– Mit szólt a cannes-i versenybe való beválogatásához?
– Most már elmondhatom: egy ideje sejtettem, valami nagy dolog történhet, de azt, hogy versenybe kerül a Saul fia, nem sokkal a hivatalos bejelentés előtt tudtam meg magam is. Volt szó nagyobb fesztivállehetőségről, de sem én, sem a producereim – Sipos Gábor és Rajna Gábor, a Laokoon Filmgroup vezetői – nem remélték, hogy Cannes-ban egyenesen a versenyprogramba kerülhetek. Így igazán nagy meglepetésként ért minket a hír.
– A cannes-i bejelentés óta eltelt időben a leggyakrabban felmerülő kérdések egyike, hogy miben tud a Saul fia más lenni, mint az eddig elkészült, holokausztról szóló filmek. Nem félt attól, hogy csak egy lesz a szép számú elődök mellett?
– Dehogynem, és ez a félsz a film finanszírozásának megteremtése folyamán mindvégig jelen volt a környezetünkben is. A Saul fia ugyanis eredetileg nemzetközi koprodukciónak indult, több ország pénzügyi beszállásával szerettük volna elkészíteni. Aztán gyakorlatilag nem kaptunk sehonnan támogatást, egyedül a Magyar Nemzeti Filmalap állt a projekt mellé, 321,6 millió forinttal. A legtöbb helyről azt a visszajelzést kaptuk, hogy egy első filmestől ez túlzottan nagy vállalás, ráadásul nem tudták hová tenni, hogy a történetben a soá reprezentációja meglehetősen más, mint amit eddig megszoktak.
– Figyelemre méltó, hogy ezek az elutasítások nem rettentették el a feladattól.
– Az első pillanattól kezdve eltökéltek voltunk. A tény, hogy a Saul fiát 2010-ben beválogatták a cannes-i filmfesztivál Résidence programjába, és ennek köszönhetően öt hónapon keresztül fejleszthettem Franciaországban a filmtervet, nagy lökést és legitimitást adott ennek a projektnek. Minden nehézség átélésekor az adott erőt, hogy úgy éreztem, valóban új nézőpontból nyúlunk egy tragikus, sokszor feldolgozott témához. És ez elcsendesítette a félelmeimet is.
– Volt témán belüli előképe a Saul fiának? Korábban említette, hogy hatott önre egyebek között Kubrick, Antonioni és Tarkovszkij is.
– A Saul fia esetében inkább Elem Klimov 1985-ös filmje, a Jöjj és lásd! nevezhető előképnek, amelyben egy kamaszfiú beáll a partizánok közé a második világháború idején. A rendező sajnos már nem él, ezért megkerestük a film operatőrét, Alekszej Rogyionovot, beszélgettünk vele. Fontos volt még Claude Lanzmann Shoah című, szintén 1985-ös dokumentumfilm-sorozata a deportálások történetéről. Túlnyomórészt egyébként azért nem számoltam a témában készült egyéb alkotásokkal, mert az eddigi holokausztfilmekhez képest valóban más szemszögből akartam elkészíteni a Saul fiát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!