausztról szóló filmek. Nem félt attól, hogy csak egy lesz a szép számú elődök mellett?
– Dehogynem, és ez a félsz a film finanszírozásának megteremtése folyamán mindvégig jelen volt a környezetünkben is. A Saul fia ugyanis eredetileg nemzetközi koprodukciónak indult, több ország pénzügyi beszállásával szerettük volna elkészíteni. Aztán gyakorlatilag nem kaptunk sehonnan támogatást, egyedül a Magyar Nemzeti Filmalap állt a projekt mellé, 321,6 millió forinttal. A legtöbb helyről azt a visszajelzést kaptuk, hogy egy első filmestől ez túlzottan nagy vállalás, ráadásul nem tudták hová tenni, hogy a történetben a soá reprezentációja meglehetősen más, mint amit eddig megszoktak.

– Figyelemre méltó, hogy ezek az elutasítások nem rettentették el a feladattól.
– Az első pillanattól kezdve eltökéltek voltunk. A tény, hogy a Saul fiát 2010-ben beválogatták a cannes-i filmfesztivál Résidence programjába, és ennek köszönhetően öt hónapon keresztül fejleszthettem Franciaországban a filmtervet, nagy lökést és legitimitást adott ennek a projektnek. Minden nehézség átélésekor az adott erőt, hogy úgy éreztem, valóban új nézőpontból nyúlunk egy tragikus, sokszor feldolgozott témához. És ez elcsendesítette a félelmeimet is.

– Volt témán belüli előképe a Saul fiának? Korábban említette, hogy hatott önre egyebek között Kubrick, Antonioni és Tarkovszkij is.
– A Saul fia esetében inkább Elem Klimov 1985-ös filmje, a Jöjj és lásd! nevezhető előképnek, amelyben egy kamaszfiú beáll a partizánok közé a második világháború idején. A rendező sajnos már nem él, ezért megkerestük a film operatőrét, Alekszej Rogyionovot, beszélgettünk vele. Fontos volt még Claude Lanzmann Shoah című, szintén 1985-ös dokumentumfilm-sorozata a deportálások történetéről. Túlnyomórészt egyébként azért nem számoltam a témában készült egyéb alkotásokkal, mert az eddigi holokausztfilmekhez képest valóban más szemszögből akartam elkészíteni a Saul fiát.

– Miért éppen a Sonderkommandón keresztül beszél a második világháborúról?
– Tíz évvel ezelőtt bementem egy könyvesboltba, és kezembe akadt egy könyv a sonderkommandós tekercsekről. Maga a szervezet is nagyrészt deportált zsidókból állt, őket kényszerítették arra, hogy elégessék halott rabtársaikat, de a gyilkolásban nem vettek részt, és körülbelül négyhavonta sorban megölték a kommandó tagjait is. A könyvben látott tekercseket egy ilyen kommandó tagjai ásták el 1944-ben Auschwitzban, mielőtt fellázadtak volna, aztán pedig meggyilkolták volna őket. Ezek a dokumentumok szinte ellenállhatatlanul vittek bele a Sonderkommando világába és a legmélyebb pokolba. Drámainak éreztem a helyzetet, és úgy gondoltam, hogy ezt nekem kell elmesélnem. Az emberi létnek egy traumában – ami esetünkben a háború, illetve a holokauszt – olyan elemei vannak jelen, amelyek egy filmben első ránézésre feltárhatatlanok. Ennek talán az lehet az oka, hogy a készítők túl sokat akarnak markolni, mert az ilyen alkotásokban egyszerre van jelen a történelem, az epikusság, a distancia, a dráma és a kódrendszer. Ezek helyett én csak egy emberről akartam beszélni, aki ebben a nagy egészben nem lát ki a saját világából, hiszen nincs is kitekintési lehetősége. Így egyetlen napját szerettem volna ennek az embernek elmesélni. Ez volt a kiindulópontom.

– Az alkotói koncepciója része, hogy a kamera a főszereplőnek mindvégig a feje körül, mellől, mögül, tehát nagyon leszorítva mutatja meg az őt körülvevő világot. Ez a filmes megoldás az előzetes koncepciót erősíti?
– Igen. Vannak kilépések ebből a szűkített térből, de alapvetően folyamatosan megyünk a főszereplővel. Ezt a koncepciót a Türelem című kisjátékfilmemben találtam ki, az az etűd afféle tanulmánynak tekinthető a Saul fiához. A filmben alapvetően végig kézben van a kamera, és mint egy társ, úgy kísérjük a szereplőt. Eközben természetesen mindig történik valami, egyáltalán nem válik unalmassá a néző számára a történet, a ritmusa is ezt szolgálja. Így az egész egy frenetikus kíséretté válik, a néző és a szereplő közös utazásává, mintha a néző is sonderkommandós lenne, de nem kapja meg a teljes szemlélődés élményét, mert nem ikonikus képekkel dolgoztunk. Mindehhez hozzátartozik az az érzés is, hogy a Sonderkommando tagjai tudják, likvidálni akarják őket, ezért fel akarnak lázadni. Ebben a helyzetben a kommandó egyik tagja egy addig elképzelhetetlen dolgot szeretne megtenni, rendes szertartás szerint eltemetni egy gyereket. És mivel a lehetőségei le vannak szűkítve,  a néző lehetőségeit is leszűkítettem, hogy ne lehessen ebből az állapotból kinézni. De ettől a film nem válik absztrakttá, sőt inkább dokumentaristának nevezném. A felkelés előtti napot és a felkelés óráit dolgoztuk fel, a történeti hűségre törekedtünk, amelyhez komoly kutatásokat végeztünk.

– A totálképet teljesen elvetette a Saul fiában?
– Vannak benne kinyitó totálképek, és vannak nyitások ebből a szűk térből, de összességében a klausztrofób érzet megmarad.

– Az operatőr, Erdély Mátyás inkább kiszolgálta az alkotói koncepciót, vagy egyenrangú alkotótársként vett részt a vizualitás megalkotásában?
– Mátyással még a Türelem című kisfilmben dolgoztunk először együtt, már akkor megbeszéltük, hogy közösen készítjük el az első nagyjátékfilmemet is. Szoros a barátságunk és a munkakapcsolatunk, szerintem ki is egészítjük egymást. Azért szeretek vele dolgozni, mert ő állandóan gondolkodik, és több, mint operatőr. Az említett képi módszert együtt fejlesztettük, és afféle szabályrendszert kidolgoztunk, amelyet majd a Saul fiában is alkalmaztunk. Leírtuk, hogy nem akarunk filmes drámát, egy optikával forgatunk, kézi kamerával dolgozunk; és tudtuk, hogy fontos lesz a szubjektív nézőpont is. A koncepció kedvéért még Oxfordba is kimentem, hogy találkozzak Garrett Brownnal, a steadicam kifejlesztőjével. [A steadicam egy kamerastabilizációs rendszer, amely kiszűri a kézi kamerás felvételek során jelentkező rázkódásokat, így a rögzített kép olyan érzetet kelt, mintha a kamera a föld felett körülbelül másfél-két méteres magasságban repülne – a szerk.] Nagyon lelkes volt, azt mondta, ezt a filmet el kell készítenem, és azt ajánlotta, hogy ne is steadicammel, hanem sima kézi kamerával vegyük fel a filmet. Azt mondta, nekünk is annyira fontos a tér, mint amennyire Stanley Kubrick számára volt, akit már ön is említett, és akivel Brown többek között együtt dolgozott a Ragyogásban. Kubrick említésénél nagyobb elismerést pedig nem is kaphattam volna, hiszen az egyik legnagyobb filmrendezőnek tartom.

– Rajta volt a listájukon, hogy 35 milliméteresre forgatnak? Ezt a ma már kuriózumnak számító technikát a cannes-i sajtótájékoztatón ki is emelték, a versenyprogramban egyedüliként vetítik szalagról a Saul fiát.
– Nemhogy rajta volt a listán, de alapvetés volt számunkra. Vannak rendezők, akik még ma is odafigyelnek erre, és a filmjeiket 35 milliméteren is bemutatják a mozikban, mint Steven Spielberg, Christopher Nolan vagy Quentin Tarantino. Ami engem illet, ha eltűnik a 35 milliméteres filmszalag, nem készítek több filmet. Nekem a mágia a filmszalagban van, amíg előjön a kép, amit ráadásul ki kell érdemelni. És azt szinte mondanom sem kell, hogy a szalag véges, a digitális film pedig végtelen, és inflálódhat: óhatatlanul elkezd a filmes csapongani, fellazul a rendezői koncepció. Véleményem szerint fegyelmezettséget ad a filmszalag, az idő és a pénz, vagyis ezek végességének érzékelése teljesen más hozzáállást igényel a színészektől és a stábtól is. A digitális világban már nincs próba, csak felvétel, a kérdéseket és a válaszokat eltolja a vágószobába, ezért húzódik el a vágási folyamat, amely a rendezést szerkesztési munkává silányítja. A rendezés számomra: előre eldönteni, hogy mi lesz a képen, a jelenetben.

– Mennyire nyers a Saul fia grafikai ábrázolása?
– Az volt a célunk, hogy kihasználjuk az optikai lehetőségeket, az életlent, a képen kívülit és a hangot. A film képi világa nem botrányos és nem is sokkoló, éppen ellenkezőleg, ugyanis ellépünk a szörnyűségek direkt ábrázolásától, kerüljük a horrorszerű megmutatást, és így a film teljesen más érzelmi reakciót vált ki majd a nézőből, mint amit eddig esetleg megszokhatott.

– A Saul fiában lemondott a Magyarországon ismert színészi kánonról, a főszerepet a New Yorkban élő költő, amatőr színész Röhrig Gézára bízta.
– Nem csupán amatőr színészek játszanak a filmben, de szerettem volna, hogy hihető figurákat lássunk a vásznon. A színészgárda sokszínű, törekedtem arra, hogy ne olyan arcok legyenek, amelyeket sokat láthattunk már filmekben vagy a tévében. A Saul fiában hét-nyolc nyelven szólalnak meg a szereplők, ez a bábeli zűrzavar a színészgárda összetételében is megjelenik. Azt akartam, hogy több helyről érkezzenek a színészek, a saját nyelvükön is megszólaljanak, így alakult ki a többnemzetiségű szereplőgárda. Közülük többen pályájuk elején tartanak még, mások elfelejtődtek, esetleg sosem játszottak filmben, csak színházban. Ami a főszerepet illeti, eredetileg francia színészben gondolkodtam, legalábbis a koprodukciós időszakban. Aztán volt egy időszak, amikor grúz főszereplővel képzeltem el a filmet, végül eljutottam odáig, hogy Röhrig Géza mellett döntsek, akit már régóta ismertem.

– A pályája indulásához kanyarodva: igaz, hogy 13 évesen párizsi pincékben horrorfilmeket forgatott?
– Igen. Valahol még megvannak ezek a felvételek, lehet, hogy elő kellene keresnem őket.

– Hosszú éveken át Franciaországban élt. Mit adott önnek a tartós külföldi lét?
– Nyelvtudást, a franciát és az angolt, így ennek köszönhetően több nyelven is tudok dolgozni. Franciaországban befogadtak, megtanítottak gyorsan és hatékonyan végezni a munkámat. A kultúra fontos a franciák számára, különösen nagyra értékelik a filmeket – szóval nyitottak és kíváncsiak a világra. Talán ezért is kerülhetett ez a film a versenyprogramba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.